Gå til innhold

Kloke damer - trenger hjelp ang. lampe - pærer - elektrisk :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en taklampe på badet med tre spotter i.

Nå har alle gått (jeg har bodd her i halvannet år og aldri skiftet slike før).

Jeg synes egentlig det er for lyst på badet når alle tre spottene lyser. Kan jeg nå bare sette inn en eller to nye pærer, selv om lampen egentlig skal ha tre?

Gjør det noe med holdbarheten på pærene eller forstyrrer spenningen der på noen måte?

Og er det greit at det ikke står en pære i mtp. damp?

Hjelp! :)

Anonymous poster hash: 422f7...b44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en taklampe på badet med tre spotter i.

Nå har alle gått (jeg har bodd her i halvannet år og aldri skiftet slike før).

Jeg synes egentlig det er for lyst på badet når alle tre spottene lyser. Kan jeg nå bare sette inn en eller to nye pærer, selv om lampen egentlig skal ha tre?

Gjør det noe med holdbarheten på pærene eller forstyrrer spenningen der på noen måte?

Og er det greit at det ikke står en pære i mtp. damp?

Hjelp! :)

Det tviler jeg på. Jeg har to lamper med tre spotter i hver, og alle tre må være i for at lampen skal lyse. Men kanskje du kan prøve noen svakere spotter

Anonymous poster hash: 622d4...a71

Skrevet

Det tviler jeg på. Jeg har to lamper med tre spotter i hver, og alle tre må være i for at lampen skal lyse. Men kanskje du kan prøve noen svakere spotter

Anonymous poster hash: 622d4...a71

Hm... har som sagt bodd her i halvannet år, den første pæren gikk noen måneder etter jeg flyttet inn. Den har stått i, men de andre har lyst i over et år før den andre røk for en uke siden og siste gikk nå.

Har ikke dimmer her og sliter med at jeg våkner når jeg skal på badet før jeg legger meg når det er for lyst.

Andre som vet?

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg hadde heller latt en pære som har gått stå enn å la det stå tomt. Ellers kan jeg ikke se at det skal være noe problem. Den trekker jo ikke strøm den pæra som har gått.

Jeg har 12 spotter i stua og når en eller to har gått venter jeg gjerne en stund med å bytte, nettopp jeg ikke har behov for så mye lys.

Anonymous poster hash: de0a6...9e5
Skrevet

Kan være trafoen er gåen.

?

Jeg må ha det inn med teskje ;)

Skrevet

Kan du ikke bare sette inn lavere styrke......?

Anonymous poster hash: 45333...baa

Skrevet

Det som skjer når det går en pære er (hvis jeg forsto elektriker rett) at det blir mer press på de som er igjen og at de også lettere går.

Mitt tips: led pærer og dimming. Led er dyrt men verdt prisen:)

Anonymous poster hash: 5b42c...d6e

Skrevet

Kan du ikke bare sette inn lavere styrke......?

Anonymous poster hash: 45333...baa

Ja, det var sikkert en god ide ;)

Jeg er så uvant med slike spot-pærer at jeg føler jeg er helt blank. Tenkte bare på å kjøpe samme som var der fra før.

Kommer liksom ikke helt ut av den gamle lyspære-tankegangen ;)

Skrevet

Det som skjer når det går en pære er (hvis jeg forsto elektriker rett) at det blir mer press på de som er igjen og at de også lettere går.

Mitt tips: led pærer og dimming. Led er dyrt men verdt prisen:)

Anonymous poster hash: 5b42c...d6e

Sikkert noe slikt jeg har hørt. Mente at jeg hadde hørt noe om at de går raskere eller at det ikke var bra på annen måte.

Skal ha dimming når jeg en gang i fremtiden får mitt eget, men når jeg leier så er det ikke aktuelt å gjøre noe ekstra utlegg her.

Drømmer om dimming både på morgen og kveld :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...