Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #1 Skrevet 14. januar 2015 Alle sier du skal spise frukt og grønt, men tror ikke det gjelder meg. Jeg blir rett og slett overvektig av frukt. Jeg liker frukt, men det metter jo ikke og da ender jeg opp med å spise frukten i tillegg til den maten jeg allerede spiser. Jeg har nå kuttet mesteparten av all frukt og spiser nå ca en frukt i uka. Nå etter 8 mnd har jeg tatt av 9 kilo og da lurer jeg på om det faktisk er så sundt med frukt for meg. Blodprøvene har aldri sett bedre ut sier legen. Anonymous poster hash: 9e86e...6d3
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #2 Skrevet 14. januar 2015 Med karbokosthold er kcalorier inn og kcalorier ut nøkkelen. Anonymous poster hash: 068be...960
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #3 Skrevet 14. januar 2015 Det stemmer helt sikkert! Det er masse masse sukker i frukt! Utgjør en hel del hvis man spiser mye ila en dag. Hu Wenche på god morgen Norge hadde kuttet frukt (hun spiste mer enn 5 om dagen) og hun hadde gått ned 12-14 kg. Anonymous poster hash: 412e5...f3f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #4 Skrevet 14. januar 2015 Jeg bruker frukt som måltiderstatter og legger ikke på meg, men hvis jeg skulle ha spist samme mengde etter et vanlig måltid ville jeg ha gått opp i vekt. Anonymous poster hash: 88398...527
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #5 Skrevet 14. januar 2015 Frukt er fullt av sukker, noe mer enn annet. Så for å unngå den "sukkerfellen" er det greit å kutte frukt ja. Godt at du merker forskjell! Da er det helt rett for deg å ikke spise frukt. Anonymous poster hash: 3df6a...6bc
Pobie Skrevet 14. januar 2015 #6 Skrevet 14. januar 2015 Et kosthold som inneholder lite frukt og grønt øker faren for enkelte sykdomer, f eks enkelte typer kreft. Frukt inneholder lite kalorier. De typene frukt som inneholder mest kalorier er epler og bananer, med rundt 50-80 kalorier hver. Til sammenligning får du i deg ca 300-400 kalorier hvis du spiser er par brødskiver med pålegg. Hvis du spiser frukt i tillegg til all vanlig mat, vil du seff få i deg flere kalorier i løpet av en dag enn hvis du kutter ut frukt. Men svaret er ikke da å kutte ut frukt, siden disse inneholder lite kalorier. Det er bedre at du kutter ut noe som inneholder mer kalorier, f eks brød. Hvis frukt ikke metter, spiser du ikke nok. Når jeg spiser frukt i stedet for et vanlig måltid, kan jeg spise f eks 1/3 klase druer, to mandariner og et eple (= ca 200 kalorier). Siden frukt inneholder lite kalorier, kan du spise til du er god og mett uten at du har spiste like mye kalorier som f eks brødskiver med pålegg. Jeg pleier ofte å erstatte en vanlig frokost med frukt. Tror aldri jeg har fått i meg mer enn 200 kalorier i frukt før jeg er stappmett og ikke klarer å spise mer.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #7 Skrevet 14. januar 2015 Et kosthold som inneholder lite frukt og grønt øker faren for enkelte sykdomer, f eks enkelte typer kreft. Frukt inneholder lite kalorier. De typene frukt som inneholder mest kalorier er epler og bananer, med rundt 50-80 kalorier hver. Til sammenligning får du i deg ca 300-400 kalorier hvis du spiser er par brødskiver med pålegg. Hvis du spiser frukt i tillegg til all vanlig mat, vil du seff få i deg flere kalorier i løpet av en dag enn hvis du kutter ut frukt. Men svaret er ikke da å kutte ut frukt, siden disse inneholder lite kalorier. Det er bedre at du kutter ut noe som inneholder mer kalorier, f eks brød. Hvis frukt ikke metter, spiser du ikke nok. Når jeg spiser frukt i stedet for et vanlig måltid, kan jeg spise f eks 1/3 klase druer, to mandariner og et eple (= ca 200 kalorier). Siden frukt inneholder lite kalorier, kan du spise til du er god og mett uten at du har spiste like mye kalorier som f eks brødskiver med pålegg. Jeg pleier ofte å erstatte en vanlig frokost med frukt. Tror aldri jeg har fått i meg mer enn 200 kalorier i frukt før jeg er stappmett og ikke klarer å spise mer. Å si at druer har lite kallorier er vel å overdrive litt. I grønne druer er det 70 kcal per 100 gram. Til sammenligning har coca cola 43 kcal per 100 gram. Nå sier jeg ikke at det er sunnere med cola, men den har mindre kallorier. Anonymous poster hash: 9e86e...6d3
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #8 Skrevet 14. januar 2015 Her er det kalorier inn og ut som gjelder. Frukt er sunt, men det er jo sukker i det, så store mengder er ikke bra. Og velg riktige frukter, er flere med lite kalorier i. Så er bær veldig sunt, lite sukker i og lite kalorier. Jeg har fått påvist lav forbrenning. Men jeg spiser frukt hver dag, og spiser masse grønnsaker. Anonymous poster hash: b0ec2...dbc
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 Frukt inneholder mye sukker. Du trenger jo ikke erstatte frukten med snop. Prøv å heller venne deg til å spise grønnsaker. F.eks. har stangselleri 1,3 gram karbohydrater per hundre gram mens bananer har 21 gram. Et godt lavkarboråd er å anse frukt som godteri. Og før noen kommenterer hvor teit lavkarbo er, så understreker jeg at det virker for MEG. Hvis jeg spiser frukt eller en skive med magert pålegg så er jeg sulten igjen etter 10 minutter. Hvis jeg spiser f.eks. en god kyllingsalat med litt ost og nøtter i, så holder jeg meg god og mett lenge og unngår søtsug. Anonymous poster hash: db4c9...9be
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #10 Skrevet 14. januar 2015 Det er jo det totale inntaket på dagen som avgjør om du går opp i vekt, ikke hva du spiser. Du kan slanke deg ved å spise bare sjokolade, om du hoder deg på et inntak som er lavere enn forbruket. Jeg ville kuttet ut andre ting fra kosten før jeg kuttet frukt. Om du forbrenner 1800 kalorier i døgnet, og spiser mat tilsvarende 1800 kalorier, så går du selvfølgelig opp i vekt om du spiser frukt i tillegg, da blir totalinntaket på dagen for høyt. Jeg spiser i snitt en frukt hver dag, men spiser også bær hver dag. Anonymous poster hash: 55b41...fb3
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #11 Skrevet 14. januar 2015 Problemet er at frukt ikke gir meg metthetsfølelse og derfor har jeg valgt å ikke spise så mye, med godt resultat. HI Anonymous poster hash: 9e86e...6d3
Luksusdyret Skrevet 14. januar 2015 #12 Skrevet 14. januar 2015 Det er ikke frukt du legger på deg, det er antall kalorier som er større enn det du forbrenner. Å kutte ut ALL frukt er bare tull og noe lavkarbohysterikere driver med. De kutter frukt som er full av vitaminer, og tar vitamintilskudd i stedet. Ikke veldig smart i lengden.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #13 Skrevet 14. januar 2015 Problemet er at frukt ikke gir meg metthetsfølelse og derfor har jeg valgt å ikke spise så mye, med godt resultat. HI Anonymous poster hash: 9e86e...6d3 Jeg har det egentlig litt som deg.. Hvis jeg spiser et eple, som mellommåltid, så blir jeg ikke mett nok.. Det er nesten som at jeg blir mer sulten. Hvis jeg venter, så går sultfølelsen over, og jeg klarer meg fint frem til middag Anonymous poster hash: ac302...34f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #14 Skrevet 14. januar 2015 Problemet er at frukt ikke gir meg metthetsfølelse og derfor har jeg valgt å ikke spise så mye, med godt resultat. HI Anonymous poster hash: 9e86e...6d3 Jeg har det egentlig litt som deg.. Hvis jeg spiser et eple, som mellommåltid, så blir jeg ikke mett nok.. Det er nesten som at jeg blir mer sulten. Hvis jeg venter, så går sultfølelsen over, og jeg klarer meg fint frem til middag Anonymous poster hash: ac302...34f Nettopp! Anonymous poster hash: 9e86e...6d3
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #15 Skrevet 14. januar 2015 Man skal ikke spise mye frukt nei, det er mye sukker i det. Jeg har ikke det problemet siden jeg verken liker eller tåler frukt, men et fruktglad familiemedlem fikk advarsel fra legen pga overvekt, og beskjed om å ikke spise så mye frukt! Han trodde også det var fritt fram med frukt.. Anonymous poster hash: a72ac...1c2
Gjest Julia1984 Skrevet 14. januar 2015 #16 Skrevet 14. januar 2015 Jeg spiser 2 frukt om dagen året rundt, eks en appelsin og et epøe
♥MammanTilEnPrinsesse♥ Skrevet 14. januar 2015 #17 Skrevet 14. januar 2015 Det er fult av frukt sukker i det vettu
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #18 Skrevet 14. januar 2015 Det er fult av frukt sukker i det vettu Og fullt av melkesukker i melk, likevel drukner den gjennomsnittlige nordmannen seg i melk året rundt. Anonymous poster hash: 67a35...d8b
Gjest Julia1984 Skrevet 14. januar 2015 #19 Skrevet 14. januar 2015 Man blir umulig overvektig av frukt hvis du spiser 1-2 frukt pr dag, har et normalt sunt kosthold og er fysisk aktiv.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #20 Skrevet 14. januar 2015 Man blir umulig overvektig av frukt hvis du spiser 1-2 frukt pr dag, har et normalt sunt kosthold og er fysisk aktiv. 9 Kilo på 8 mnd er vel kanske ikke så mye, men en forskjell som gjør at nå har jeg en bmi som er innafor normalen. Jeg spiste spiste nok oftere 2 frukter en 1 da, men likevell. Anonymous poster hash: 9e86e...6d3
Elsker livet Skrevet 14. januar 2015 #21 Skrevet 14. januar 2015 Frukt kan gi en del blodsukkersvinginger. Når blodsukkeret øker produserer kroppen insulin. Om man da ofte spiser mat som gir store svingninger i blodsukkeret har man da mye insulin i blodet store deler av døgnet. Da klarer ikke kroppen å nytte seg lagrene som allerede er på kroppen, og fortsetter å lagre fruktsukkeret som fett. Så det har betydning på forbrenningen hvor kaloriene kommer fra. Mange overvektige er insulinresistente, det betyr enkelt forklart at kroppen pøser på med insulin for å bryte ned sukkeret, men klarer ikke gjøre jobben tilstrekkelig, og dermed pøser på med mer. Da blir mye av sukkeret/karbohydratene lagret istedet for forbrent. Med det gjør det vanskelig for insulinresistente å holde vekta om man ikke spiser en eller annen form for lavkarbo.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #22 Skrevet 14. januar 2015 Man skal ikke spise mye frukt nei, det er mye sukker i det. Jeg har ikke det problemet siden jeg verken liker eller tåler frukt, men et fruktglad familiemedlem fikk advarsel fra legen pga overvekt, og beskjed om å ikke spise så mye frukt! Han trodde også det var fritt fram med frukt..Anonymous poster hash: a72ac...1c2 hvem liker vel ikke noen som helst frukt,det som er så godt? Jeg elsker all frukt, men som deg er det mange typer jeg dessverre ikke tåler, kjernefrukter som eple,pære,plommer,moreller ect Hi:frukt er sunt hvis man begrenser det, sier seg selv! Jeg spiser ikke flere bananer om dagen pga det høye sukkerinnholdet, men kan unne meg en banan en gang i blandt! Ellers så unner jeg meg en appelsin hver dag, sunt og godt Anonymous poster hash: f7165...c9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå