Gå til innhold

Bo en periode i en storby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd dette?

Hvilken by ville du bodd i?

Hva må til rent praktisk? Søke om opphold. Hvor lenge før man mister rettigheter i Norge?

Anonymous poster hash: 85660...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd i Budapest i tre år som student. Det var et mas med visum hvert år, men mest fordi immigrasjonskontoret lå på andre siden av byen og det var uendelige ventetider der hver gang. Ellers var det en helt grei prosess. Husk å søke visum ved ambassaden i god tid før du skal reise, det var på nippet at jeg fikk visum i tide enda jeg trodde jeg søkte innen rimelig tid.

Har ikke opplevd å miste noen rettigheter i Norge (?), vet ikke helt hva du sikter til. 

Hva tenker du å gjøre i utlandet da, jobbe, studere, ha fri? Skal du ha med mann, barn ol, eller er det bare deg?

Om jeg skulle ha bodd et sted nå ville jeg ha valgt en by med tilknytning til havet. Gjerne i et land hvor det er mulig å lære seg språket på en enklere måte enn i Ungarn, hvor det ikke ligner noe som helst, noe som gjør at man ikke har noen knagger å henge det på eller noe annet språk å sammenligne det med.  

Veldig studentvennlig by, Budapest, med lave priser og godt utvalg som gjør at man lever som en greve som norsk student, men det er veldig avhengig av hvor du bor, for deler av byen er veldig forfallent og lite tiltalende. Til gjengjeld er det masse historie der, og veldig interessant bare å gå gatelangs og se hva man møter på av monumenter, gamle historiske bygg og lignende. 

Anonymous poster hash: 9d788...669
Skrevet

Er ikke Ungarn medlem av EØS? Det betyr i hvert fall at du ikke må søke om visum for å bo der nå.

Du kan bo fritt i alle land som er medlem av EØS. Land som for eksempel USA krever visum, og det får du ikke med mindre du for eksempel har jobbtilbud i USA.

Anonymous poster hash: 3bdfb...f7a

Skrevet

Har bodd i Montreal, Singapore, Zürich og Paris.

Hva som trengs varierer avhengig av hvor man skal og hvorfor. Vi har stort sett reist pga jobben og arbeidsgiv har ordnet detaljene rundt flytting og arbeidstillatelser. Fordi vi ikke pleier å være borte så mange år sørger vi for å forbli medlem i Norsk Folketrygd, men det er dyrt dersom du betaler for det selv.

Nå vurderer vi faktisk å bli i utlandet, for vi trives veldig godt der vi er nå. I så fall vil vi bytte til et helt annet system ift rettigheter og sosiale ytelser.

Anonymous poster hash: 43d48...cd0

Skrevet

Jeg har bodd i Budapest i tre år som student. Det var et mas med visum hvert år, men mest fordi immigrasjonskontoret lå på andre siden av byen og det var uendelige ventetider der hver gang. Ellers var det en helt grei prosess. Husk å søke visum ved ambassaden i god tid før du skal reise, det var på nippet at jeg fikk visum i tide enda jeg trodde jeg søkte innen rimelig tid.

Har ikke opplevd å miste noen rettigheter i Norge (?), vet ikke helt hva du sikter til. 

Anonymous poster hash: 9d788...669

Som student med lån fra Lånekassen er du automatisk fortsatt medlem av folketrygden. Hvis du flytter utenlands ellers er du ikke nødvendigvis det, så det er viktig å sjekke ut. Enig i andre - hva er formålet med å flytte ut, hvor lenge tenker dere å være borte?

Jeg har selv bodd i utlandet i mange år, men da uten barn. Skulle jeg reist med barn, ville jeg dratt til et sted med et godt helsevesen, om ikke det offentlige er bra, så i det minste det private (og hatt forsikringer som dekket bruk av det). Fortrinnsvis et engelskspråklig land, så barna lærte engelsk, men det er jo ofte engelskspråklige privatskoler for expat-barn andre steder - som gjerne er knalldyre, så da bør du ha en arbeidsgiver som dekker det. 

Tenker du å studere i utlandet bør du være klar over at billig barnepass er ikke-eksisterende mange steder, så da er du gjerne avhengig av at partner tar seg av ungene, med mindre de er så store at de går fulle dager på skolen. Og at hele familien skal overleve på ett studielån, vel... Det er vel lite sannsynlig. 

Tenker dere å jobbe, vil vel punkt en være å finne ut hvor dere kan få jobb, og hvilke vilkår dere da vil få. Husk at det i mange land er vanlig at kun mannen jobber mens barna er små, av grunnene nevnt over.

Anonymous poster hash: 9291c...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...