Gå til innhold

Gryterett spørsmål


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en enkel gryterett med basis av "brun saus" m. tomatpure og kjøttdeig. Av grønnsaker skal jeg bruke gulrøtter, kikerter, blomkål og champignon. Er det noen andre grønnsaker som er godt å ha i en slik brun gryterett? Er så lenge siden jeg lagde det at jeg har glemt det.

Er det forresten rart å ha i blomkålbuketter?

 

Tror jeg begynner å bli senil.....



Anonymous poster hash: ad2d7...b4b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brun saus med tomat? Ok..

 

Løk er godt i dei fleste gryterettar.

Skrevet

Synes det høres litt merkelig ut. Bedre om du hadde brukt oksekjøtt i terninger og ikke kjøttdeig. 



Anonymous poster hash: 846d1...df2
Skrevet

Jeg ville lagt ved litt paprika og noe finkuttet chili. Løk synes jeg er ganske vesentlig i en gryterett. Kanskje et hvitløksfedd også. 

Litt vårløk er også godt. 

Men jeg er sånn at når jeg lager gryterett, så bruker jeg noe av alt vi har i kjøleskapet omtrent, med mindre det er en spesiell type gryterett jeg vil ha. 



Anonymous poster hash: 12121...74c
Skrevet

Jeg ville droppet brokkolien forresten.



Anonymous poster hash: 12121...74c
Skrevet

Brun saus med tomat? Ok..

Løk er godt i dei fleste gryterettar.

Brun saus med tomat er helt normalt og vanlig, og Ingrid Espelid Hovig (en kjent kokk) bruker det i minst 1 av sine oppskrifter på brun saus.

 

Anonymous poster hash: ce478...f8c

Skrevet

Brun saus med tomat? Ok..

 

Løk er godt i dei fleste gryterettar.

Hvordan lager man basis til en gryterett av den gamle gode sorten, da? Og brun saus var i anførselstegn... Og tomatpure ikke tomat.

 

Man må jo ha noe "vått" å putte grønnsakene og kjøttet i, ellers blir det jo ikke gryterett.

 

Anonymous poster hash: ad2d7...b4b

Skrevet

Synes det hørtes godt ut, jeg, HI. Er enig i at løk gjør seg i gryterett, samme med hvitløk. Ellers liker jeg godt å bruke ananas, men kan jo skjønne at det blir for spesielt for enkelte. 

Skrevet

 

 

Brun saus med tomat? Ok..

 

Løk er godt i dei fleste gryterettar.

Hvordan lager man basis til en gryterett av den gamle gode sorten, da? Og brun saus var i anførselstegn... Og tomatpure ikke tomat.

 

Man må jo ha noe "vått" å putte grønnsakene og kjøttet i, ellers blir det jo ikke gryterett.

 

Anonymous poster hash: ad2d7...b4b

Eg ville brukt kraft om eg skulle brukt tomatpure, mjøljamning om gryteretten skal vere tjukkare, og gjerne litt fløte/creme fraiche mot slutten.
Skrevet

Jeg er ikke hi, men; gi meg gjerne oppskrift på en nydelig, langkokt, gryterett 😊

 

Anonymous poster hash: bfa1b...1c2

Skrevet

Med dine ingredienser ville jeg først ha stekt kjøttdeig i en panne med godt med smør. Ta kjøttet til side. I samme panne steker du tomatpureen lett og har så oppi hakket løk, små terninger av sellerirot, gulrot og hvitløk. Surr dette sammen og ha over kraft (eller vann og buljongterning) og evt en boks hakkede tomater. La det putre og kose seg til det er godt og mørt. Så kan du lage en brunet smør/Mel-basis og spe med kraften fra gryta før du har det tilbake i grønnsakene og blander inn kjøttet, og la det putre litt sammen. Vil du ha brokkoli og blomkål ville jeg hatt det i nå i små buketter evt (og kanskje helst) servert det ved siden av. Kan forøvrig tenke meg at paprika ville gjøre seg godt i gryten, likeså brekkbønner eller terninger av squash, men sånt er jo en smakssak :)

 

Anonymous poster hash: d49fb...036

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...