Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Noen synes sikkert dette er et tåpelig innlegg, men jeg er litt oppgitt og vil bare blåse ut litt. I høst oppdaget vi at datteren vår har et talent for turn. Hun har en eldre kusine som er kjempeflink i turn (vunnet flere konkurranser) og som har "trent" litt med datteren vår når vi har vært hos dem. Det viser seg at jenta vår tydeligvis har akkurat den kombinasjonen av mykhet og styrke i kroppen kombinert med mot som skal til for å turne. Datteren vår synes det er kjempegøy og har øvd masse hjemme i julen. Nå klarer hun f.eks. å stå på hender med strake bein, slå hjul, araber, 360, ta salto på trampoline, gå opp i bro osv. Ikke helt perfekt alle gangen hun gjør det, men det er oftere og oftere hun får det helt til med strake ben, rolige og kontrollerte bevegelser osv. Jeg som selv er som en klossete elefant, er mektig imponert over kroppskontrollen hennes og at hun tør og kaste seg rundt på den måten hun gjør. Så til problemet. Datteren vår blir ikke 6 år før til høsten. Her vi bor har de to turnpartier for barn. Ett fra 4-5 år og et fra 6-9 år. Det første er mer gymlek, det andre skikkelig turn. Jeg ringte for å spørre om datteren min kunne begynne på turn selv om hun ikke er fylt 6 år, men det gikk ikke an, vi fikk prøve den andre gruppen. Det har vi gjort, men det er jo bare lek der. I høyden ruller de rundt forlengs, men stort sett er det bare leking. Da jeg spurte om det ville bli mer turnaktiviteter etter hvert, svarte de at det begynte de ikke med før neste parti. Jeg ringte opp igjen for å spørre på nytt om jenta kunne begynne på skikkelig turn og forklarte hvorfor, men nei. Så nå må vi vente til høsten for at hun skal få trene skikkelig, og jenta er kjempelei seg for at hun er for liten. Ja, jeg vet, ikke verdens undergang, men må folk virkelig være så firkantet? Sånn, dagens lille overflatiske utblåsning. Anonymous poster hash: 2cdaa...ad0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Hvis du sender henne på partiet for de som er 4-5 år vil de nok se at hun har talent og sende henne oppover til 6-9 års partiet. Hvis ikke er det ikke veldig lenge til høsten, og barn har godt av å lære at noe må man vente på. I mellomtiden kan hun turne sammen med kusinen sin og lære der. Anonymous poster hash: 0629a...d2b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Typisk norsk spør du meg; vi skal ikke være under middels og hvertfall ikke over. Tenker som hun over, ta henne med på den andre gruppa og snakk med de der. Kanskje de kan gå "god" for at hun hører til i 6-årsgruppa. Ellers får dere som foreldre bare motivere henne videre, ta med i hall og legge til rette for at interessen vedvarer :-) Anonymous poster hash: 7f182...843
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Turn krever enormt med trening. Her trener de ca 10-15 timer i uka fra de er 6 til de er 8/9. De som satser videre øker da treningen til over 20 timer i uka og enda mer i alle ferier. I uleferien hadde de for eksempel fri julaften og1. juledag + 1. nyttårsdag. Alle de andre dagene trente de 5-7 timer. Det er beintøft hvis hun virklig skal bli god. Det sossiale er veldig viktig for alle. Da er det ikke bestandig så enkelt å inkludere en 5 åring blant de andre. Selv om hun er flink til å turne kan det være at hun ikke passer inn i gruppen. De må kunne vente på tur, ta instruksjoner ol. Ofte er ikke en 5 åring moden nok for det. Jenta er uansett ung. La henne være med på allidrett, svømmekurs, skikurs eller noe sånt nå og så kan hun begynne på turnrtiet når hun er gammel nok. Å måtte vente et halvår kan være bare sunt. Anonymous poster hash: 5b466...698
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Turn krever enormt med trening. Her trener de ca 10-15 timer i uka fra de er 6 til de er 8/9. De som satser videre øker da treningen til over 20 timer i uka og enda mer i alle ferier. I uleferien hadde de for eksempel fri julaften og1. juledag + 1. nyttårsdag. Alle de andre dagene trente de 5-7 timer. Det er beintøft hvis hun virklig skal bli god. Det sossiale er veldig viktig for alle. Da er det ikke bestandig så enkelt å inkludere en 5 åring blant de andre. Selv om hun er flink til å turne kan det være at hun ikke passer inn i gruppen. De må kunne vente på tur, ta instruksjoner ol. Ofte er ikke en 5 åring moden nok for det. Jenta er uansett ung. La henne være med på allidrett, svømmekurs, skikurs eller noe sånt nå og så kan hun begynne på turnrtiet når hun er gammel nok. Å måtte vente et halvår kan være bare sunt. Anonymous poster hash: 5b466...698 Ehm, dette er snakk om et parti der de trener 1,5 time en gang i uken. De som er 6-9 år altså. Jeg har ikke noe ønske om at jenta mi skal bli verdensmester eller noe sånt altså, bare at hun skal få lov til å drive på med noe hun åpenbart synes er gøy og faktisk ser ut for å ha et talt for. Jada, det er slett ikke noen undergang å vente, det var som nevnt bare et lite oppgitt sukk fra meg Vi fortsetter med å øve litt hjemme og hos kusinen, så får hun begynne til høsten når hun er fylt 6 år. HI Anonymous poster hash: 2cdaa...ad0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Turn krever enormt med trening. Her trener de ca 10-15 timer i uka fra de er 6 til de er 8/9. De som satser videre øker da treningen til over 20 timer i uka og enda mer i alle ferier. I uleferien hadde de for eksempel fri julaften og1. juledag + 1. nyttårsdag. Alle de andre dagene trente de 5-7 timer. Det er beintøft hvis hun virklig skal bli god. Det sossiale er veldig viktig for alle. Da er det ikke bestandig så enkelt å inkludere en 5 åring blant de andre. Selv om hun er flink til å turne kan det være at hun ikke passer inn i gruppen. De må kunne vente på tur, ta instruksjoner ol. Ofte er ikke en 5 åring moden nok for det. Jenta er uansett ung. La henne være med på allidrett, svømmekurs, skikurs eller noe sånt nå og så kan hun begynne på turnrtiet når hun er gammel nok. Å måtte vente et halvår kan være bare sunt. Anonymous poster hash: 5b466...698 Ehm, dette er snakk om et parti der de trener 1,5 time en gang i uken. De som er 6-9 år altså. Jeg har ikke noe ønske om at jenta mi skal bli verdensmester eller noe sånt altså, bare at hun skal få lov til å drive på med noe hun åpenbart synes er gøy og faktisk ser ut for å ha et talt for. Jada, det er slett ikke noen undergang å vente, det var som nevnt bare et lite oppgitt sukk fra meg Vi fortsetter med å øve litt hjemme og hos kusinen, så får hun begynne til høsten når hun er fylt 6 år. HI Anonymous poster hash: 2cdaa...ad0 Hvis det uansett bare er på det nivået dere tenker hun skal trene bør hun begynne på det partiet hun passer inn i aldersmessig. Talent eller ikke betyr minimal da. Da er det bare om å gjøre å ha det gøy. Du blir ikke konkuranseturner med å trene 1,5 time i uka Anonymous poster hash: 5b466...698
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 La henne begynne på det partiet hun hører til og heller la trenerene sende henne videre. De er vel vant med foreldre som ringer og skryter av barna sine uten at barna har gått på turn. Ofte læres endel basisferdigheter som må være i bunn. Siden du er en klossete elefant er det jo bra at du klarer å se at jenta er et så stort talent uten å kjenne de andre jentene på 4-5 årspartiet. Dette jenta di kan er kanskje noe de fleste barn i den alder enkelt klarer å lære. Kanskje dette er noe mange av jentene på 4-5 årspartiet kan uten at du vet det. Anonymous poster hash: b56c7...ac5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 Jeg er en gammel turner (med trykk på GAMMEL). Var på kretslaget i Trampett før jeg ga meg i tenårene. Om datteren din klarer salto med 360 skru når hun er 5,5 år gammel har hun ingenting på et småbarnsparti å gjøre. Det kreves en enorm kroppsbeherskelse å få til det, det tok MANGE år med trening før vi klarte 360, araber flikkflakk og fx doble saltoer. Bare å ta stiften trengte masse øvelse Hun burde absolutt trent med de eldre! (Og som regel får de gå over til fx 6 årsklassen det året de fyller 6, så jeg syns de var veldig strenge i deres tilfelle). Ville forhørt meg med andre lag om muligheten til å turne med eldre barn. Hun trenger å få mulighet til å utvikle seg og vokse, hun trenger noe å strekke seg etter. Det får man ikke ved å leke "Haien kommer" Anonymous poster hash: 24fc1...3d3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #9 Skrevet 13. januar 2015 Jeg forstår deg på en måte. Her hadde vi samme problem med alpint. Gutten har ingen planer om å bli verdensmester, men som 4-åring var han flinkere enn de fleste andre på samme alder og kjedet seg grenseløst i gruppetimene. Han mistet rett og slett interessen for sporten, helt til vi meldte han på privattimer og han fikk utfordringer som passet hans nivå i stedet for å være aldersbestemt. Nå er han 6 år og fremdeles flink for alderen, men vi har funnet stedene som deler inn etter nivå og ikke alder. Poenget er at man mister interessen dersom man ikke får utfordringer. Forventer man å utvikle seg innen turn, blir det ikke tilfredsstillende å bli satt i en gruppe som lærer å stupe kråke og man fort mister interessen for sporten. Anonymous poster hash: 7d3b0...0b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå