Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 7 åringen fikk et stort raserianfall før han gikk på skolen i dag fordi han ikke fikk lov til å ha med seg skiene sine. Han skreik og hylte, sparket og slo i dører i 20 min, før han gikk på skolen med åpen dress og uten lue, votter og sekk i fullt sinne. Jeg kledde på lillebror og gikk på skolen for å forklare hvorfor han kom for sent og for å levere sekken hans. Jeg tenker at han skal få husarrest i dag, ingen venner inn og ikke noe tv/spill. Grei konsekvens? Anonymous poster hash: 95cda...726
Fandens Oldemor Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Ja, hvis du sa til han at det kom til å skje hvis han ikke sluttet.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Jeg hadde gitt husarrest uansett. Han er stor nok til å skjønne at slik oppførsel gir konsekvenser. Anonymous poster hash: 821cd...bf2
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Hvis du advarte ham om at det kom en slik konsekvens, så ja. Hvis ikke ville jeg tatt en ordentlig prat med ham og forklart hvorfor man ikke kan oppføre seg, hvilke konsekvenser det kan få etc - jeg mener at en sanksjon må komme umiddelbart og ikke mange timer etterpå. Han er et barn og har muligens glemt hele situasjonen - ville derfor absolutt ikke straffet med mindre det allerede har blitt forespeilet. Fysj, det var unødvendig mange ord - håper du skjønte hva jeg mente.. Anonymous poster hash: 282ec...081
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Har aldri vært i tilsvarende situasjon, men jeg tror ikke jeg ville tatt med sekken til skolen eller dratt dit selv. Den naturlige konsekvensen er å måtte gå dagen uten bøker og å fryse i friminuttene. Tipper jeg hadde tatt ham på fanget når han kom hjem og pratet om hva som hadde skjedd og at jeg derfor hadde bestemt at han måtte holde seg inne resten av dagen, men også at jeg var glad i ham og ikke sint lengre selv om han må gjennomføre straffen. Jeg tror det kommer litt an på om dette var første gangen også eller om det er "vanlig" oppførsel. Anonymous poster hash: ed675...ec4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 hadde ikke fått noe konsekvens. alt for strengt. hadde tatt liten prat om hva som skjedde? og latt det bli med det. Anonymous poster hash: 9e3bc...39b
Berta_78 Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 Nei, jeg hadde nok ikke straffet ham. Jeg hadde sagt at neste gang det skjer kaster jeg DSen.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 Nei, jeg hadde nok ikke straffet ham. Jeg hadde sagt at neste gang det skjer kaster jeg DSen. Hadde du kastet den da? Jeg kjenner en del som truer med sånt, men ingen av dem gjennomfører det noen gang. Det er foreldre som generelt har liten autoritet over barna. Anonymous poster hash: ed675...ec4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #9 Skrevet 13. januar 2015 Jeg hadde bare snakket med ham når han kom hjem. 7-åringer er gjerne litt hormonelle (de har en pre-tenåringsfase på den alderen), og han mistet antagelig litt kontroll over seg selv. Jeg synes det er viktigere at du gir ham verktøy for å håndtere sinnet og mestre det bedre neste gang det koker over, enn å absolutt skulle straffe ham. Han er antagelig sliten etter en lang skoledag, har kanskje til og med glemt hele hendelsen, eller er litt flau og lei seg over det, og da blir det litt voldsomt å bli møtt i døren med straff. Jeg mener ikke at ting ikke skal få konsekvenser, men jeg har mer tro på å forebygge i akkurat slike tilfeller. Anonymous poster hash: 4677f...cbd
Giss Skrevet 13. januar 2015 #10 Skrevet 13. januar 2015 Om han fikk vite konsekvensen mens han holdt på er det greit. I mine øyne er det ikke greit å komme med den slags i etterkant. - Men jeg hadde ikke latt han dra på skolen uten at han hadde roet seg ned først og vi hadde fått pratet. (og med det været vi har her hadde det avgjort vært uaktuelt å la han dra uten skikkelige klær på seg.) Jeg tror ikke det er sundt å la den slags simre hele dagen.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #11 Skrevet 13. januar 2015 Det beste du kan gjøre er å snakke med han, Få han til å innse at dette ikke var grei oppførsel og at det var han som gjorde noe galt. Husarest er, for meg, like ille som ris og ørefik (maktmissbruk). Lær heller å komunisere. Anonymous poster hash: 106dd...050
Mandala Skrevet 13. januar 2015 #12 Skrevet 13. januar 2015 Jeg hadde snakket om det som skjedde, om hvordan det påvirker alle med en slik start på dagen. Det faller meg aldri inn å gi straff, så det hadde jeg altså ikke gjort.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. januar 2015 #13 Skrevet 13. januar 2015 Jeg tror ikke på straff , jeg tror på dialog. Føler det fungerer best på mine barn
Berta_78 Skrevet 13. januar 2015 #14 Skrevet 13. januar 2015 Nei, jeg hadde nok ikke straffet ham. Jeg hadde sagt at neste gang det skjer kaster jeg DSen. Hadde du kastet den da? Jeg kjenner en del som truer med sånt, men ingen av dem gjennomfører det noen gang. Det er foreldre som generelt har liten autoritet over barna. Anonymous poster hash: ed675...ec4 Ja, definitivt! Hvis ikke hadde det jo vært rimelig meningsløst å true med det? Men jeg hadde sikkert tatt den ut etterpå og gitt ham den tilbake etter en uke eller noe. Men jeg kan ikke se for meg at det hadde skjedd igjen, barna mine tøyer strikken og skjønner når det er alvor.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #15 Skrevet 13. januar 2015 Nei, jeg hadde nok ikke straffet ham. Jeg hadde sagt at neste gang det skjer kaster jeg DSen. Hadde du kastet den da? Jeg kjenner en del som truer med sånt, men ingen av dem gjennomfører det noen gang. Det er foreldre som generelt har liten autoritet over barna. Anonymous poster hash: ed675...ec4 Ja, definitivt! Hvis ikke hadde det jo vært rimelig meningsløst å true med det? Men jeg hadde sikkert tatt den ut etterpå og gitt ham den tilbake etter en uke eller noe. Men jeg kan ikke se for meg at det hadde skjedd igjen, barna mine tøyer strikken og skjønner når det er alvor. Da kaster du jo ikke DS'en men inndrar den en uke. Du truer med noe som ikke blir gjennomført. Selv om du legger den i søppelkassa når du sier det så kaster du den ikke. Blir for dumt.. Anonymous poster hash: dd151...6e5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #16 Skrevet 13. januar 2015 Hos oss hadde det ført til: "husarrest" ( dvs ikke besøk eller treninger i dag), ikke tv, pc eller nettbrett og en samtale om oppførsel, hvorfor så sint, hva er konsekvensene og hvordan kan vi snakke sammen på en ordentlig måte. Mistenker at dette egentlig ikke handler om at han ikke fikk tatt med skiene på skolen, kanskje det handler om at han føler seg urettferdig behandlet og oversett? Jeg ville også ha spurt barnet hva han synes er en ok konsekvens for sånn oppførsel i fremtiden. Anonymous poster hash: 4b0da...2d2
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #17 Skrevet 13. januar 2015 Nei, jeg hadde nok ikke straffet ham. Jeg hadde sagt at neste gang det skjer kaster jeg DSen.Hadde du kastet den da? Jeg kjenner en del som truer med sånt, men ingen av dem gjennomfører det noen gang. Det er foreldre som generelt har liten autoritet over barna. Anonymous poster hash: ed675...ec4 Ja, definitivt! Hvis ikke hadde det jo vært rimelig meningsløst å true med det? Men jeg hadde sikkert tatt den ut etterpå og gitt ham den tilbake etter en uke eller noe. Men jeg kan ikke se for meg at det hadde skjedd igjen, barna mine tøyer strikken og skjønner når det er alvor. Akkurat sån er det flere jeg kjenner som har gjort. Ungene vet veldig godt at foreldrenes trussler ikke betyr noe og at de bestandig får tilbake tingene sine selv om foreldrene "tar" dem. Anonymous poster hash: ed675...ec4
Berta_78 Skrevet 13. januar 2015 #18 Skrevet 13. januar 2015 Nei, jeg hadde nok ikke straffet ham. Jeg hadde sagt at neste gang det skjer kaster jeg DSen.Hadde du kastet den da? Jeg kjenner en del som truer med sånt, men ingen av dem gjennomfører det noen gang. Det er foreldre som generelt har liten autoritet over barna. Anonymous poster hash: ed675...ec4 Ja, definitivt! Hvis ikke hadde det jo vært rimelig meningsløst å true med det? Men jeg hadde sikkert tatt den ut etterpå og gitt ham den tilbake etter en uke eller noe. Men jeg kan ikke se for meg at det hadde skjedd igjen, barna mine tøyer strikken og skjønner når det er alvor. Akkurat sån er det flere jeg kjenner som har gjort. Ungene vet veldig godt at foreldrenes trussler ikke betyr noe og at de bestandig får tilbake tingene sine selv om foreldrene "tar" dem. Anonymous poster hash: ed675...ec4 Kanskje. Som sagt har jeg ikke opplevd at det er nødvendig verken å true eller å gjennomføre på denne måten, så jeg hadde måttet kjenne litt på det. En uke var et eksempel - antakelig et dårlig ett. Men jeg hadde kastet den, hentet den igjen og så sett an videre utvikling.
Elsker livet Skrevet 13. januar 2015 #19 Skrevet 13. januar 2015 Konsekvensen er at han kom for sent, du ble frustert/sint, så syns du har tenkt ut en passende straff. Jeg hadde ikke gitt husarrest, vil gjerne at de er ute og beveger seg i løpet av ettermiddagen. Men hadde ikke latt han få ha ipaden (verste straff du kan tenke deg for våre barn) resten av dagen, og heller ikke få eller dra på besøk.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. januar 2015 #20 Skrevet 13. januar 2015 Ikke noen konsekvens. En samtale når han kommer hjem om hvorfor ting ble som de ble og hvorfor han ikke kan ha med ski og hvorfor det er dumt å gå med åpen dress.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #21 Skrevet 13. januar 2015 Hadde ikke straffet for det. Synes allerede hele opptrinnet er straff nok i seg selv. Anonymous poster hash: 83457...cb3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #22 Skrevet 13. januar 2015 Takk for innspill. Han har problemer med å takle sinnet sitt både her hjemme og på skolen. Nå har vi hatt en veldig god periode og han er fullstendig klar over at han går over streken for han sier selv at : Mamma du vet jo at jeg har problemer med å takle sinne mitt. Jeg syns ikke det er en unnskyldning for å ikke oppføre seg fint og det vet han. Vi har et belønningssystem som han selv har kommet opp med og det er at om han oppfører seg fint på skolen og ikke blir sendt på gangen i x antall dager/uker finner vi på noe gøy som bowling/ lekeland og lignende . Nå skjedde ikke dette på skolen, men her hjemme og da vil jeg ikke ta fra han en belønning for innsatsen han har gjort på skolen, men jeg syns oppførselen hans burde få en konsekvens da han ikke takler å få nei og tror at om han bare blir sint nok så gir vi etter. Han MÅ lære seg at sånn oppførsel ikke lønner seg og han må lære å takle et nei uten å gå helt amok. Vi skal selvfølgelig ta en prat med han først. HI Anonymous poster hash: 95cda...726
Hjertefru Skrevet 13. januar 2015 #23 Skrevet 13. januar 2015 Hadde vel ikke gitt annen konsekvens enn at jeg hadde nevnt opptrinnet når han kom hjem. Hadde sagt at hvis det gjentar seg, får det konsekvens ex. Inndraging av iPad. En humørsyk barn/ungdom kan ødelegge dagen for resten av familien også.....
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #24 Skrevet 13. januar 2015 Ettersom det var skiene dere kranglet om og han er som du beskriver, tror jeg jeg ville ha fjernet skiene helt og gitt beskjed om at han får dem tilbake om for eksempel en uke (i hvertfall etter helgen), så sant han tar straffen greit. En dags utsettelse for hver gang han klikker hjemme eller maser/diskuterer om å få skiene. Maks en advarsel. Anonymous poster hash: ed675...ec4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #25 Skrevet 13. januar 2015 Jeg ville aldri gått på skolen med sekken. Konsekvensen når min glemmer ting er at han må klare seg på skolen og tåle lærerens kommentarer. Samme dersom han er sent. Han ville heller ikke fått skjermtid/iPad den aktuelle dagen om han hadd slått seg like vrang som din. Vennebesøk på forhåndsavtales hos oss (utland), så her avlyser jeg ikke besøk for å ikke straffe det andre barnet. Han er 6 år og temmelig fyrig av seg i utgangspunktet men har utviklet bra selvkontroll den siste tiden. Anonymous poster hash: 74bc3...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå