Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Jeg leste en del av svarene der og ble veldig overrasket over hva folk her inne mener om saken. I følge de fleste burde ikke HI bry seg. Jeg er selv lærer, og jeg er helt enig med HI i den andre tråden. En veldig viktig del av jobben min er å være bevisst rundt det faktum at jeg er en rollemodell for elevene mine. På jobb er jeg nøye med hva jeg sier, hvordan jeg uttrykker meg, når og hvordan jeg ev. velger å si mine egne meninger om ting - og hvordan jeg framstår rent fysisk. Jeg passer på å kle meg i "anstendige" klær, og selvsagt inneha en normalt god hygiene. For dette med hygiene er viktig. Som lærer er jeg medansvarlig for å oppdra elever til å tilpasse seg samfunnet de lever i. En viktig del av dette er bl.a. å la dem vite hvordan omverden reagerer på dem dersom de er uhygienisk. Jeg har et par ganger måtte ha samtaler med kontaktelever om hygiene, og da kan jeg jo ikke selv gå rundt og se ustelt ut og være illeluktende. Heldigvis lærer de fleste barn og unge dette hjemme, men det er dessverre langt i fra alle som gjør det. I noen tilfeller lærer ungdommen dette hjemme, men nekter å høre på foreldrene. Da er det spesielt viktig at vi lærere griper inn og snakker med dem, ev. kobler inn helsesøster for å ta en prat om hygiene. Nå sporet det litt av her, men poenget er at jeg synes det er underlig at så mange ikke synes det er av noen betydning om lærere framstår som gode rollemodeller eller ei. Uansett hvilket område det måtte være på. Jeg mener ikke at vi skal være helt eksemplariske og perfekte, det er det jo ingen som er uansett, men når man har et yrke der man blir rollemodell for barn eller ungdom, så bør man jo ta det ansvaret alvorlig. Synes dere virkelig ikke det? Anonymous poster hash: a6399...885
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Hehe. Du skriver mistenkelig likt som HI i den andre tråden. Anonymous poster hash: 65c4d...6e5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Hehe. Du skriver mistenkelig likt som HI i den andre tråden. Anonymous poster hash: 65c4d...6e5 Jeg er ikke det, men jeg vil helst ikke signere med nick. Jeg kan heller gå inn og poste et svar på den andre tråden, så ser du at det er ulike koder og ikke samme person. HI Anonymous poster hash: a6399...885
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Hvordan man ønsker å være rollemodell kommer jo også an på gruppen man ønsker å være modell for. Mine elever er ALLTID perfekte. Klærne er plettfrie, sminken er perfekt, ikke et hårstrå ligger feil osv osv. Jeg tenker at det er viktig å vise mine elever at verden ikke går under dersom man forsover seg og ikke rekker å vaske håret... Anonymous poster hash: a1f2a...3e7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Hvordan man ønsker å være rollemodell kommer jo også an på gruppen man ønsker å være modell for. Mine elever er ALLTID perfekte. Klærne er plettfrie, sminken er perfekt, ikke et hårstrå ligger feil osv osv. Jeg tenker at det er viktig å vise mine elever at verden ikke går under dersom man forsover seg og ikke rekker å vaske håret... Anonymous poster hash: a1f2a...3e7 Det er en viss forskjell på å forsove seg en sjelden gang og ikke rekke å dusje, og det å generelt inneha en dårlig hygiene. Jeg blir litt skremt over at du ikke ser den forskjellen. Man må ikke nødvendigvis dusje hver dag heller for å ha en god hygiene, men vaske seg, pusse tenner og se normal og "ordentlig" ut. På skolen der jeg jobber har vi en lett blanding av elever. Noen er alltid striglet, de fleste er (heldigvis) helt normale, og noen få ser ustelte ut. Jeg har noen få ganger måtte ta opp hygiene med noen av elevene jeg har hatt, og da er det jo greit at jeg selv også har en normalt god hygiene. HI Anonymous poster hash: a6399...885
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå