Gå til innhold

redd for at min far sliter med selvmordstanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sliter psykisk - gjort det av og på i 10 år. Han har en krevende jobb, høy stilling - mange krav og stort arbeidspress. Han er overvektig og blodtrykk skyhøyt... Han er for tiden sykemeldt pga psyken og har begynt å snakke så rart. Spør meg om han har vært en god far, jeg vet han viset min mor hvordan hun skal betale regninger på nettet, han bekymrer seg og har tanker om at min bror plutselig skal ta selvmord (??), han snakker plutselig myye om sin avdøde mor (2010).... Han har vært hos legen, og skal i kognitov tetapi.... Jeg vet alt dette er et enormt nederlag for han. Hele oppveksten min har han fokusert på karriere, det er en stor del av hans identitet. Hvem er han nå, han kjenner seg ikke igjen sier han. Han er flau over å være sykemeldt... Men klarer ikke å jobbe. Hvordan hjelpe han??? Jeg har skrevet til han hvir mye han betyr for oss, og at vi ikke hadde klart oss uten han. Da han nevnte tankene om at min bror ville ta selvmord, spurte jeg rett ut om han selv tenkte på det... Noe han sa nei til.... Jeg kan jo ikke involvere flere unødig...er skikkelig bekymret... Tips?

Anonymous poster hash: a830c...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes nok dessverre ikke noen gode tips til din situasjon, jeg tror ikke du kan gjøre annet enn å støtte og være der for ham. Han har jo tatt tak i problemene ved å få kyndig hjelp, det kan være at samtalene med psykolog/psykiater kan føre til at mye grums kommer til overflaten i starten. Det er helt ok og helt vanlig.

Du har ikke noe ansvar og må prøve å legge fra deg bekymringene dine for noe som sikkert ikke vil skje. Håper du ser en positiv endring hos ham snart, vi går mot lysere tider!

Stor klem.

Anonymous poster hash: 41af6...e3d

Skrevet

Jeg har et meget godt råd: PRAT OM DET! MASSE!

Fortell hvorfor du er bekymret, ikke legg sjul på noe. Ta kontakt ofte, om så bare for å si hei. Om det plutselig skjer noe "rart" så kontakt fastlegen hans, slik at han/hun er obs.

Mange er redd for å prate om selvmord, og det er så dumt! Det er over 500 mennesker i Norge som tar livet sitt hvert eneste år, og det er fortsatt tabu å snakke om det.

Er man suicidal er taushet det verste man kan møte!

Skrevet

Min pappa tok selvmord for 1,5 år siden. Mitt råd er snakk med han en gang for mye enn en gang for lite.! Er du bekymret kan det fort være en grunn til det.

Klem

Anonymous poster hash: be844...088

Skrevet

Takk for råd. Har sagt han kan komme hit til oss når som helst for å prate... Prøver å splrre og han virker ganske åpen om det hele... Men det er vel kanskje der jeg ikke kjenner han igjen. Frem til nå har han vært en rolig mann når det kommer til prat om følelser. Når han begynner å prate om hvordan han har vært før, mimrer som om ting er over.. Da blir jeg litt redd 😕 får bare fortsette å støtte han så godt jeg kan.

Skrevet

Takk for råd. Har sagt han kan komme hit til oss når som helst for å prate... Prøver å splrre og han virker ganske åpen om det hele... Men det er vel kanskje der jeg ikke kjenner han igjen. Frem til nå har han vært en rolig mann når det kommer til prat om følelser. Når han begynner å prate om hvordan han har vært før, mimrer som om ting er over.. Da blir jeg litt redd får bare fortsette å støtte han så godt jeg kan.

Du kan også prøve å snakke litt om fremtiden, når han starter med mimringen om hvordan ting har vært. Få han til å se at ting kan bli like fine fremover som det var før. Når man er så langt nede er det lett å tenke på ting som har skjedd, mimre, og ikke se fremover i det heletatt. Det er en av de tingene som får varsellampene mine til å lyse, for mange av de som har bestemt seg for å ta sitt eget liv blir ofte veldig rolige etter at de har bestemt seg for å avslutte alt.

Vær obs om han begynner å gi bort ting, eller sier ting som at "den vil jeg at .... skal ha" ol. Eller om han plutselig begynner å ta farvel til folk. Da mener jeg selvsagt ikke dersom han sier hadet  til deg, men om han f.eks plutselig tar kontakt med noen han ikke prater så ofte med ol. (Veldig vanskelig å forklare, kjenner jeg....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...