Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Jeg har ca 200.000 kr i buffer fordelt på høyrentekonto og fond. Tenker at det er greit å ha penger i bakhånd, til oppussing, reiser, uforutsette utgifter, samt at jeg ønsker å jobbe redusert nå som jeg får barn. Men, så tenker jeg at jeg heller bør kose meg nå. Jeg vet jo ikke om jeg dør i morgen. Hvorfor leve sparsommelig for å ha penger på bok, når man plutselig ikke trenger pengene (kan jo dø i en bilulykke i morgen). Anonymous poster hash: 4b373...ad8
ms.Pond Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Det er et ordtak som sier: lev som om du skulle dø i morgen, men bygg som om du skulle leve evig. Med andre ord, planlegg for et langt liv, men nyt de små tingene hver dag.
det er berre mordi Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Personleg ville eg ha behaldt bufferen - pensjonisttilværet er ofte ikkje så lukrativt som åleine minstepensjonist, om det er slik det skulle bli. Men hadde eg vore så flink at eg hadde klart å spare 200 000, så skulle eg vel saktens klare å spare litt til, slik eg kunne kose meg medan eg var ung og;)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Eg har over 200 000 kr på buffer. Alenemor på aap, så en god trygghet for meg og barna. Anonymous poster hash: 3c560...885
soleia Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 Alltid godt å ha buffer, og anledning til litt utvida permisjon om poden ikkje byrjar i barnehagen etter 10 - 12 mnd. Kan og vere kjekt å kunne hjelpe ungane ved første bustadkjøp, eller ha litt å rutte med når ein vert pensjonist og endeleg får tid til alle turane ein skulle ha gjort før, men no kanskje ikkje har råd til. Alt med måte sjølvsagt, dei gamle som er vante med trange tider og tyner seg medan kontoen veks til arvingane kunne nok spandert meir på seg sjølv.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #6 Skrevet 12. januar 2015 Spør deg selv om du ville hatt det så bra med deg som du har nå om du ikke hadde hatt dem 200.000kr på bok. Ville du tenkt mye på penger? Vært stresset om en stor regning kom?.. Syns du det er godt og ha dem der. Da burde du heller ha dem der og spare til en tur ved og spare 500kr i mnd istedenfor og bruke dem pengene du har der. Alltid kjekt og ha penger på bok. Om du tenker så mye på døden så om du får barn så får ihvertfall dem pengene Det er godt og tenke på. Anonymous poster hash: 798e4...dd5
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #7 Skrevet 12. januar 2015 Behold bufferkontoen, evt bruk litt av det på investeringer eller nedbetaling av lån. Buffer er aldri dumt, med mindre den er veldig høy og du i tillegg har mye gjeld (koster å ha gjeld også). Anonymous poster hash: fd11d...068
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå