Gå til innhold

uføre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør dem det så ulønnsomt og jobbe ? Man trekker jo 66% etter dem 60.000kr og etter det så skal man trekke 35% skatt igjen. 

Jobber man for 100.000 etter 60.000kr. 100.000 * 66% = 34.000kr * 35% skatt = 22.100kr netto.

Av å jobbe 100.000kr så sitter du igjen med 22.100kr netto. 

Vil dem ikke at det skal lønne seg og jobbe? :o Unge som har null utdannelse må jobbe veldig mye for og jobbe for den summen.

Anonymous poster hash: 6e3c1...cc9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å hold nå kjeft. Jeg har 12 500 utbetalt i mnd, som jeg og barnet mitt skal leve på. Av det skal jeg betale regninger, husleie, mat og alt. Ville gjerne hatt en jobb istedet for å sitte som en invalid hver eneste dag i resten av livet. 

Anonymous poster hash: b6122...b66
Skrevet

Det var ikke snilt sagt.

Skrevet

Jeg skjønte ingenting av hi?

Anonymous poster hash: 304b7...35b

Skrevet

Hvorfor gjør dem det så ulønnsomt og jobbe ? Man trekker jo 66% etter dem 60.000kr og etter det så skal man trekke 35% skatt igjen. 

Jobber man for 100.000 etter 60.000kr. 100.000 * 66% = 34.000kr * 35% skatt = 22.100kr netto.

Av å jobbe 100.000kr så sitter du igjen med 22.100kr netto. 

Vil dem ikke at det skal lønne seg og jobbe? :o Unge som har null utdannelse må jobbe veldig mye for og jobbe for den summen.

Hæ?

Skrevet

Da får jeg være frekk da. Beklager. Glemte iq nivået her  :hakeslepp:

Skrevet

Jeg er autorisert regnskapsfører, anser meg selv som forholdsvis intelligent, allikevel skjønner jeg ikke hva du prøver å regne ut. Når du så skriver "hvorfor gjør dem det" faller jeg av igjen, fordi kan du ikke forskjellen på de/dem, så er ikke du heller så intelligent.

Anonymous poster hash: 467df...bf8

Skrevet

Kjempe smart. Bare av og se på regnestykket så burde du skjønne hva jeg regnet ut. 

Skrevet

Nei, skjønner dessverre fortsatt ikke. Mener du at de som har 100' i måneden blir sittende med for mye uføretrygd? Jeg tror de fleste med såpass god inntekt heller ville beholdt jobb med full inntekt, vært sykdomsfri (gjerne en grunn til at man blir uføretrygdet) og sluppet alt det negative som følger med uføretrygd. Hvis du sitter med under 22 000 utbetalt i måneden, og synes det er for lite, vil jeg heller anbefale deg å ta en utdannelse, (for eks. nettbasert ved siden av) og skaffe deg en bedre jobb, enn å syte over at andre får noe de har opparbeidet seg rettighetene til.

Skrevet

Hun mener at det lønner seg for lite for uføretrygdede å jobbe ved siden av, at man blir trukket for mye av trygden.

Anonymous poster hash: 55424...f7a
Skrevet

Når skal jeg tolke fritt...

Hun er utfør, og om hun jobber litt i gode perioder og tjener mer enn 60.000 i året på jobben, så trekker de 66% av uføretrygden hennes.

Om hun da tjener 100.000 netto i jobben sin mister hun 34.000 av uføretrygden og når hun da på toppen må betale vanlig inntektsskatt på 35% av de 100.000 blir det så liten fortjeneste igjen at det ikke lønner seg for henne å jobbe deltid når hun er ufør.

Gjetter jeg riktig?

Anonymous poster hash: d7953...685
Skrevet

Men hvorfor snakker hun da om at de uten utdannelse må jobbe veldig mye for å komme opp i samme sum? Og hvor kommer 60 000 inn, og hvor 100 000? Hvordan får hun 100 000*0.66 tilå bli 34 000? Nei, skjønner fortsatt lite av hva denne personen prøver å si...

Skrevet

Riktig det. 

Det er ikke lett og skjønne noen ganger :D! tjener man 160.000kr i året så må man trekke 66% av 100.000kr. Da sitter du igjen med 34.000kr brutto. Så må du igjen trekker 35% skatt av 34.000kr Betyr du sitter igjen med 22.100kr netto for og ha jobber for 100.000kr. Orker ikke forklare mer enn det. VIlle bare fram til at jeg syns det er lite og få 22.100kr netto av 100.000kr. brutto.

Skrevet

Riktig det.

Det er ikke lett og skjønne noen ganger :D! tjener man 160.000kr i året så må man trekke 66% av 100.000kr. Da sitter du igjen med 34.000kr brutto. Så må du igjen trekker 35% skatt av 34.000kr Betyr du sitter igjen med 22.100kr netto for og ha jobber for 100.000kr. Orker ikke forklare mer enn det. VIlle bare fram til at jeg syns det er lite og få 22.100kr netto av 100.000kr. brutto.

Men du får jo utbetalt trygd ved siden av. Er det så ille å bidra litt?

Anonymous poster hash: ed540...c84

Skrevet

Er ikke ille og bidra, men føler jeg har bidratt mye før jeg blei syk. Men det er det at jeg risikerer og bli litt dårlig igjen om man jobber og stresser for mye. Men jeg vil jo ikke stresse for en så liten sum.. siden økonomi er en stressfaktor så syns jeg det er kjedelig at man kommer så dårlig ut av det om man er villig til og stå på litt.

Skrevet

Jeg er også ufør og jobber litt ved siden av, og jeg er ikke enig. Uføretrygd skal jo være en kompensasjon for at man ikke har mulighet til å tjene penger ved å jobbe. HAR man mulighet til å jobbe litt, så er det jo helt logisk at kompensasjonen for den andelen man kan jobbe faller bort.

Selv er jeg bare glad og lykkelig for alle timene jeg faktisk klarer å gjøre noe fornuftig, bidra litt og koste staten litt mindre. At jeg ender opp med noen kroner ekstra pga det er en bonus. :)

Skrevet

Hvor mye jobber du vedsiden av da? Jobber du kun 60.000kr så skjønner jeg jo at du er enig, men jobber du for 160.000kr så får du veldig lite for dem ekstra 100.000kr du jobber hardt for.

Skrevet

Hvor mye jobber du vedsiden av da? Jobber du kun 60.000kr så skjønner jeg jo at du er enig, men jobber du for 160.000kr så får du veldig lite for dem ekstra 100.000kr du jobber hardt for.

Nei, du får akkurat det samme som alle andre som tjener 100.000, du bare "mister" det du skulle fått som kompensasjon for å ikke ha mulighet til å tjene de 100.000. Og den får ikke de som jobber fullt heller.

Skrevet

Trist og ikke ha noen sjans for å ha en grei økonomisk inntekt når man blir uføre pga det ikke lønner seg noe særlig og jobbe. Med alle regninger som kommer med uførehet`n. Sikkert mange som ikke har mange regninger når det kommer til sykdommen, men den kategorien er ihvertfall ikke jeg i.

Skrevet

Jeg er delvis ufør. I lengre tid var det slik at det for meg hadde vært mer økonomisk lønnsomt å være fullt ufør (det kunne jeg fint fått med de helseplagene jeg har).  I tillegg kunne jeg da jobbet inntil 1G.  Altså sittet med over 100.000 mer enn det jeg faktisk hadde i totale inntekter av lønn og uføre disse årene. Det hadde vært et fint bidrag da det er omtrent den samme summen jeg bruker i året på rehabilitering og behandlinger for å kunne holde meg i jobb.

MEN jeg har valgt å være delvis ufør i stedet for fullt ufør av flere årsaker. Det ene er at det er en ekstremt stor verdi i å jobbe. Det andre er at de pengene man får som ufør er en sikkerhetsventil vi alle har, og den skal ikke misbrukes. Ved for stort misbruk, vil ordningen bli utvannet/forverret/opphevet på sikt for de som faktisk trenger det.

Til orientering ifht deg som "har slitt" og jobbet og føler du fortjener det - det gjør du ikke! Ingen fortjener å få penger fra samfunnet (altså naboen, venner osv) hvis de ikke trenger det av helsemessige årsaker!

Anonymous poster hash: b461b...e1f
Skrevet

Her var det mange som valgte å være vrange. Det er da lett å forstå hva hi vil frem til, selvom man kanskje ikke forstår regnestykket helt. 

Og du siste, du tolker også ganske fritt det hi skrev om at hun har bidratt. Hun mener jo det samme som deg. Man jobber det man kan, og blir man syk, så må da kunne ta imot sykepenger og ha en følelse av at man "fortjener" dem. 

Anonymous poster hash: df0ab...2f9
Skrevet

Jeg er så lei av at folk er misunnelige på uføre. Vi som er det på ekte (ikke pga svindel som jo skjer) er det ikke fordi vi vil !!!

Å være uføretrygdet er å aldri ha råd til ferie, aldri kunne få lån, aldri høre til fellesskapet og alltid havne nederst på listen når man trenger å leie en leilighet, gjerne ikke havne på listen engang men bli avvist allerede på tlf !!! Det er også ensomhet, følelse av å være verdiløs, lengsen etter alt man gjerne skulle blitt og bitterhet over alt man aldri kommer til å bli.

Det er helt ufattelig å oppleve å være nederst på bunn i folks øyne og likevel sitter det en eller annen idiot å tror så jævlig mye å fader meg misunner oss møkkalivet som ufør fordi dere tror vi får så sjukt mye penger!!!

Anonymous poster hash: aafbe...d19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...