Hjelpesmeg😱 Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Hei😊Jeg er 43 år og barnløs...Aldri blitt gravis på naturlig måte,men ble gravid i 2003 med prøverør...Mistet da i uke 9..Går hver dag nå og venter på operasjon for å fjerne eggstokker og livmor,så skjer plutselig dette!!😱Jeg føler jeg er "gammel",men selvsagt glad.Barnefaren er enda eldre...De siste 2 månedene har det blitt mye festing og inntak av alkohol,så engstelsen er STOR!Det verste er legebesøket i dag..Følte ikke han tok meg alvorlig...Bare gliste og gratulerte med graviditeten...Jeg spurte om han ikke skulle ta noen prøver,men neida...Dette fikk jeg vente med til 1.svanherskapskontroll den 28.!Jeg spurte om jeg ble tett fulgt opp pga alderen vår,tidligere xu og inntaket av alkohol d siste tiden...Gikk bare beskjed om at nei-det får du ikke...Jeg grinte meg til en henvisning til ultralyd i allefall og den sa han at jeg kansje fikk i løpet av 1 uke,..Hva syns dere? Jeg er vettaskremt!😰
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Gratulerer!  Skulle ønske deg var meg som også var der  Hvor langt har du kommet i antall uker? Hvis du ikke har kommet for langt så vurder å be om duotest, lurer på om det gjøres i uke 11-12 av svangerskapet. Jeg hadde sikkert ikke greid å vente en uke på ul en gang, så jeg hadde nok sprunget til en privat  Det er nok meningen dette, så prøv å tenke at dette går bra! Anonymous poster hash: e2a2b...815
skinnfilla Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Det går nok bra! Gratulerer så mye med baby:) Du kan bare bestille privat UL om du ønsker det. Leger er litt nevermind syns jeg. Jeg hadde ul i uke 7, 10, 14 og ordinær i uke19. Pga flere SA. Det er veldig betryggende å få bekreftelse på liv før halvgått svangerskap.  Og 43 er vel ikke så høy alder? En bekjent fikk både 2 og 3 barn etter fylte 42.
FrkKværner Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Gratulerer så mye med graviditeten. Ut i fra hva du skriver og delvis sier selv virker det som om du er i sjokk enda. Det er vanlig at lege ikke gjør noe spesielt før du kommer til første svangerskapskontroll. Som regel rundt uke 10-12 dette varierer noe fra lege til lege. At du har festet får man ikke gjort så mye mer med nå, så det legges det liten vekt på. Du er ikke den eneste som har drukket alkohol å i de fleste tilfeller går det bra. Jeg tror imidlertid du har rett på fostervannsprøve/ul grunnet alder. Skal du på ul snart så forhør deg om dette 😊.. Det blir en spennende tid for dere fremover. Masse lykke til.
shari_z Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 Gratulerer! Jeg fikk positiv test i fjor 5 uker etter at jeg fylte 44 år. Mannen var da 51. Jeg var hos fastlegen da jeg 7 uker på vei og ba om henvisning til genetisk veiledning på Riksen. Jeg var til genetisk veiledning 9+ noe på vei og bestemte meg for morkakeprøve. Den ble tatt 10+6 og jeg fikk svar etter to uker at fosteret var kromosomfrisk.  Du må bare kreve henvisning for genetisk veiledning (ikke alle sykehus utfører dette, du drar til den som er nærmest deg). Jeg fikk tettere oppfølging på sykehus pga alderen min og tidligere intrauterin fosterdød. Litt lenger ute i svangerskapet tok jeg glukosebelastning pga alderen min. Ble overrasket over at jeg faktisk hadde svangerskapsdiabetes. Tror legen din ikke er klar over at du har rett på noen flere prøver enn yngre gravide - og særlig duotest og morkakeprøve må tas tidlig og til riktig tid.  Lykke til videre! Babyen min er nå 3,5 mnd og vi storkoser oss med vår lille overraskelsen!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #6 Skrevet 12. januar 2015 Går sikkert bra  Anonymous poster hash: 19f6d...28d
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #7 Skrevet 12. januar 2015 Gratulerer  Du har rett på duotest (om du ønsker!!!, over 38 år), med den følger tidlig UL, ca uke 8 + en UL i sammenheng med resultatet av duotesten, rundt uke 12.  Dustelege, tenker jeg!!  D er forsåvidt ingen tester du kan ta for å se om alkohol o.l. har hatt påvirkning, og mister du så er d jo kroppen som ordner opp...  Anonymous poster hash: 1c3f7...59d
Hjelpesmeg😱 Skrevet 12. januar 2015 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2015 Er ikke tilbakestående nei...hva får deg til å tro det??At man er i sjokk,må man vel få lov til å være! Takk for positive svar til dere andre Utifra svangerskapskalenderen er jeg 8-9 uker på vei Da skal jeg kreve en duotest,så raskt som mulig!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 Er ikke tilbakestående nei...hva får deg til å tro det??At man er i sjokk,må man vel få lov til å være! Takk for positive svar til dere andre Utifra svangerskapskalenderen er jeg 8-9 uker på vei Da skal jeg kreve en duotest,så raskt som mulig! Da er du og jeg like langt og like gamle 😊 dette blir mitt femte barn, og slett ikke planlagt, så jeg er ganske i sjokk jeg også.  Jeg har fått to barn etter jeg ble 38, så jeg er godt kjent med rutiner for 'voksne' gravide. Jeg har blitt godt tatt vare på og ekstra fulgt opp.  Når det gjelder duotesten er det viktig å tenke over de forskjellige svarene man kan få og tenke litt på hva som skjer om ikke alt er i orden.  Ellers så kan jeg si jeg nyter å være godt voksen mamma og vet at bare jeg får hodet med meg så blir denne lille skatten også enormt velkommen til oss.  Gratulerer med baby i magen, det går nok bra for oss begge, skal du se 😊   Anonymous poster hash: 87fa8...89a
Gjest Kira Skrevet 12. januar 2015 #10 Skrevet 12. januar 2015 Personangrep og sitater av dette er slettet. Â Kira
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 Google litt så du VET Duotest skal taes på et bestemt tidspunkt. Lykke til  Anonymous poster hash: 1c3f7...59d
Hjertefru Skrevet 12. januar 2015 #12 Skrevet 12. januar 2015 Gratulerer så mye. Duo-test foretas rundt uke 12. Dette må du sjekke med legen din, men Google litt først; det er ikke alle leger som er like oppdatert. Duotesten ender opp i et tall som sier noe om risikoen for å få barn med kromosomfeil. Som gravid over 40 har du en ganske høy utgangsrisiko i forhold til yngre mødre. Er risikoen over en gitt verdi får du tilbud om morkakeprøve el fostervannsprøve. Det var den hos meg når jeg ble gravid som 44-åring, jeg valgte ikke å ta morkakeprøve pga abortrisiko og gode ul- resultater. Har i dag en frisk ogfin 1 1/2 åring. Hadde vel ikke direkte festet, men levd som normalt ift alkohol da jeg heller ikke trodde jeg kunne bli gravid. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #13 Skrevet 12. januar 2015 Gratulerer:) Â Anonymous poster hash: 0c250...097
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #14 Skrevet 12. januar 2015 For det første gratulerer så mye.Du er redd for alkoholinntaket, det er forståelig, men husk at fosteret ikke får næring av deg før i uke 6 og dermed heller ikke alkohol. Vet ikke om det trøster deg, men jeg er 40 og gravid. Jeg var litt  flau i begynnelsen på grunn av alderen og nevnte det for jordmor.Hun bare smilte å sa jeg ikke var gammel, de har gravide opp i en alder av 45-46.Hvor mange uker er du når du skal ha første svangerskapskontroll?Du skal følges opp i henhold til den del gen feil, blant annet downs syndrom.Duo-testen bør tas uke 8 eller tidligere, og ultralyden i uke 11-13.Skjønner du er redd med din forhistorie.Ønsker deg masse lykke til videre i svangerskapet Anonymous poster hash: 4d8be...73c
Gjest Skrevet 12. januar 2015 #15 Skrevet 12. januar 2015 Gratulerer Dette går nok bra skal du se. Var på Duo test i uke 11 og 13. Først til genetisk veiledning med blodprøver og deretter ul i uke 13. Fikk perfekte score på alle testene når de blei sammenlagt Har du noen tilleggsykdommer forresten?  Jeg fikk oppfølging av fødepol pga lavt stoffskifte og diabetes II
Hjelpesmeg😱 Skrevet 12. januar 2015 Forfatter #16 Skrevet 12. januar 2015  Er ikke tilbakestående nei...hva får deg til å tro det??At man er i sjokk,må man vel få lov til å være! Takk for positive svar til dere andre Utifra svangerskapskalenderen er jeg 8-9 uker på vei Da skal jeg kreve en duotest,så raskt som mulig! Da er du og jeg like langt og like gamle dette blir mitt femte barn, og slett ikke planlagt, så jeg er ganske i sjokk jeg også. Jeg har fått to barn etter jeg ble 38, så jeg er godt kjent med rutiner for 'voksne' gravide. Jeg har blitt godt tatt vare på og ekstra fulgt opp. Når det gjelder duotesten er det viktig å tenke over de forskjellige svarene man kan få og tenke litt på hva som skjer om ikke alt er i orden. Ellers så kan jeg si jeg nyter å være godt voksen mamma og vet at bare jeg får hodet med meg så blir denne lille skatten også enormt velkommen til oss. Gratulerer med baby i magen, det går nok bra for oss begge, skal du se Anonymous poster hash: 87fa8...89a TakkOg gratulerer til deg også!Ja det er en spennende tid nå,og jeg kanikke komme meg fort nok til UL!Håper at alt går bra,slik at vi begge kan nyte svangerskapetFor meg er det en drøm som går i oppfyllelse
Hjelpesmeg😱 Skrevet 12. januar 2015 Forfatter #17 Skrevet 12. januar 2015 Gratulerer Dette går nok bra skal du se. Var på Duo test i uke 11 og 13. Først til genetisk veiledning med blodprøver og deretter ul i uke 13. Fikk perfekte score på alle testene når de blei sammenlagt Har du noen tilleggsykdommer forresten?  Jeg fikk oppfølging av fødepol pga lavt stoffskifte og diabetes II Så bra at alt var braJeg har astma og fibromyalgi i tilegg til endometriose.
Hjelpesmeg😱 Skrevet 12. januar 2015 Forfatter #18 Skrevet 12. januar 2015 For det første gratulerer så mye.Du er redd for alkoholinntaket, det er forståelig, men husk at fosteret ikke får næring av deg før i uke 6 og dermed heller ikke alkohol.Vet ikke om det trøster deg, men jeg er 40 og gravid. Jeg var litt  flau i begynnelsen på grunn av alderen og nevnte det for jordmor.Hun bare smilte å sa jeg ikke var gammel, de har gravide opp i en alder av 45-46.Hvor mange uker er du når du skal ha første svangerskapskontroll?Du skal følges opp i henhold til den del gen feil, blant annet downs syndrom.Duo-testen bør tas uke 8 eller tidligere, og ultralyden i uke 11-13.Skjønner du er redd med din forhistorie.Ønsker deg masse lykke til videre i svangerskapet Anonymous poster hash: 4d8be...73c Jeg er i uke 10-11 når jeg skal på 1. Kontroll...Alder er bare et tall,er det ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå