Gå til innhold

Erfaring med liten skole/ tredelt skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med tredelt skole (1-4 trinn sammen osv), enten som elev eller har barn som går på liten skole? Det vil være snakk om få elever på hvert trinn. Fordeler /ulemper?

Anonymous poster hash: 256cb...a01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk på det selv faktisk :P

Ulempe: Mye mobbing og utestenging

Fordel: Flere å være sammen med på grunn av sammenslåing av klassene, kanskje at man blir bedre kjent på tvers av alder?

Må innrømme at jeg alt i alt ikke syntes det var noe særlig.... men tror det kan handle like mye om hvordan den skolen ble drevet. Så trenger ikke bare være inndelingen som gjorde at det ble negativt.

Anonymous poster hash: e5c13...a28
Skrevet

Gikk på det selv faktisk :P Ulempe: Mye mobbing og utestengingFordel: Flere å være sammen med på grunn av sammenslåing av klassene, kanskje at man blir bedre kjent på tvers av alder? Må innrømme at jeg alt i alt ikke syntes det var noe særlig.... men tror det kan handle like mye om hvordan den skolen ble drevet. Så trenger ikke bare være inndelingen som gjorde at det ble negativt. Anonymous poster hash: e5c13...a28

Takk for svar! Er mobbing og utestenging vi vil bort fra... Skolen vi vurderer er en privat, kristen skole i Trondheim. Flere som har erfaringer?

Skrevet

Har jobbet på en. Det vil alltid være kompromisser, det er ikke mulig å tilpasse undervisningen til elever som spriker så mye i alder i tillegg til det individuelle. Ofte blir det dårlig miljø i slike klasser pga rivalisering mellom de egentlige trinnene, og at miljøet er lite. Da har det lett for å dannes enkelte konger og dronninger som styrer resten. Man er også utrolig prisgitt gode kolleger og god ledelse, og det er jo bingolotto på en liten arbeidsplass. Der jeg jobbet var det ikke, så ille at jeg vurderte å ta kontakt med foreldrene og advare da jeg endelig kunne slutte. Liten privat skole dette også. Grøss.....

Anonymous poster hash: 392bc...fb4

Skrevet

Jeg gikk på en slik skole det var fantastisk, ikke så mange elever og vi hadde null mobbing alle var inkludert, hadde det vært ett alternativ hadde jeg hatt mine barn på samme skole men den er nedlagt.

Skrevet

Gutten vår går på en liten Montessoriskole i utlandet. Det er bare 24 elever som arbeider i samme rom hele dagen, spennet går fra 3 til 12 år.

Det går veldig bra, og vi ser at gutten trives godt i kontakt med de største barna. Er også en vanvittig høy voksentetthet, med 4-6 voksne til stede midt på dagen og aldri mindre enn 2-3 på sfo (avhengig av hvor mange barn er der).

Fordeler: de eldre barna hjelper de mindre, det er både godt for de små å bli dradd opp og for de store å vise omsorg for de mindre. Miljøet er virkelig fantastisk. Guttene er nesten tvunget til å leke med jentene siden de er så få, og det er mindre klikker enn det jeg har sett andre steder. Det blir også stor aksept for forskjeller mellom barna når man ikke er mange nok i samme årskull til å starte en trend. Vi har i hert fall sluppet unna så langt.

Ulemper: man er veldig avhengig av kjemi når man er så få. Det er bare 3 andre gutter som er født samme år som sønnen vår, det er bare den ene han har funnet tonen med. Heldigvis har han sjarmert i senk jentene, og for tiden henger han stort sett med 2 eldre jenter. Men jeg tenker at det blir vanskeligere etterhvert som han blir eldre og det blir stadig færre barn på hans alder eller eldre i skolen. Vi har også et lite puslespill ift bursdagen og hvem vi skal invitere; her er det ikke forventning om hvem man skal invitere, men jeg vil ikke ekskludere noen samtidig som jeg ønsker å invitere de han trives best med. Foreløpig plan er å invitere alle barn fra samme arskull (3 gutter og 2 jenter) og plusse på med de 2 bestevenninnene (den ene er søster til en i samme årskull).

Anonymous poster hash: c2f76...532

Skrevet

Takk for svar og gode innspill. Det er utrolig vanskelig å skulle ta et valg, det må bli valg som er bra og et alternativ som er bedre enn det vi har i dag. Utvalget av private skoler er ikke all verden i Trondheim, og ingen ligger på vår kant av byen. Noen som har erfaring med en av Steinerskolene (Ila eller Rotvoll?) eller som har erfaring med lang skolevei (buss)?

HI

Skrevet

Har jobbet på en. Det vil alltid være kompromisser, det er ikke mulig å tilpasse undervisningen til elever som spriker så mye i alder i tillegg til det individuelle. Ofte blir det dårlig miljø i slike klasser pga rivalisering mellom de egentlige trinnene, og at miljøet er lite. Da har det lett for å dannes enkelte konger og dronninger som styrer resten. Man er også utrolig prisgitt gode kolleger og god ledelse, og det er jo bingolotto på en liten arbeidsplass. Der jeg jobbet var det ikke, så ille at jeg vurderte å ta kontakt med foreldrene og advare da jeg endelig kunne slutte. Liten privat skole dette også. Grøss.....Anonymous poster hash: 392bc...fb4

Takk for innspill! HI

Skrevet

Min går på en enda mindre skole. Den er todelt og  er fra 1.-4. klasse. 

Ulempene er at det er essensielt med gode lærere. De må være både faglig dyktige, og dedikerte til jobben. 

Fordelene er stor voksentetthet. Lite mobbing, da forløp til slikt vil avsløres og gjøres noe med umiddelbart. De har en regel på vår skole om at det ikke er lov å si nei om noen vil være med. De blir en sammensveisa gjeng, helt uavhengig av alder og kjønn. God mulighet for tilpasset opplæring, pga høy lærertetthet og flere aldersgrupper.

Skrevet

Ulempene er at det er essensielt med gode lærere. De må være både faglig dyktige, og dedikerte til jobben. 

Fordelene er stor voksentetthet. Lite mobbing, da forløp til slikt vil avsløres og gjøres noe med umiddelbart. De har en regel på vår skole om at det ikke er lov å si nei om noen vil være med. De blir en sammensveisa gjeng, helt uavhengig av alder og kjønn. God mulighet for tilpasset opplæring, pga høy lærertetthet og flere aldersgrupper.

Takk for svaret ditt, håper jo det er slik ved den skolen vi tenker på. De fronter selv både det faglige og stor voksentetthet. Har selv gått på store skolen, og poden går nå på en stor skole. Ser absolutt fordelen med mindre forhold. Men kan det ikke da bli stor overgang til stor vgs f.eks? Eller er de da så store at det ikke vil være en utfordring?

Skrevet

Takk for svaret ditt, håper jo det er slik ved den skolen vi tenker på. De fronter selv både det faglige og stor voksentetthet. Har selv gått på store skolen, og poden går nå på en stor skole. Ser absolutt fordelen med mindre forhold. Men kan det ikke da bli stor overgang til stor vgs f.eks? Eller er de da så store at det ikke vil være en utfordring?

Min eldste begynte på en noe større skole nå i femte klasse. Det har gått utrolig greit, og jeg legger mye av skylda på den gode starten. Jo eldre de blir, jo bedre er de rustet til endringer. Og med en god start dannes gode vaner og holdninger. Det er jo heller ikke slik at de plutselig en dag bare bytter skole, det er jo noe de vet flere år i forveien at skal skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...