Gå til innhold

AAP-skolegang-huslån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får innvilget aap i februar-mars. Har lyst å prøve meg på å fullføre videregående fra høsten, kunne ha dette i aktivitetsplanen min. Kan jeg søke stipend/lån når jeg har aap? Skal selge hus og kjøpe nytt i løpet av våren, hvordan skal jeg legge fram dette for banken mtp nytt lån? Vet stipend og lån blir regnet som inntekt, men hvordan gjør de det når jeg har aap eventuelt ved siden av? Noen som har vært i lignende sitasjon? :) Vi skal i banken i dag, for å få en liten pekepinn på hva vi ca kan få. 

Anonymous poster hash: 81983...9ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at jeg får minstesatsen på aap. HI :) 

Skrevet

Ja, du kan søke stipend og lån.

Aap kan gjøre det problematisk å få nytt lån. Jeg fikk under tvil, og måtte signere et dokument som fratok banken alt ansvar. Dette gjaldt et lån på 500 000, som jeg har null problemer med å betjene.

Anonymous poster hash: ca92c...73f
Skrevet

Ånei :( Har lest så mye forskjellig med dette med aap. Men blir det like vanskelig om jeg eventuelt har lån og stipend ved siden av? Ser de ikke på det som en midlertidlig inntekt altså :( Vi skal søke et lån på ca 2 mill. Har ca 600.00,- i egenkapital og samboer han en inntekt på ca 500 000,- .

Skrevet

Siden dere er to, er det ikke sikkert det blir fullt så problematisk som det var for meg. Jeg er alene.

Håper iallefall det ordner seg for dere :) 

Anonymous poster hash: ca92c...73f
Skrevet

Tusen takk :) 

Chattet med DNB, å spurte om man kan få lån med aap, men de gjorde ikke det :( Med stipend og lån tas med da. 

Er det noen som har fått lån når man gå på aap? Når den ene er i jobb? Gruer meg til å legge fram dette kjenner jeg 

Skrevet

Bytt bank. DnB er banken for de rike.

Anonymous poster hash: d3392...537

Skrevet

Vi har boliglånet i Sparebank1, men jeg har DnB. Skal bytte. :) Men de er kanskje vanskeligere enn Sparebank1? 

Skrevet

Tusen takk :)

Chattet med DNB, å spurte om man kan få lån med aap, men de gjorde ikke det :( Med stipend og lån tas med da. 

Er det noen som har fått lån når man gå på aap? Når den ene er i jobb? Gruer meg til å legge fram dette kjenner jeg 

Jeg har gått på AAP i 8 år. Mannen jobber og studerer. Det første huslånet vårt var litt vanskelig å få; banken var veldig i tvil om de ville gi lån eller ikke, men det var litt pga begges inntekter. Samboeren var for den tiden lærling, og jeg på AAP. Vi fikk lån mot at vi hadde kausjonist. 

Vi kjøpte nettopp nytt hus. Mannen er ikke lærling lengre, men jobber og studerer ved siden av. Jeg går fremdeles på AAP. Vi fikk lån uten problemer, og faktisk på en sum høyere enn inntektene våre tilsa at vi burde kunne betjene... Fordi banken nå kjenner oss og vet vi alltid betaler. De vet vi til og med legger av endel penger i mnd til sparing. Men måtte ha kausjonist denne gangen også, men det var fordi lånet var såpass høyt i forhold til inntekter.

Anonymous poster hash: f2914...5c0

Skrevet

Skal godt gjøres å gå på AAP i 8 år når AAP ikke eksisterte før noen år tilbake ;)

Anonymous poster hash: be5c1...951

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Vi hadde kausjonist på huset vi har nå, men boligen har økt foreløpig 600000,- i verdi og samboer har 100000 på bsu konto. Så dette kan vi jo legge inn som egenkapital. Spent på hvordan det går. Skal egentlig bare låne litt til å få ferdig huset til salg nå, men skal bare høre hvor mye ca vi kan få i boliglån. Tror dere vi kan få på rundt 2 mill?

Skrevet

AAP regnet som inntekt i lånekassen, så du får ikke stipend, men du kan låne penger selvfølgelig.

Klippet fra lånekassen:

Paragraf:

44-4

Tekst:

Søker som har rett til sykepenger eller arbeidsavklaringspenger fra folketrygden for sykdomsperioden, får ikke omgjort lån til stipend for den tiden vedkommende har slike ytelser.

Anonymous poster hash: 042f3...498
Skrevet

Tusen takk for svar :-) Vi hadde kausjonist på huset vi har nå, men boligen har økt foreløpig 600000,- i verdi og samboer har 100000 på bsu konto. Så dette kan vi jo legge inn som egenkapital. Spent på hvordan det går. Skal egentlig bare låne litt til å få ferdig huset til salg nå, men skal bare høre hvor mye ca vi kan få i boliglån. Tror dere vi kan få på rundt 2 mill?Anonymous poster hash: 81983...9ad

Jeg hadde 600 000 i egenkapital, AAP og fikk penger av Lånekassen. Kjøpte hus alene til 1,8 mill. Så det burde vel egentlig ikke være noe problem for dere å få lånet. Spørs bare om pengene fra Lånekassen ses på som inntekt. Den første banken jeg var i fikk jeg ikke lån pga at de mente at man ikke kunne betale lån med lån. Bank nr to derimot, fikk jeg lån med en gang.

Anonymous poster hash: 14d05...314

Skrevet

Aldri hørt at aap godtas som inntekt pga det er ikke en varig inntekt

Skrevet

Skal godt gjøres å gå på AAP i 8 år når AAP ikke eksisterte før noen år tilbake ;)

Anonymous poster hash: be5c1...951

Jeg fikk AAP i 2007. Jeg teller 8 år.

Skrevet

Skal godt gjøres å gå på AAP i 8 år når AAP ikke eksisterte før noen år tilbake ;)Anonymous poster hash: be5c1...951

Jeg fikk AAP i 2007. Jeg teller 8 år. Anonymous poster hash: f2914...5c0

AAP ble opprettet i 2010.. Jeg også sier at jeg har fått AAP i så og så mange år når folk spør, men de første årene hadde jeg rehabiliteringspenger. Same shit, different taste...

Skrevet

Glemte å skrive at jeg får minstesatsen på aap. HI :)  Anonymous poster hash: 81983...9ad

Kan du si meg hva minstesatsen på AAP er? Prøvde å finne ut av det her om dagen, men fant ikke noe.

Jeg har prøvd å søke huslån med dagpenger, og det var IKKE lett. Den ene banken vi var kunder i ville dessuten helst fjerne oss som kunder fordi vi var usikre vetalere når ikke begge var i full jobb ....

Anonymous poster hash: 95ac1...6e1

Skrevet

Jeg og mannen fikk lån når jeg hadde AAP. Han hadde ca 430 000 i inntekt, jeg ca 230-240000. Lån inntil 2,5 mill. Dette er fem år siden. Sparebank 1.

Skrevet

Skal godt gjøres å gå på AAP i 8 år når AAP ikke eksisterte før noen år tilbake ;)Anonymous poster hash: be5c1...951

Jeg fikk AAP i 2007. Jeg teller 8 år. Anonymous poster hash: f2914...5c0

AAP ble opprettet i 2010.. Jeg også sier at jeg har fått AAP i så og så mange år når folk spør, men de første årene hadde jeg rehabiliteringspenger. Same shit, different taste...

Det kan hende - jeg har ikke så god hukommelse. Jeg husker vanligvis ikke hvor lenge jeg har vært på AAP heller - eller i det hele tatt hvor gammel jeg er, uten å tenke meg om... Eh. Uansett, jeg hadde nylig mye rot med nav pga flytting til annen kommune, og saksbehandleren min sa da at jeg hadde gått på AAP siden 2007, og jeg fikk brev om det samme noen dager senere (i forb. med fornying av stønaden). AAP siden 2007 sto det. Eller, stønaden fornyes hvert år, og hvert år var skrevet ned. Sto AAP på alle årene. Derfor trodde jeg at jeg hadde hatt det i 8 år. Men som du sier, same shit, different taste - det er uansett samme stønad og irrelevant i denne situasjonen da første huskjøp fant sted i 2011 (dvs etter at AAP ble opprettet).

Skrevet

Glemte å skrive at jeg får minstesatsen på aap. HI :)Anonymous poster hash: 81983...9ad

Kan du si meg hva minstesatsen på AAP er? Prøvde å finne ut av det her om dagen, men fant ikke noe.

Jeg har prøvd å søke huslån med dagpenger, og det var IKKE lett. Den ene banken vi var kunder i ville dessuten helst fjerne oss som kunder fordi vi var usikre vetalere når ikke begge var i full jobb ....

Anonymous poster hash: 95ac1...6e1

Har ikke sett noen ny sats, men i 2013 var den på 2*grunnbeløpet. Å grunnbeløpet var på 84 204.- Det har kanskje steget nå? Er også barnetillegg på 27 kr dagen. Høres ut som en kjip bank :-(Hvilken bank er det?

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det gikk bra i banken. Hun konsentrere seg egentlig mest om samboer, da har sitter med hovedinntekta. Nevnte ikke aap engang, bare at jeg skulle idac skole. Med forventet egenkapital etter salg av huset sa hun vi kunne se oss etter hus på rundt 2,6 mill. Jeg blei innmari letta og glad, var veldig redd for at vi skulle bli avvist. Veldig koselig dame da :-D Jeg bytter definitivt til Sparebank1!

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det gikk bra i banken. Hun konsentrere seg egentlig mest om samboer, da har sitter med hovedinntekta. Nevnte ikke aap engang, bare at jeg skulle idac skole. Med forventet egenkapital etter salg av huset sa hun vi kunne se oss etter hus på rundt 2,6 mill. Jeg blei innmari letta og glad, var veldig redd for at vi skulle bli avvist. Veldig koselig dame da :-D Jeg bytter definitivt til Sparebank1!Anonymous poster hash: 81983...9ad

Det var gode nyheter. Masse lykke til med både hus og skolegang! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...