Gå til innhold

Bekymringer angående 5 åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kloke damer!

Trenger litt hjelp og veiledning angående et barn på 5 år.

Mor har en sønn eldre enn 5 åringen og har en samboer med en sønn fra før av, og far har samboer med to barn fra før av. 

Her er litt av problemstillingen;

Han bæsjer seg ut med vilje flere ganger i løpet av en dag, og viser en avvisende adferd mot de voksne. Han tisser på seg hver dag, og bæsjer ikke på seg hver dag men når han først gjør det så bare går han rundt med det til det blir oppdaget. Han sier at han ikke har bæsjet selvom det luktes fra lang avstand. 

Han har perioder hvor det ikke er så illê, men så kommer det lange perioder hvor han faktisk bare bæsjer. 

Han har hatt noen perioder hvor han kliner bæsjen oppover ryggen, leker med bæsjen når han skal tørke seg og rister trusen sin så bæsj bare detter ned overalt. Han kan stå og tisse på seg rett ved siden av do, og le av det. Denne helgen har han stått rett ved siden av toalettet og tisset på skap. 

Hva kan dette være? Her er alt prøvd; belønninger, ikke noe negativ oppmerksomhet, konsekvenser, ikke gjort noe sak når han sier han må på do, gitt positiv oppmerksomhet når han sier han må på do. 

Det er ikke mangel på alenetid med 5åringen, han får mer enn nok oppmerksomhet og blir behandlet på lik linje som de andre barna hos far. 

Som dere sikkert forstår så er jeg farens samboer, og jeg blir litt rådvill og vil guttens beste. Han bæsjer seg ut både hos oss og hos mor. Jeg behandler han på lik linje som mine barn. Jeg tar han med på ting, jeg finner på morsomme ting med han og har en del alenetid med han og gjør ting han vil.

Men nå, trenger jeg råd til hvordan jeg skal håndtere akkurat dette. Føler jeg ikke har like mye frie tøyler til å håndtere dette, som hvis dette hadde vært mitt eget barn.

Hvordan kan jeg få han til å trives bedre, og til å snakke om hvorfor han gjør dette?

Anonymous poster hash: 9fd1d...b90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og dette reagerer ikke foreldrene på selv?

(For det bør de gjøre)

Anonymous poster hash: f1ba6...1b3
Skrevet

Han er jo FEM år, slik oppførsel er ikke akseptabel, her hadde han fått grei beskjed at det ikke var lov. Leke med bæsj og tulle med slikt, med vilje! Her må dere få hjelp. Han er vel langt over stadiet slutte med bleie/lære gå på do osv., og over stadiet å bli belønnet med ros o.l. når han klarer gå på do ordentlig. Dersom han er "normal" ellers og bare gjør dette på pur faen hadde jeg gitt dette store konsekvenser (ikke få se på tv, bruke ipad, ta leker eller andre goder).

Er han som en femåring ellers, tenker utvikling generelt?

Anonymous poster hash: 69b9a...d29
Skrevet

Foreldrene bør ta dette opp med legen og bli henvist videre.

Kanskje det kan være et rop om oppmerksomhet? Både mor og far har nye samboere som igjen har egne barn. Kan godt forstå at det blir for mye. Uansett så bør du si ifra til din samboer at han bør oppsøke lege

Anonymous poster hash: 01185...724

Skrevet

Dette kan være alt fra forstoppelse til traumer. Dere MÅ kontakte lege!

Anonymous poster hash: 450bb...a69
Skrevet

Vil råde deg/dere til å kontakte helsesøster eller lege og fortelle om hverdagen deres. det høres ut som om dere og 5-åringen har behov for bistand for at situasjonen skal bedre seg.

Anonymous poster hash: adaa8...473
Skrevet

Vår sønn tisset og bæsjet også på seg i en periode. Kun hjemme, aldri i bhg. Vi gikk til en barnepsykolog, og etter noen timer kom det ut at det var hans måte p protestere mot og uttrykke hans fortvilelser etter flyttingen vår og farfarens bortgang. Det var bare blitt for mye for en liten gutt, og han brukte de midlene han hadde til å vise det.

Med en gang han hadde satt ordet på følelsene sluttet han med bæsjingen og tissingen kom til et normalt "smågutter glemmer av og til at de må tisse fordi de leker så intenst" nivå.

Et barn som bæsjer på seg i den alderen har et problem, enten det er fysisk eller psykisk. Dersom foreldrene ikke har skjønt alvoret, blir jeg også bekymret på denne guttens vegne, for det er åpenbart at han trenger hjelp. Hva sier bhg? Skjer det bare hjemme, eller der også? Snakk med fastlege eller HS, dere vil bli henvist til psykolog dersom det ikke blir funnet fysiske årsaker til problemet.

Anonymous poster hash: f5aaf...74f

Skrevet

Han er jo FEM år, slik oppførsel er ikke akseptabel, her hadde han fått grei beskjed at det ikke var lov. Leke med bæsj og tulle med slikt, med vilje! Her må dere få hjelp. Han er vel langt over stadiet slutte med bleie/lære gå på do osv., og over stadiet å bli belønnet med ros o.l. når han klarer gå på do ordentlig. Dersom han er "normal" ellers og bare gjør dette på pur faen hadde jeg gitt dette store konsekvenser (ikke få se på tv, bruke ipad, ta leker eller andre goder).

Er han som en femåring ellers, tenker utvikling generelt?

Anonymous poster hash: 69b9a...d29

Akkurat det jeg mener også. Jeg tror dette er et høyt skrik om oppmerksomhet, og har derfor bedt far om å bruke mer tid på han enn det han gjør nå.

Han er som andre 5 åringer, men henger igjen litt på snakkingen. Han har ikke godt nok uttale, så der skal jeg få far til å søke om logoped. De hadde tilbud i bhg, men er ikke gjort mer som jeg vet om.

Virker som han er i en fase hvor han ikke vil være liten, men heller ikke stor gutt. Så det han har kontroll på (bæsjing og tissing) bruker han for å si ifra om at han ikke trives.

Jeg har to yngre barn, og jeg står litt rådvill da jeg ikke vil denne oppførselen skal smitte over på dem. (Ser jo gjerne litt hermende oppførsel fra de eldre)

Jeg vet rutiner og stabilitet er best for han.

Så jeg tenkte at felles konsekvens, og felles utfall hos både mor og hos far bør være likt.

Men igjen, noe må skje for det er noe som ikke stemmer. Jeg vil jo ikke annet at gutten skal ha det bra, så nå skal jeg be foreldrene til denne gutten søke hjelp og råd til best mulig håndtering av dette og finne ut hvorfor han gjør slikt.

Ikke så lett for meg å få gjort alt sammen..

Skrevet

Vår sønn tisset og bæsjet også på seg i en periode. Kun hjemme, aldri i bhg. Vi gikk til en barnepsykolog, og etter noen timer kom det ut at det var hans måte p protestere mot og uttrykke hans fortvilelser etter flyttingen vår og farfarens bortgang. Det var bare blitt for mye for en liten gutt, og han brukte de midlene han hadde til å vise det.

Med en gang han hadde satt ordet på følelsene sluttet han med bæsjingen og tissingen kom til et normalt "smågutter glemmer av og til at de må tisse fordi de leker så intenst" nivå.

Et barn som bæsjer på seg i den alderen har et problem, enten det er fysisk eller psykisk. Dersom foreldrene ikke har skjønt alvoret, blir jeg også bekymret på denne guttens vegne, for det er åpenbart at han trenger hjelp. Hva sier bhg? Skjer det bare hjemme, eller der også? Snakk med fastlege eller HS, dere vil bli henvist til psykolog dersom det ikke blir funnet fysiske årsaker til problemet.

Anonymous poster hash: f5aaf...74f

Takk for svar.

Jeg skal absolutt anbefale det.

I barnehagen er det visstnok bare tissing. Det har skjedd store forandringer for han, iom hans far flyttet med meg og mine barn i fjor. Så det å få pratet ut for han og sette ord på følelser tror jeg hadde vært veldig lurt!

Jeg skal i hvert fall gjøre mitt for at dette skal ordne seg!

Skrevet

Høres fint ut at du har tatt dine barn og flyttet sammen med en mann som ikke bryr seg om sitt. Lykke til!

Anonymous poster hash: 43715...d8e
Skrevet

Det høyres ut som det er på tide å kople inn fagfolk.  Dette er nok ein slags protest/teikn på at guten ikkje har det bra, og verkar ikkje som å vere eit fysiologisk problem.  Ville spurt på helsestasjonen om å få kontakt med barnepsykolog eller ppt. 

Skrevet

Dere må jo få hjelp nå!! Hva sier bhg?? Merkelig at de ikke har hatt dialog om å kontakte ppt for lenge siden... Ikke normalt..

Hvordan er oppførselen ellers? Har han venner?

Anonymous poster hash: 2e2aa...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...