Gå til innhold

Noen snille damer som vil hjelpe ubesluttsomme meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drømmen er å komme inn på lærerhøyskolen til høsten, og frem til i går var det nettskole som sto høyest på lista. Hit (høyskolen i Telemark) har et supert tilbud, man må møte på skolen 4 uker i året, ellers er det nettbasert utdanning og 2 dager i uka på det lokale utdanningskontoret.

Jeg er alene med en 4-åring (faren har vanlig samvær, annenhver helg) og jeg tenkte at det ville vært den beste løsning ifht det. Jeg ville fortsatt vært mye hjemme, hatt mulighet til å hente ved sykdom osv.

Men i går tittet jeg på høyskolen i Oslo, og må innrømme at det virker fristende å komme seg ut i hverdagen, ha noe å gjøre. Det vil selvfølgelig også kreve "mindre" av meg mtp disiplinert studie. Jeg møter opp og får oppgaver, blir fulgt bedre opp osv.. Minuset ved denne muligheten er at det blir vanskeligere for meg å jobbe ved siden av studiene, da jeg har lite mulighet til å jobbe kveld.

Så, hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: abf8f...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oslo

Anonymous poster hash: 4be93...5fa

Skrevet

Ville aldri valgt nettbasert om det var mulig å få til noe annet.

Skrevet

Ville aldri valgt nettbasert om det var mulig å få til noe annet.

Enig
Skrevet

Har du mulighet til å studere på dagtid så gjør du det.

Siden far har barnet annenhver helg må du prøve å få en jobb så du kan jobbe fredag kveld, lørdag og søndag denne helgen. F.eks assistent på sykehjem eller bolig for utviklingshemmede, kiosk, bensinstasjon, søndagsåpen butikk e.l.

Anonymous poster hash: 05867...193
Skrevet

Absolutt høgskolen i Oslo! Man får mye mer ut av det enn nettsteder!!

Anonymous poster hash: e39c0...d27

Skrevet

Første tanke er at du burde studere i Oslo.

MEN, har du undersøkt om du vil overleve økonomisk på kun stipend/lån? (Siden du ikke kan jobbe ved siden av?)

Jeg vurderte nemlig å søke meg inn på lærerhøyskolen, men siden jeg ikke ville ha mulighet til å jobbe ved siden av så ville jeg ikke klart meg økonomisk.

Sjekk opp dette med økonomi før du bestemmer deg, er mitt råd :)

Anonymous poster hash: db13c...f9a

Skrevet

Oslo. På sykehjem, bolig for psykisk utviklingshemmede så mangler de ansatte i helger. Jeg studerer og jobber fast annenhver helg i bolig. Da jobber jeg fredag, lørdag og søndag. Og jeg er og enslig mor, selvfølgelig er det kjedelig å jobbe de helgene jeg har barnefri. Men det er bare nå under studier, og sånn er det, man må ofre noe, for å få noe.

Anonymous poster hash: f9b13...149
Skrevet

Går selv samlingsbasert lærerstudie på 2. året, trives veldig godt. Men ja! Det krever mye selvdisiplin, så om du tviler på om du er disiplinert nok ville jeg nok valgt Oslo.

Anonymous poster hash: 5b985...f57
Skrevet

Oslo!

Skrevet

Tusen takk for så mange svar :)

Ser at flesteparten heller mot Oslo, og det er jo greit, men det er dette med mulighet for jobb ved siden av.. Os stopper jo opp etterhvert, og jeg tenker worst case, det KAN jo være at jeg ikke får innvilget forlengelse av stønaden, da står jeg med to år på skole med kun stipend som inntekt, jobbe i helger er helt greit, men det er jo grenser for hvor mye det gir inn i kasse med fire dager i mnd..

Du som studerer samlingsbasert, syns du det er vanskelig? Jeg har allerede gått ett år på nki nå, tar opp nesten alle fag fra vgs, har 5 og seks i nesten alt, syns selv jeg er meget disiplinert når det kommer til studiene og jeg er veldig klar for eksamen til våren :)

Anonymous poster hash: abf8f...f23

Skrevet

Begynn å spare det du kan frem mot studiestart, så har du en buffer. Du vil få forlenget os med slik at du får fullført de tre første årene, da har du bachelor og de færreste får forlenget etter det.

Anonymous poster hash: 345fc...be4

Skrevet

Jeg som studerer samlingsbasert, nei.. Har ikke inntrykk at det blir vanskeligere samlingsbasert enn om det er campusbasert, er ikke tilknyttet høyskolen i Telemark, men regner med det er lagt opp på ca. samme måte. Har selvfølgelig ikke fordelen med kontakt med medstudenter og faglærer på daglig basis. Men har en del kontakt via adobe connect og skype både med medstudenter og faglærere. For min del både geografisk og praktisk passer det veldig fint, har mulighet til 80% stilling ved siden av studiene og vi kan bli boende her vi bor nå :)

Anonymous poster hash: 5b985...f57
Skrevet

Spørs hva du trives med selv. Noen studerer best på egenhånd, andre foretrekker mer ordinært opplegg.

Jeg har nesten bare studert på nett og har fått glimrende resultater. Føler faktisk at medstudenter og forelesninger bare er "forstyrrende". Kollokviegrupper får jeg svært lite ut av.

Igjen, de går på hva du trives med og hvordan du best lærer. Begge former krever selvdidiplin.

Anonymous poster hash: 821f1...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...