Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Kan være jeg overdriver, men jeg reagerer veldig på hva min gutt sier etter at han er med spesielt en gutt på SFO. Min gutt går i 3. og er litt umoden for alderen. Han er lett påvirkelig av hva andre engasjerer seg med, og vi har ofte samtaler om hva som vi synes er greit eller ikke. Han spiller ikke mye dataspill, og det "verste" spillet han har er Skylanders. Han har ingen lekevåpen, men som mange i den alderen er han fascinert av slåssing. Han lekeslåss med legofigurer og ser på Beyblade osv. Denne gutten jeg reagerer på går i 4. Han sitter og forteller gutten min og GTA som han spiller og blant annet Slender man. Da får vi rapport her hjemm om hvorfor disse spillene er så tøffe, og han vil også ha et slikt kult spill. "Der kan man bare drepe noen ved å knuse hodet..., Det spillet eier". Slike tilbakemeldinger kommer han med. Dessuten er han andre gutten veldig opptatt av våpen, og sønnen vår kommer hjem og snakker om hvor kule disse våpnene er. Hadde han en bazooka kunne han jo bare skyte noen så de eksploderte, og maskingevær kan en pepre kroppen full av kuler så de dør. Dessuten kan man bruke flammekaster og granat for å jakte på dyr i skoen... Vi har sagt klart i fra at han må roe ned denne fascinasjonen over hva denne gutten snakker om, og at vi ikke liker at han henger med denne gutten når dette er alt han snakker om. Gjentatte ganger har vi sagt hva vi synes om våpen, og hva slags holdning man bør ha rundr våpe mtp jakt, politi osv. Vi snakker mye om respekt for mennesker og dyr, og at det verken er morsomt, tøft eller på noen måte greit de tingene han forteller om. Nå er jeg lei, og synes skolen bør snakke med foreldrene til denne gutten (ikke en kompis, så jeg kjenner ikke til foreldrene). Er dette noe å ta på vei for? Jeg kommer til å be SFO å holde guttene fra hverandre hvis det ikke slutter, for i mine øyne er gutten min for ung til denne praten som han tydeligivis ikke forstår konsekvensen av... Anonymous poster hash: a7804...5d3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Jeg er litt enig med deg. Men usikker på hvordan jeg ville tatt det videre... Anonymous poster hash: edcb4...d4b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Eg jobbar i skulen, og har sjølv observert mykje prat om spesielt GTA no etter jul. Mange barn har fått dette spelet til jul. Vi ansatte reagerer sterkt på det, og jobbar med ein måte å få informert foreldre om innhaldet. Det er 18årsgrense for ein grunn, og bør ikkje spelast av av born. Ta det opp med SFO, kontaktlærar eller rektor. Anonymous poster hash: 43f59...159
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Eg jobbar i skulen, og har sjølv observert mykje prat om spesielt GTA no etter jul. Mange barn har fått dette spelet til jul. Vi ansatte reagerer sterkt på det, og jobbar med ein måte å få informert foreldre om innhaldet. Det er 18årsgrense for ein grunn, og bør ikkje spelast av av born. Ta det opp med SFO, kontaktlærar eller rektor. Anonymous poster hash: 43f59...159 Ja, må nok finne en måte å ta det opp. Denne gutten som spiller disse spillene er jo bare 9 år selv, jeg syns det er helt sykt. Rart ikke foreldrene ser problemet. jeg vil ikke at mine narm skal ha ry slikt uanfektet forhold til mennesker, dyr, liv, våpen, kjønn osv. Anonymous poster hash: a7804...5d3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 Jeg skjønner hva du mener, men det er virkelig ikke lett. Jeg har en sønn i 5.klasse og det er flere i hans klasse som har disse spillene. Min sønn har prøvd det hos ihvertfall to kompiser... Her tok vi det opp på skolen, og konklusjonen ble som følger. Vi som ikke lar våre barn spille disse spillene må respekteres, det er tross alt 18-års grense, men de som har tatt et helt bevisst valg om å la sine barn spille det må også respekteres. Avtalen ble da at de som lar barna sine spille det må ta en prat med sine barn, og få de til å forstå at det ikke er greit å la venner prøve et spill med 18-års grense når de er på besøk, for vennene er ikke 18 år og kan ha andre regler enn dem selv. Det har gått veldig greit, en pappa har tatt spillet og oppbevarer det når han ikke er hjemme, så barna ikke kan spille det alene hjemme. I 5.klasse går de jo ikke på sfo og er gjerne med hverandre hjem etter skolen mens foreldrene fremdeles er på jobb. Men en mamma i klasse ante ikke hva spillet handlet om og at det var 18-års grense engang, hadde bare kjøpt spillet etter ønske fra sønnen og han hadde det på rommet sitt. Hun har ikke fjernet spillet, men likevel blitt bevisstgjort og snakket med sin sønn så de ikke spiller dette når de er på besøk. Jeg velger å tenke at min sønn får den rette ballasten her hjemmefra, vi har snakket om dette og han vet og forstår hvorfor vi ikke ønsker slike spill her hjemme. Jeg kan ikke kontrollere hva han prøver borte, og det ligger jo snutter fra disse spillene f.eks på youtube. Jeg tror ikke han tar skade av å evt sniktitte av nysgjerrighet, han er en fornuftig gutt som vi jo snakker om disse tingene med. Han har ærlig fortalt at han har prøvd og vet hva det handler om, men synes det er helt greit at han ikke får ha dette spillet og har etter våre samtaler heller ikke spilt det mer borte. Mer enn det får vi liksom ikke gjort... Anonymous poster hash: e65c4...cd7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. januar 2015 #6 Skrevet 12. januar 2015 Min 8 åring får heller ikke spille slike spill. Men ser at jeg ikke får bestemt over hva Andre tillater. Her sier vi bare at ; her i huset bestemmer mamma og jeg bestemmer hva du skal spille, men mamma bestemmer ikke over Ole og hva mammaen hans tillater . Lykke til 😊
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #7 Skrevet 12. januar 2015 Jeg synes i prinsippet det er forkastelig at denne gutten får lov av foreldrene sine å spille så voldelige spill når han er så ung. Enda verre er det når han blir så påvirket som dette. Jeg vet at alle er forskjellige og at en del andre foreldre helt sikkert vil være uenig med meg. Så voldelige spill kommer ikke inn i dette huset, selv om min eldste er 17 og sikkert hadde taklet GTA mye bedre enn en 9-åring. Men 17-åringen min har absolutt ikke mistet respekt i vennegjengen selv om vi har dette forbudet. Vennegjengen samles nesten daglig her for å spille, så jeg konkluderer med at GTA kan ikke være så himla viktig. Jeg synes så absolutt du bør ta dette opp med skolen, HI. Liker måten dette har blitt taklet hos dere #5 Anonymous poster hash: c50a1...4ec
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #8 Skrevet 12. januar 2015 Skjønner deg godt HI. Har selv en gutt i 3.klasse, og han får heller ikke spille slike spill. Har ikke hørt han nevnt dette spillet da. Spiller Skylanders, og er generelt opptatt av dette at folk slåss/kjemper. Tenker det er litt alderen? Er min eneste gutt, så vet ikke helt hva som er vanlig Anonymous poster hash: 1ea78...223
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 Min 8 åring får heller ikke spille slike spill. Men ser at jeg ikke får bestemt over hva Andre tillater. Her sier vi bare at ; her i huset bestemmer mamma og jeg bestemmer hva du skal spille, men mamma bestemmer ikke over Ole og hva mammaen hans tillater . Lykke til Vil absolutt ikke kontrollere hva andre foredre tillater av spill og holdninger, men vil gjerne at SFO/skole skal kunne legge føringer på hvor voldelige samtaler forholdsvis små barn bør kunne ha på skolen. Greit å snakke om slossing, men sønnen min har hørt mye detaljer om drap på mennesker og dyr, samt enorm våpenfascinasjon. Det kjenner jeg at ugreit. HI Anonymous poster hash: a7804...5d3
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. januar 2015 #10 Skrevet 12. januar 2015 Min 8 åring får heller ikke spille slike spill. Men ser at jeg ikke får bestemt over hva Andre tillater. Her sier vi bare at ; her i huset bestemmer mamma og jeg bestemmer hva du skal spille, men mamma bestemmer ikke over Ole og hva mammaen hans tillater . Lykke til Vil absolutt ikke kontrollere hva andre foredre tillater av spill og holdninger, men vil gjerne at SFO/skole skal kunne legge føringer på hvor voldelige samtaler forholdsvis små barn bør kunne ha på skolen. Greit å snakke om slossing, men sønnen min har hørt mye detaljer om drap på mennesker og dyr, samt enorm våpenfascinasjon. Det kjenner jeg at ugreit. HI Anonymous poster hash: a7804...5d3 Selvsagt er ikke slikt greit! Viktig å ta dette med skole /Sfo . Det er nok dessverre ikke lett for dem å kontrollere samtaler...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 vi trenger så visst ikke respektere slike valg. om min 5.klassing hadde kompiser som spiller slike spill hadde beskjeden vært at han ikke fikk gå innom døra i et slikt hjem, da foreldrene til kompisen tydeligvis totalt er uten dømmekraft og at da mangler det sannsynligvis på andre ting i det hjemmet også. hadde ikke lagt noe i mellom! ikke en problemstilling her, ingen foreldre som er så ned snødd og helt uten vanlig grfnsesetting for småunger! Anonymous poster hash: e3451...5c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå