Gå til innhold

Mistet lysten på kjøtt i svangerskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe kosttilskudd jeg burde ta?

Tar omega 3 og folat. Hva med jern, er det vanskelig og få i seg uten kjøtt?

Spiser masse frukt og grønt, egg, melkeprodukter og grove kornprodukter. Prøver og spise litt fisk som makrell i tomat (det eneste jeg syns er greit akkurat nå), kan spise en og annen skinkebit på skiva. Men det stopper der.

Skal til legen om 4 uker, skal forhøre meg da. Men kanskje noen her vet om det er greit med et slikt kosthold i graviditeten, eller er det mange næringsstoffer jeg går glipp av?

Er i min 19. uke, hadde kanskje trodd det ville gi seg i løpet av 1. trimester.

Anonymous poster hash: 5dc7f...986

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet og spise rødt kjøtt i siste SV, spiser det enda ikke 😀 men spiser annet kjøtt typ svin og kylling, jeg måtte spise jerntab under graviditeten.

Skrevet

Du går glipp av animalsk fett og proteiner, som er veldig nyttig for kroppen og ikke kan sammenliknes med f.eks. fett og proteiner i fabrikkerte produkter. I tillegg går du glipp av vitaminer og mineraler. Hvis du spiser egg daglig (inneholder alt av vitaminer og mineraler unntatt vitamin C) og spiser grønnsaker + mye fisk (helst ikke oppdrettsfisk pga de fores med mye rart de ikke er egnet), er du nok godt rustet. Hvis du i tillegg får i deg mye fett fra sunne kilder som fisk, egg, kokosolje, avokado, ekte smør m.m, er det ett stort pluss. Det du også kan gjøre er å koke kjøttkraft, f.eks. koke kraft av bein fra lammekjøtt. Kokes i tolv timer. Kraft er meget næringsrikt og inneholder masse vitaminer og mineraler :)

Anonymous poster hash: 1b863...5df
Skrevet

Takk så mye for godt svar!

Bruker vita hjertego light hvis jeg bruker smør på skiva. Burde jeg bytte ut det med ekte smør?

Jeg spiser egg nesten daglig, og 1/2 avocado nesten hver dag. Spiser 2- 3 frukter til dagen og grønnsaker. Må skjerpe meg med fisk da.

Da skal jeg forhøre meg med legen neste gang om jeg burde ta noe annet tilskudd. Jernverdiene var bra sist jeg sjekket, i uke 12.

Mamma_til_2: måtte du ta jerntabletter fordi du ikke spiste rødt kjøtt, eller sliter du meg lave jernverdier fra før?

Anonymous poster hash: 5dc7f...986

Skrevet

Sliter ikke med verdiene til vanlig, men de stupte i det siste SV, vet ikke om det var pga kjøttet.

Skrevet

Man klarer seg helt fint uten kjøtt, så lenge man spiser variert og mye frukt og grønt. Regner med du tar kosttilskudd for gravide? Da trenger du ikke noe ekstra.

Mørkegrønne grønnsaker (f eks spinat) inneholder mye jern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...