Gå til innhold

Egen seng/rom: hvor lang tid? Tips? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi samsover med jenta vår på 15 mnd og trives egentlig godt med det. Hun trenger nærhet og kroppskontakt for å sovne. Hun sover til tider urolig og våkner en del, særlig om kvelden og morgenen. Til sommeren blir hun storesøster, og vi ønsker å venne henne til å sove i egen seng på eget rom i god tid før babyen kommer. Vi har ikke plass til senga hennes på vårt soverom, så det blir nestor overgang for henne. Hun er veldig bestemt, og sier tydelig ifra når hun ikke får det som hun vil. Derfor forventer jeg timevis med hyling og vræling når vi legger henne i egen seng.

Noen som har lignende erfaringer som kan fortelle hvor lang tid det tok før barnet aksepterte den nye situasjonen og sovnet greit i egen seng? Noen tips til hvordan gjøre det minst mulig smertefritt for hele familien?

Jeg har inntrykk av at "alle" sier at det går seg til etter et par netter med skriking, men frykter at det vil ta mye lenger tid...

Anonymous poster hash: eeea8...3a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er 2,5 år. Jeg har ingen planer om å la han skrive noen ting som helst for at han skal sovne alene. Jeg sitter med han, holder han i hendene til han sovner. 

Det er skjønt å se den trygge gutten min sovne med et smil rundt munnen <3 Verdt hvert eneste minutt! 

Ja, hva som en av dere sover sammen med henne de første nettene? Så flytte madrassen lengre og lengre bort fra hennes seng...til slutt til deres egen seng??? 

Hilsen ei som absolutt IKKE er ekspert :P men bare ikke liker at barn skal måtte skrike seg i søvn... 

Skrevet

Min gutt er 2,5 år. Jeg har ingen planer om å la han skrive noen ting som helst for at han skal sovne alene. Jeg sitter med han, holder han i hendene til han sovner.

Det er skjønt å se den trygge gutten min sovne med et smil rundt munnen <3 Verdt hvert eneste minutt!

Ja, hva som en av dere sover sammen med henne de første nettene? Så flytte madrassen lengre og lengre bort fra hennes seng...til slutt til deres egen seng???

Hilsen ei som absolutt IKKE er ekspert :P men bare ikke liker at barn skal måtte skrike seg i søvn...

Takk for svar! Liker heller ikke at barn skriker seg i søvn. Her er det noen ganger hyl og skrik før vi får roet henne ned, og da sovner hun rolig. Vi skal sitte inne hos henne, og er forberedt på å sove på madrass ved senga hennes også. Tror likevel hun kommer til å protestere kraftig ;) Men jeg kan jo ta feil og. HI.

Skrevet

Vi kjøpte stor-jente-seng, nytt sengtøy og ordnet rommet hennes. Hver kveld fikk hun valget, ny seng eller vår seng. Etter ei uke ville hun prøve sin seng. :-) og fra da av har hun sovnet i egen seng.

Nå har vi akkurat fått en liten baby og jeg og babyen sover sammen, mens mannen har flyttet inn til storesøstera. Da slipper hun å føle på at hun er den eneste som må sove alene, og mannen våkner uthvilt til jobb (babyen skriker på nettene, men jeg får jo sove på dagen). :-)

Anonymous poster hash: a04de...29f

Skrevet

Vi kjøpte stor-jente-seng, nytt sengtøy og ordnet rommet hennes. Hver kveld fikk hun valget, ny seng eller vår seng. Etter ei uke ville hun prøve sin seng. :-) og fra da av har hun sovnet i egen seng.

Nå har vi akkurat fått en liten baby og jeg og babyen sover sammen, mens mannen har flyttet inn til storesøstera. Da slipper hun å føle på at hun er den eneste som må sove alene, og mannen våkner uthvilt til jobb (babyen skriker på nettene, men jeg får jo sove på dagen). :-)

Anonymous poster hash: a04de...29f

Hørtes veldig lurt ut! Skal ikke se bort ifra at det blir en lignende soveløsning her når babyen kommer. Hvor gammel var din når hun begynte med stor-jente-seng?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...