Gå til innhold

Tilhenger, bil, regler!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg lurer på hva som er reglene for vanlig klasse B førerkort?

Vennligst ikke link til vegvesenet.no da jeg allerede har lest der, men følte meg egentlig bare dummere etterpå :P

Anonymous poster hash: 602c6...c87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig klasse b så er tillatt totalvekt 3500, og det er inkl lass på henger. Du ser i vognkortet hvor tung bil du har og hvor stor henger den kan trekke. Men det er altså ikke store hengeren man kan dra. Og her er det mange som synder!

Husk å sikre lasten godt!

Skrevet

Det kommer an på tillatt totalvekt på tilhengeren. Er tilhengeren under 750 kg, er det bil inntil 3500 kg + tilhenger som er lov. ( altså maks 4250 kg.

Er tillat totalvekt på tilhengeren over 750 kg, er grensen maks 3500 kg for bil og tilhenger til sammen.

Skrevet

Er som Førstemann skriver og husk at det ikke er lov å kjøre fortere enn 80 hvis det er henger med bremser og 60 uten bremser.

Skrevet

Appen "bil og henger" fra vegvesenet er kjekk, der kan du legge inn reg.nr på bil og henger og få vite om det er lov.

Ellers er det som nevnt over tillatt totalvekt på bil +tillatt totalvekt på henger maks 3500 kg, og henger kan ikke ha tillatt totalvekt over tillatt hengervekt på bilen (tallene finnes i vognkortene.)

Dersom totalvekten tilsammen overstiger 3500, kan hengeren maks ha tillatt totalvekt på 750 kg. (Dvs om du har en bil som ha tillatt totalvekt 3500, som er maksvekt på personbil, kan du fortsatt ha henger på 750 kg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...