Gå til innhold

Hjelp, jeg må spise glutenfritt!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke cøliaki, men eliminasjonstest viser intoleranse. Får eksem, kviser, vann i kroppen, irritabel++

 

Og nå lurer jeg; hva spiser jeg til frokost, lunsj og kvelds? Glutenfritt brød er vrl ikke noe særlig, eller?

 

Er veldig klar for å legge om kostholdet, VIL bli kvitt symptomene!!

 

Anonymous poster hash: 3af5f...a1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes sikkert egne forum eller grupper på facebook der du kan få tips og råd :-)

 

Anonymous poster hash: b1ea4...756

Skrevet

Det finnes masse godt, Glutenfritt brød. 

Sånn glutenfri-mix fra butikken er ikke så godt, men det er bare å bake selv. En del knekkebrød er også glutenfrie. 

 

 

Jeg har selv spist glutenfritt de siste 4 mnd, og det har gått kjempebra. 



Anonymous poster hash: b21bf...555
Skrevet

Tusen takk for svar!:)

 

Hvorfor har du gått over på glutenfritt?

 

 

hi

 

Anonymous poster hash: 3af5f...a1d

Skrevet

Dette går fint!

Det finnes mange gode brød som er glutenfrie, du kan variere med nøtter, frø og kjerner om du vil bake selv!

Lag granolaen fra Trines matblogg med glutenfri havregryn og spis med frukt og yoghurt, bak kaker med mandelbunn, lag falaffel og bokhvetepannekaker (kan kjøpes i pakke som du bare tilsetter væske)

Lykke til!

Skrevet

De har jo endel glutenfritt i frysediskene på butikken 😉 Brød, rundstykker, skoleboller/kanelboller, kjeks, pizza osv 😊

 

Anonymous poster hash: f649c...f9e

Skrevet

Min sønn har cøliaki, kan gi deg noen tips om hva vi spiser:

 

Frokoster: 

- glutenfri frokostblanding

- yoghurt med diverse nøtter og tørket frukt

- hjemmelaga glutenfrie rundstykker 

- Omelett med mye godt i (purre, bacon skinke, ost, gressløk, brokkoli, blomkål... men ikke alt på en gang da)

- glutenfrie knekkebrød med diverse pålegg.

 

Lunch:

- Fruktsalat med yogurt (åååh det er så godt med jordbær, blåbær og melonyogurt)

- Salat med kylling og ost

- Hjemmelaget grønnsakssuppe med glutenfritt flatbrød, eller hjemmelaga glutenfrie rundstykker

- Eventuelt glutenfrie knekkebrød med pålegg

 

Middag:

 

- Stort sett alt som ikke er pasta, brød o.l., så rene produkter som rent kjøtt, fisk, grønnsaker, ris, potet osv. 

 

Man kan lage glutenfrie raske middager og. Mye sauser på glass, for eksempel indisk og thai, samt spaghettisauser er glutenfrie. Også får man jo tak i glutenfri pasta, lasagneplater, og wraps for eksempel. De fleste tacoskjell er glutenfrie, bare ett merke inneholder spor av gluten (så tacofredagen er redda)

 

Kvelds: 

 

- Stort sett det samme som frokost lunch med unntak av kanskje riskaker eller annen lett mat. 



Anonymous poster hash: c9fe7...5e6
Skrevet

Tusen takk dere! Nå ser det hele litt lysere ut:). Legen hadde ikke peiling, og ernæringsfysiolog har lang ventetid.

 

 

hi

 

Anonymous poster hash: 3af5f...a1d

Skrevet

Hjemmelaget glutenfritt brød er minst like godt som med gluten 😊 Det er ikke noe krise med glutenfri diett mer, var verre før... Masse muligheter! ☺️

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

 

Hvorfor har du gått over på glutenfritt?

 

 

hi

 

Anonymous poster hash: 3af5f...a1d

En delk av Livsstilsendring / Kostholdsopplegg :-) 

 

Anonymous poster hash: b21bf...555

Skrevet

Hjemmelaget glutenfritt brød er minst like godt som med gluten 😊 Det er ikke noe krise med glutenfri diett mer, var verre før... Masse muligheter! ☺️

 

Enig med denne:) Det var verre før, men nå er det ikke lenger nødvendig å spise dårlige erstatninger.

 

 

 

Anonymous poster hash: b6782...77e

Skrevet

Er det gluten eller er det karbohydrater generelt som gjør at mange, meg selv inkludert, blir oppblåst i magen? Etter en uke med grove knekkebrød og mindre poteter, pasta osv, er den magen jeg trodde jeg hadde fått, så og si vekk...

 

Ikke meninga å "kuppe" tråden din HI !

 

Anonymous poster hash: c286d...bdc

Skrevet

Interessant spørsmål! Jeg har mistenkt melk hos meg, men det viser seg å være gluten som er synderen.. Jeg kan variere utrolig i størrelse over mage og rumpe. En buksestørrelse på et par dager pga vann og gass. Fra 5. januar har jeg ikke rørt godteri, har kun spist "fornuftig" norsk kost. Og nå er jeg oppblåst og fæl... Og eksemen et verre enn noen gang...

 

 

hi

 

Anonymous poster hash: 3af5f...a1d

Skrevet

Ta skikkelige prøver! Jeg forsøkte selv eliminasjonsmetoden i flere pr på forskjellig mat, men ingenting hjalp. Nå viser det seg at jeg ikke tåler korn (gluten fritt hjelper ikke) og ikke tåler jeg melkeprodukter (melkeprotein). Vanskelig kombinasjon, men ikke umulig. Å spise glutenfritt i være dager er derimot ikke noe problem. Du kan spise på Peppes med en slik intoleranse... Men sjekk det grundig så du ikke kaster bort tid og livskvalitet som jeg har gjort

 

Anonymous poster hash: 0eac8...4ac

Skrevet

Sikker på at det ikke bare er hvete som er synderen da, hveteintoleranse er ikke så uvanlig? Jeg reagerer på hvete, men kan fint spise knekkebrød o.l. som er laget av rug, bygg eller havre.

 

Et annet tips, kjøp pasta i innvandrerbutikkene. De har pasta laget av rismel, mye bedre enn de som er i matbutikken som er laget av hveteerstatning.



Anonymous poster hash: c5fa8...cf8
Skrevet

Et tips når du baker brød er å erstatte vann med laktosefri melk, brødet blir saftigere og holder seg fersk lenger:) hvis du tåler egg kan du gjerne tilsette et egg også.

 

Anonymous poster hash: 362b1...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...