Gå til innhold

Kulturministeren slår til igjen..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Verkar som VG har teke standpunkt for søndagsåpne butikkar.  Synes det var gangske billig  å henge ut Hareide for å handle bananer på ein søndag.  Det betyr likevel ikkje at han ikkje kan vere i mot søndagsåpne handlesenter.

Det høyres ut som det er heilt frivillig for butikkane å halde søndagsope, men det er jo ikkje det i praksis om dei skal henge med i konkurransen.  Spesiellt små butikkar kan slite.  Difor er og NHO i mot.  http://nhohandel.no/aktuelt/faa-tjener-paa-soendagsaapne-butikker-article448-218.html

 

Sjølv jobbar eg kvar tredje helg, og dei resterande søndagane prøver eg å finne på noko med familien, anten det vert tur med mann og barn eller besøk av familie.   Svigerinna mi og ei veninne som og jobbar helger er vanskeleg å planlegge noko saman med, sidan dei ofte jobbar når eg har fri.  Takk og pris at ikkje mannen jobbar helger, for då hadde vi gått glipp av mykje familietid i lag.

Eg synes det er nok folk som jobbar søndagar.

Endret av soleia
Skrevet

Jeg mener det er nok med de "brustadbuene" som er. Tenk på at butikkansatte også vil ha litt fri!

 

Anonymous poster hash: dfe1a...315

Skrevet

Det er helt tydelig at det er et marked for søndagsåpene butikker. Og det er ikke slik at de ansatte da må jobbe 7 dager i uka. De som jobber søndag får fri en annen dag. Ja til søndagsåpent!

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Skrevet

Jeg mener det er nok med de "brustadbuene" som er. Tenk på at butikkansatte også vil ha litt fri!

 

Anonymous poster hash: dfe1a...315

De får jo fri en annen dag da

 

 

Anonymous poster hash: c07be...981

Skrevet

Det er helt tydelig at det er et marked for søndagsåpene butikker. Og det er ikke slik at de ansatte da må jobbe 7 dager i uka. De som jobber søndag får fri en annen dag. Ja til søndagsåpent!

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Hvor mye familietid får man når man har fri på formiddagen på en hverdag? Da er gjerne partner på jobb og barna på skole.

 

Jeg eier og driver på et senter. Det som holder meg gående er å vite at hver søndag har jeg fri uansett. Om jeg ikke har den dagen lenger kommer jeg til å slutte å finne meg en annen jobb som er mer forenlig med familieliv.

 

Det er utrolig slitsomt å være leder, man er mentalt på jobb 24 timer i døgnet uansett om man har fri eller er på ferie. Det å ha EN dag i uken hvor man vet at man har fri uansett er gull verdt.

 

Anonymous poster hash: d5122...f66

Skrevet

 

Det er helt tydelig at det er et marked for søndagsåpene butikker. Og det er ikke slik at de ansatte da må jobbe 7 dager i uka. De som jobber søndag får fri en annen dag. Ja til søndagsåpent!Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Hvor mye familietid får man når man har fri på formiddagen på en hverdag? Da er gjerne partner på jobb og barna på skole.

Jeg eier og driver på et senter. Det som holder meg gående er å vite at hver søndag har jeg fri uansett. Om jeg ikke har den dagen lenger kommer jeg til å slutte å finne meg en annen jobb som er mer forenlig med familieliv.

Det er utrolig slitsomt å være leder, man er mentalt på jobb 24 timer i døgnet uansett om man har fri eller er på ferie. Det å ha EN dag i uken hvor man vet at man har fri uansett er gull verdt.Anonymous poster hash: d5122...f66

Hva så egentlig, det er sikkert like greit at du slutter. Høres ikke akkurat ut som at du brenner for jobben din når "det eneste som holder deg gående" er tanken på fri! Det vi trenger i Norge er konkurranse, slik at det bare er de beste og mest dedikerte som sitter igjen som eiere.

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Skrevet (endret)

 

 

Det er helt tydelig at det er et marked for søndagsåpene butikker. Og det er ikke slik at de ansatte da må jobbe 7 dager i uka. De som jobber søndag får fri en annen dag. Ja til søndagsåpent!Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Hvor mye familietid får man når man har fri på formiddagen på en hverdag? Da er gjerne partner på jobb og barna på skole.

Jeg eier og driver på et senter. Det som holder meg gående er å vite at hver søndag har jeg fri uansett. Om jeg ikke har den dagen lenger kommer jeg til å slutte å finne meg en annen jobb som er mer forenlig med familieliv.

Det er utrolig slitsomt å være leder, man er mentalt på jobb 24 timer i døgnet uansett om man har fri eller er på ferie. Det å ha EN dag i uken hvor man vet at man har fri uansett er gull verdt.Anonymous poster hash: d5122...f66

Hva så egentlig, det er sikkert like greit at du slutter. Høres ikke akkurat ut som at du brenner for jobben din når "det eneste som holder deg gående" er tanken på fri! Det vi trenger i Norge er konkurranse, slik at det bare er de beste og mest dedikerte som sitter igjen som eiere.

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

 

Og det vi endar opp med med slike haldningar som du har, og i stor grad allereie har enda opp med, er at det vert store kjedar som overtek, og vi misser mangfaldet av butikkar.  Det er tøft nok å vere sjølvstendig næringsdrivande som det er. 

 

-det var forresten eit skikkeleg frekt innlegg du kom med der. 

Endret av soleia
Skrevet

Og maten vil bli dyrere, vi kjøper ikke flere vare men sprer handlingen utover. Da må kundene betale med økte priser for å dekke lønnskostnadene og søndager er det 100%

 

Anonymous poster hash: 51c59...d73

Skrevet

 

 

 

Det er helt tydelig at det er et marked for søndagsåpene butikker. Og det er ikke slik at de ansatte da må jobbe 7 dager i uka. De som jobber søndag får fri en annen dag. Ja til søndagsåpent!Anonymous poster hash: 0d9a1...726

 

Hvor mye familietid får man når man har fri på formiddagen på en hverdag? Da er gjerne partner på jobb og barna på skole.

Jeg eier og driver på et senter. Det som holder meg gående er å vite at hver søndag har jeg fri uansett. Om jeg ikke har den dagen lenger kommer jeg til å slutte å finne meg en annen jobb som er mer forenlig med familieliv.

Det er utrolig slitsomt å være leder, man er mentalt på jobb 24 timer i døgnet uansett om man har fri eller er på ferie. Det å ha EN dag i uken hvor man vet at man har fri uansett er gull verdt.Anonymous poster hash: d5122...f66

Hva så egentlig, det er sikkert like greit at du slutter. Høres ikke akkurat ut som at du brenner for jobben din når "det eneste som holder deg gående" er tanken på fri! Det vi trenger i Norge er konkurranse, slik at det bare er de beste og mest dedikerte som sitter igjen som eiere.Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Og det vi endar opp med med slike haldningar som du har, og tildels allereie har enda opp med, er at det vert store kjedar som overtek, og vi misser mangfaldet av butikkar.  Det er tøft nok å vere sjølvstendig næringsdrivande som det er.

...ELLER vi "ender opp med" at flittige pakistanere tar over hele handelsstanden, ikke bare frukt og grønt. De er blide, jobber hardt, og har åpent alle dager! En ønskesituasjon spør du meg.

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Skrevet

 

 

 

 

Det er helt tydelig at det er et marked for søndagsåpene butikker. Og det er ikke slik at de ansatte da må jobbe 7 dager i uka. De som jobber søndag får fri en annen dag. Ja til søndagsåpent!Anonymous poster hash: 0d9a1...726

 

Hvor mye familietid får man når man har fri på formiddagen på en hverdag? Da er gjerne partner på jobb og barna på skole.

Jeg eier og driver på et senter. Det som holder meg gående er å vite at hver søndag har jeg fri uansett. Om jeg ikke har den dagen lenger kommer jeg til å slutte å finne meg en annen jobb som er mer forenlig med familieliv.

Det er utrolig slitsomt å være leder, man er mentalt på jobb 24 timer i døgnet uansett om man har fri eller er på ferie. Det å ha EN dag i uken hvor man vet at man har fri uansett er gull verdt.Anonymous poster hash: d5122...f66

Hva så egentlig, det er sikkert like greit at du slutter. Høres ikke akkurat ut som at du brenner for jobben din når "det eneste som holder deg gående" er tanken på fri! Det vi trenger i Norge er konkurranse, slik at det bare er de beste og mest dedikerte som sitter igjen som eiere.Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Og det vi endar opp med med slike haldningar som du har, og tildels allereie har enda opp med, er at det vert store kjedar som overtek, og vi misser mangfaldet av butikkar. Det er tøft nok å vere sjølvstendig næringsdrivande som det er.

...ELLER vi "ender opp med" at flittige pakistanere tar over hele handelsstanden, ikke bare frukt og grønt. De er blide, jobber hardt, og har åpent alle dager! En ønskesituasjon spør du meg.

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Tror folk virkelig at Norge kan overleve om vi bare jobber selv innenfor begrensede yrker og overlater resten til andre?

 

Anonymous poster hash: 7006f...594

Skrevet

Vi kan iallefall ikke overleve ved å jobbe så lite som vi gjør! Nøden lærer naken kjerring å spinne. Når velferdsgodene etterhvert strammes inn, oljeprisene stuper og arbeidsledigheten øker, kommer nok nordmenn til å forstå at vi også må jobbe som de flittige innehaverne av frukt og grøntbutikkene.

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Skrevet (endret)

Syntes det er patetisk å høre på sutringa til de som absolutt skal verne om søndagene. Tror de virkelig at alle har fri på søndager? Det er faktisk ganske mange av oss som jobber både lørdager og søndager, netter, til og med! Julaften, påskeaften og 1. juledag, likeså!

Sikkert mange studenter som hadde trengt en søndagsjobb, og må man jobbe søndag så får man faktisk fri en annen dag. Og det er heller ikke sankk om at man dermed må jobber HVER søndag. 

Hilsen ei som skal på jobb klokka 21 i kveld, og det på en SØNDAG.

Endret av Novemberdama
Skrevet

 

Det er helt tydelig at det er et marked for søndagsåpene butikker. Og det er ikke slik at de ansatte da må jobbe 7 dager i uka. De som jobber søndag får fri en annen dag. Ja til søndagsåpent!

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Hvor mye familietid får man når man har fri på formiddagen på en hverdag? Da er gjerne partner på jobb og barna på skole.

 

Jeg eier og driver på et senter. Det som holder meg gående er å vite at hver søndag har jeg fri uansett. Om jeg ikke har den dagen lenger kommer jeg til å slutte å finne meg en annen jobb som er mer forenlig med familieliv.

 

Det er utrolig slitsomt å være leder, man er mentalt på jobb 24 timer i døgnet uansett om man har fri eller er på ferie. Det å ha EN dag i uken hvor man vet at man har fri uansett er gull verdt.

 

Anonymous poster hash: d5122...f66

Ja vi som jobber i helsevesenet har det da slik. Her jobber vi begge turnus og har endel fri på dagtid sammen. Da sykler vi, går på ski, går på kafé osv. Så blir ungene hentet tidlig på skolen ( de slipper SFO). Kjærestetid uten barnevakt. Helt supert. Er jeg alene, vasker jeg hus, treffer befinner osv.

 

Anonymous poster hash: f2cf8...6eb

Skrevet

Syntes det er patetisk å høre på sutringa til de som absolutt skal verne om søndagene. Tror de virkelig at alle har fri på søndager? Det er faktisk ganske mange av oss som jobber både lørdager og søndager, netter, til og med! Julaften, påskeaften og 1. juledag, likeså!

Sikkert mange studenter som hadde trengt en søndagsjobb, og må man jobbe søndag så får man faktisk fri en annen dag. Og det er heller ikke sankk om at man dermed må jobber HVER søndag. 

Hilsen ei som skal på jobb klokka 21 i kveld, og det på en SØNDAG.

Eg jobba og helger, men må seie at eg ikkje har sett så veldig pris på det, og synes det er unødvendig at enno fleire skal bli nøydd til det.  Som eg sa lengre oppe, så merkar eg og at det er mykje vanskelegare å få til familiebesøk med andre familiar der dei jobbar helg, og synes det er veldig greit med dei eg veit har fri og som vi kan planlegge søndagstur eller besøk med.

Skrevet

Samfunnet kan faktisk ikke legges opp etter behovet for familiebesøk. Verden går heldigvis fremover, og vi må endre samfunnet i takt med befolkningens behov, ikke tviholde på gamle skikker. Marked og etterspørsel! Jeg bor ikke langt fra kulturministeren, og kiwi butikken hun refererer til er PAKKET fullt med folk på søndagen - og IKKE av campinggjester. Det ser ut som et sovjetisk supermarked på ettermiddagen, ribbet for det meste. Vi kan ikke fortsette å late som at det ikke er behov. La nå studentene ha en fin søndagsjobb, så slipper de å jobbe såye i skoleuken, og kan følge vanlig studieprogresjon i stedet for å ta opp fag (som også koster samfunnet masse penger).

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Skrevet

Jeg jobber i butikk, og har ingenting imot å jobbe søndager. Det er godt betalt og jeg får fri en annen dag isteden. Å få folk på jobb på søndager er ikke noe problem, det er en perfekt dag for studenter o.l. å jobbe også (men det er ikke 100% som noen tror, man får høyeste tillegg for ubekvem arbeidstid)

 

Men jeg er likevel imot søndagsåpne butikker fordi jeg tror det er første skritt imot at hele konseptet HELG forsvinner.

 

Om en matbutikk begynner ha søndagåpent må de andre følge på, snart er alle matbutikkene åpne. Vips er hele kjøpesenteret åpent, og da må butikkene på gatenivå følge etter. Alle bransjer må plutselig ha søndagsåpent, for frisører, negldesignere, cafeer osv må jo selvfølgelig også ha åpent når resten av handelstanden har åpent. Plutselig har vi ikke noen felles fridag i dette landet lenger, og helgen forsvinner....

 

Prisen vil selvfølgelig også gå opp, butikbransjen sliter allerede i kampen med nettbutikkene og lønn er den høyeste utgiften vi har (det er faktisk ganske godt betalt å jobbe i butikk). Med søndagsåpne butikker blir selvfølgelig lønnsutgiftene høyere, og vi kan virkelig ikke bruke mer enn en viss prosent av fortjenesten vår på lønn så da må fortjenesten opp. Folk flest kjøper ikke mer varer selv om butikkene er åpne en dag mer i uken, de fordeler bare handlingen på 7 dager istedenfor 6. Selv om inntektene på søndag kan være ok vil den jo gå tilsvarende mer ned de andre dagene, for ingen bruke mer melk eller leverpostei i uka selv om de får anledning til å handle på søndag også, vi bare dropper å kjøpe det på fredag fordi vi kan handle det på søndag.



Anonymous poster hash: 168d7...dff
Skrevet

Hvorfor bare butikker?

La banker, kommuner, offentlig forvaltning, private bedrifter, legekontorer, ja ALT være åpent både lørdag og søndag. Vi trenger tydeligvis ikke en felles helg ifølge mange. Blir mindre kø og :)

 

Anonymous poster hash: 7fd4f...921

Skrevet

Selvsagt er det ikke et behov. Like selvsagt kan dette behovet skapes. Spørsmålet er prisen og hvem som betaler den.



Anonymous poster hash: e571c...02a
Skrevet

Samfunnet vårt er stressa, barna vil ha mer tid med foreldrene, miljøet trenger mindre shopping og vi trenger en dag da skuldrene er litt nede.

 

Når hverken folk, arbeidsgivere, arbeidstakere og fagbevegelsen vil ha søndagsåpne butikker;

hvem er da reformen for? Deres egen ideologi?

Skrevet

 

Jeg jobber i butikk, og har ingenting imot å jobbe søndager. Det er godt betalt og jeg får fri en annen dag isteden. Å få folk på jobb på søndager er ikke noe problem, det er en perfekt dag for studenter o.l. å jobbe også (men det er ikke 100% som noen tror, man får høyeste tillegg for ubekvem arbeidstid)

 

Men jeg er likevel imot søndagsåpne butikker fordi jeg tror det er første skritt imot at hele konseptet HELG forsvinner.

 

Om en matbutikk begynner ha søndagåpent må de andre følge på, snart er alle matbutikkene åpne. Vips er hele kjøpesenteret åpent, og da må butikkene på gatenivå følge etter. Alle bransjer må plutselig ha søndagsåpent, for frisører, negldesignere, cafeer osv må jo selvfølgelig også ha åpent når resten av handelstanden har åpent. Plutselig har vi ikke noen felles fridag i dette landet lenger, og helgen forsvinner....

 

Prisen vil selvfølgelig også gå opp, butikbransjen sliter allerede i kampen med nettbutikkene og lønn er den høyeste utgiften vi har (det er faktisk ganske godt betalt å jobbe i butikk). Med søndagsåpne butikker blir selvfølgelig lønnsutgiftene høyere, og vi kan virkelig ikke bruke mer enn en viss prosent av fortjenesten vår på lønn så da må fortjenesten opp. Folk flest kjøper ikke mer varer selv om butikkene er åpne en dag mer i uken, de fordeler bare handlingen på 7 dager istedenfor 6. Selv om inntektene på søndag kan være ok vil den jo gå tilsvarende mer ned de andre dagene, for ingen bruke mer melk eller leverpostei i uka selv om de får anledning til å handle på søndag også, vi bare dropper å kjøpe det på fredag fordi vi kan handle det på søndag.

 

Anonymous poster hash: 168d7...dff

Godt skrevet! Jobber som butikksjef på senter. Har personlig ikke noe imot å jobbe søndager, men det er ikke lønnsomt! Jeg er også overbevist om at søndagstillegg på 100% vil falle bort om man åpner for søndagsåpent. Vil antagelig bli som lørdagstillegg er nå.

 

I de fleste små byer vil dette ramme handelstanden. At Oslo city kan levere gode tall er ikke samsvart med at Amfi Orkanger vil gjøre det....

 

Anonymous poster hash: ad831...9b1

Skrevet

Mange av kundene vil ha. Jeg vil ha, og alle de andre som raidet kiwi bogstad hver søndag. Forslag: la det være søndagsåpent i Oslo, så kan de på bygda gjøre hva de vil for min del. Og blir man stresset kan man flytte på bygda.

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Opplegget er jo at det er fullstendig unødvendig å ha søndagsåpne butikker. Det man ikke rekker å handle fra mandag kl 07 til lørdag kl 20, det trenger man ikke!

Skrevet

Mange av kundene vil ha. Jeg vil ha, og alle de andre som raidet kiwi bogstad hver søndag. Forslag: la det være søndagsåpent i Oslo, så kan de på bygda gjøre hva de vil for min del. Og blir man stresset kan man flytte på bygda.

 

Anonymous poster hash: 0d9a1...726

Når de som "raider kiwi bogstad" hver søndag fordeler seg på alle matbutikkene som fins på sørsiden av Oslo blir det så liten fortjeneste igjen på hver av dem at den ekstra lønnsutgiften man har ved å ha åpent på søndag blir spist opp og det vil være rent tap for butikken å holde oppe.

 

Hvorfor ikke la de få butikkene som har spesialtillatelse til å ha åpent disse dagene få den fortjeneste, så lenge det er som i dag tjener jo de penger på det. Sånn vil det ikke bli om hver enste butikk i landet holder åpent på søndager.

 

Anonymous poster hash: 168d7...dff

Skrevet

La nå de butikkansatte få fri søndag...

 

Anonymous poster hash: 41bdd...862

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...