Gå til innhold

hva er forskjellen på selvbilde og selvtillit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blander disse begrepene, og jeg vet at de ikke betyr det samme :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvtillit er hva du kan, selvfølelse er hvem du er.

Anonymous poster hash: d9931...210
Skrevet

er selvfølelse og selvbilde det samme?

Skrevet

Er ikke sikker, men tror selvtillit er troen på at man kan mestre ting (jeg er flink til), mens selvbilde går mer på å vite at man har verdi uavhengig av hva man presterer.

Skrevet

Nei. Man han ha mye av det ene og lavt av det andre uavhengig av hverandre. Feks. jeg er veldig god til å svømme. Jeg har høy selvtillit på svømming. Jeg kan likevel ha lav selvfølelse . Selvfølelse handler, slik Gustav Klitt skriver, om egenverdi og trygghet på seg selv som person. En egenskap er veldig tydelig, også for andre. Selvfølelse er ikke noe konkret som kan sees eller måles. 

Skrevet

Nei. Man han ha mye av det ene og lavt av det andre uavhengig av hverandre. Feks. jeg er veldig god til å svømme. Jeg har høy selvtillit på svømming. Jeg kan likevel ha lav selvfølelse . Selvfølelse handler, slik Gustav Klitt skriver, om egenverdi og trygghet på seg selv som person. En egenskap er veldig tydelig, også for andre. Selvfølelse er ikke noe konkret som kan sees eller måles. 

ja, selvtillit og selvfølelse har jeg fått med meg at er forskjellig. Men hva med selvbilde?

Skrevet

ja, selvtillit og selvfølelse har jeg fått med meg at er forskjellig. Men hva med selvbilde?

Beklager, leste ikke godt nok! Ja det er ca det samme.

Skrevet

Beklager, leste ikke godt nok! Ja det er ca det samme.

For å nyansere det litt: selvbilde er det vi tenker om oss selv, selvfølelse er det vi føler (ofte uten å være bevisst på det) om oss selv. 

Mange skaper lav selvfølelse hos seg selv ved å ha et negativt, gjentagende tankemønster om sine egne egenskaper. 

Skrevet

Selvbildet: totalen av hvordan man tror man oppfattes; hvem man er.

Selvtillit: troen på hva man kan eller ikke kan få til/oppnå/tilby

Sånn ca?

Skrevet

Interessant spørsmål!

Jeg tenker at selvfølelse og selvbilde har med (varig) verdifølelse å gjøre, mens selvtillit har med prestasjoner (flyktig varighet) å gjøre.

Mener jeg har fått det beskrevet som at du kan ha god selvfølelse, som i at du er fornøyd med deg selv og har tro på dine evner og egenskaper (dvs ikke avhengig av bekreftelse hele tiden for å ha det bra). Dermed takler man motgang (som i å gå på trynet, vil føre til lav selvtillit på akkurat det området)  uten at det har store konsekvenser, man reiser seg bare å prøver på nytt. Har man lav selvfølelse vil man være mer avhengig av prestasjoner, dvs at selvtilliten er på topp: man takler dårligere nederlag, man har større behov for å prestere topp hele tiden (fordi man baserer hele sin "verdi" på prestasjonene). 

Selvbilde? Er det slik vi tror andre ser oss? Hmmm, jeg vet ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...