Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Skal prøve å forklare kort hva jeg lurer på. Jeg har 100 uføre, og dermed ikke feriepenger til gode hver juni. Jeg har da i stedet bedt Nav om å trekke en del % mere enn nødvendig. Jeg har også pga uføre liten skatte-evne, og betaler 0 kr i skatt, jeg er gift, og har gjeld, mye gjeld. Mannen min er heller ikke i arbeid, pga gjentatte skiveutglidninger, skal til omskålering, og dermed er jo han også i nav systemet, derfor liten skatteevne på meg også. Vi har også 2 små barn, under 14 år. Men det jeg lurte på, hvordan blir skatte trekket mitt for 2015 ?? betaler nå etter tabell, men vil jeg få min innbetalte skatt tilbake, som jeg har gjort tidligere, eller er det nå 28 % som gjelder ?? Noen som kan forklare meg ? som vet... Tusen takk :-) Anonymous poster hash: ed0dc...12e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 Skal prøve å forklare kort hva jeg lurer på. Jeg har 100 uføre, og dermed ikke feriepenger til gode hver juni. Jeg har da i stedet bedt Nav om å trekke en del % mere enn nødvendig. Jeg har også pga uføre liten skatte-evne, og betaler 0 kr i skatt, jeg er gift, og har gjeld, mye gjeld. Mannen min er heller ikke i arbeid, pga gjentatte skiveutglidninger, skal til omskålering, og dermed er jo han også i nav systemet, derfor liten skatteevne på meg også. Vi har også 2 små barn, under 14 år. Men det jeg lurte på, hvordan blir skatte trekket mitt for 2015 ?? betaler nå etter tabell, men vil jeg få min innbetalte skatt tilbake, som jeg har gjort tidligere, eller er det nå 28 % som gjelder ?? Noen som kan forklare meg ? som vet... Tusen takk :-) Anonymous poster hash: ed0dc...12e Det automatiske skattetrekket som alle uføre har hatt til nå, lav skatteevne forsvinner så du må betale skatt uansett hvor lite du tjener. Anonymous poster hash: da6e6...013
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #3 Skrevet 10. januar 2015 Skatt du har betalt for mye av for 2014 vil du få tilbake til sommeren. Men i 2015 vil du skattes etter nye regler. Anonymous poster hash: 758a4...c98
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #4 Skrevet 10. januar 2015 Logg inn på alltin.no, der ser du hvor mye du vil få Anonymous poster hash: 74b0a...746
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #5 Skrevet 10. januar 2015 ja, og det er de nye skattereglene jeg lurer på...burde jeg betale mere enn oppsatt av Nav, for å få litt mere i juni 2016 ?? jeg er av de heldige som får mere nå enn i 2014, så har noe å ta av, uten å merke det sånn sett...... Anonymous poster hash: ed0dc...12e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #6 Skrevet 10. januar 2015 Ja, det bør du hvis du vil ha tilbake penger i juni 2016 (eller så kan du sette de inn på sparekonto selv). At du får mer nå, er jo for å dekke opp for den økte skatten. Anonymous poster hash: 256d7...630
JohnnyM Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Denne amerikanske behandlingsmetoden kan kanskje være av interesse, med tanke på å bli kvitt/redusere smerter i forbindelse med muskel- og skjelettlidelser. https://www.youtube.com/watch?v=dZdJQsfgOEo
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 Det er ikke nav som har satt tabelltrekket ditt, det er skatteetaten. Du kan logge inn på skatteetaten og se på utregningen der, og evt forandre trekket ditt litt. Du har nå mistet fradraget for lav skatteevne og må betale mer skatt enn du måtte før, men dette skulle vel nå første året kompenseres ved å sette opp trygden litt. Men du må også huske på at juni er skattefri måned, så du har ikke skattetrekk i det hele tatt i juni og får derfor mer utbetalt den måneden enn de andre månedene (også er det halv skatt i desember). https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-5 Anonymous poster hash: da6e6...013
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå