Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Jeg er i midten av 20-årene. Har samboer og to barn, hus, bil, hele pakken. Jeg har en bachelor innen sosialfag, med ett års pedagogisk videreutdanning, og er nå midtveis i første året på en mastergrad innen sosialfag. Har altså snart gått 5 år på høgskole. Problemet er bare at det føles helt feil... Det er ikke dette jeg vil! Jeg har valgt feil studie, hele veien! Jeg var skolelei da jeg begynte å studere, gjorde det mest for å tekkes mine foreldre og valgte mer etter geografi enn lyst, kan man si. Som jeg angrer på at jeg ikke ventet... Akkurat nå har jeg mest lyst til å avbryte studiene og ta en tenkepause. Samtidig tenker jeg at det ikke er noe å tenke på - jeg har ca 300.000 i studielån, jeg har ikke noe valg. Men jeg gruer meg sånn til å ut i arbeid innen et felt jeg ikke brenner for. Jeg vil spole tiden tilbake, velge på nytt. Alt føles bortkastet. Jeg er så fortvilet, føler meg fastlåst... Andre som har hatt det slik?? Anonymous poster hash: e557e...2df
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 Vel, voksne bør forsørge seg. Så jobbe må du - enten det er innen feltet du har utdanning eller noe helt annet. Men å ta en pause er jo ikke nødvendigvis dumt. Jeg ville vel egentlig anbefalt deg å prøve ut noe du kan bruke utdanningen til. Det er såpass variert at jeg tenker du bør kunne finne noe som er interessant, om enn ikke "det mest spennende i hele verden." Selv har jeg en barnevernutdanning, tatt av rene bekvemmelighetsårsaker, som jeg syntes var temmelig kjedelig. Nå jobber jeg i barneverntjenesten og synes det er ekstremt spennende. Det hadde jeg ikke helt sett for meg. Hva engasjerer deg da? Anonymous poster hash: ace28...a16
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #3 Skrevet 10. januar 2015 Vel, voksne bør forsørge seg. Så jobbe må du - enten det er innen feltet du har utdanning eller noe helt annet. Men å ta en pause er jo ikke nødvendigvis dumt. Jeg ville vel egentlig anbefalt deg å prøve ut noe du kan bruke utdanningen til. Det er såpass variert at jeg tenker du bør kunne finne noe som er interessant, om enn ikke "det mest spennende i hele verden." Selv har jeg en barnevernutdanning, tatt av rene bekvemmelighetsårsaker, som jeg syntes var temmelig kjedelig. Nå jobber jeg i barneverntjenesten og synes det er ekstremt spennende. Det hadde jeg ikke helt sett for meg. Hva engasjerer deg da? Anonymous poster hash: ace28...a16 Takk for svar. Jeg forsørger meg forsåvidt, jeg jobber jo ved siden av studiene, i en smykkebutikk. Har jobbet siden jeg var 15 år, så er ikke ukjent med å være i arbeid i den forstand. Hvis jeg lar tankene løpe fritt ville jeg jobbet som konditor (elsker å bake, tar på meg å bake til dåp/konfirmasjon osv, det er en lidenskap - drømmen må være en liten café med deilige cupcakes, makroner, kaker og terter)... Ellers kunne jeg godt tenkt meg en utdanning innen psykologi, eller lærerskolen - men da må jeg begynne helt på nytt, og det blir vanskelig både økonomisk og praktisk. Jeg ender vel opp på et eller annet NAV-kontor (som ansatt altså, ikke som arbeidsledig). Sukk. Anonymous poster hash: e557e...2df
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #4 Skrevet 11. januar 2015 Først vil jeg gratulere deg med å ha fullført så mange års studier i et fag som ikke interesserer deg! Det i seg selv er godt gjort! Så vi, jeg si at ingen studier er bortkastet. Utdanningen din kan du jo f,eks bruke om du vil bli lærer. Ta noe pedagogikk og bli timelærer f.eks. Forhør deg hos en rådgiver angående bygging av grad med det du har allerede, i en kombinasjon som gjør at du kan jobbe med noe mer spennende. Anonymous poster hash: a3494...41d
PartyOfFour Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 Det burde vel være mulig å gjøre om noe med utdanningen din litt så du kan jobbe som lærer?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 Det er ikke for sent å begynne på nytt. Jeg startet utdanning i min nåværende jobb som 27 åring. Har annen utdanning fra før. Du har er langt arbeidsliv foran deg. Du kan jo ta utdanning på deltid, og jobbe ved siden av, så slipper du mer studielån. Anonymous poster hash: a695b...d20
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 Har vært der selv 😜 siden du nevner lærer hva med å ta ppu.? Det kan du ta deltid imens du jobber i skolen. Her er fordel med master. Anonymous poster hash: 9a50d...1bd
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #8 Skrevet 11. januar 2015 Og siden du kun er halvveis i første året på masteren er det ingen skam å snu. Men jeg ville fullført året. Du kan og søke jobber du ønsker å prøve deg frem 😊 Anonymous poster hash: 9a50d...1bd
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #9 Skrevet 11. januar 2015 Herreminhatt! Du er jo bare barnet! Kan du ikke gjøre fra deg de eksamenene du MÅ, så tar du deg et jobbe-/tenke år? Du sitter jo forøvrig på mye som sikkert kan brukes som lærer. Meld deg som lærervikar, d er alltid stort behov! Da får du prøvd, samt at du får erfaring. Fin lønn også. Ang. bakedrømmen så skal d MYYYE til for å lykkes dessverre... Men du kan jo lage deg et lite, men proft, selskap og begynne i d små. Anonymous poster hash: 8be40...329
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #10 Skrevet 11. januar 2015 Jeg må bare (uansett hvor svulstig det er) sitere Baz Luhrman: The most interesting people I know didn't know at 22 what they wanted to do with their life (some of the most 40 years old still don't). Gjør deg ferdig med masteren, så skaffer du deg konditorfagbrev. Så åpner du kafeen din! Lykke til! Ps. Du høres ut som meg!😃 Anonymous poster hash: 67c88...dfe
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 Tusen takk for gode, hyggelige og konstruktive svar! Jeg har vel bestemt meg for å ta et års permisjon fra studiene i første omgang. Jeg fullførte to eksamener nå før jul og skal egentlig i gang med to nye emner nå, men jeg føler det er tid for en tenkepause. Har tenkt mye de siste dagene på om jeg eventuelt kan velge et annet masterløp som vil passe bedre med evt å kunne jobbe som lærer. Jeg må få snakket med en rådgiver... Mulig jeg også kan få innpass for emnene jeg allerede har tatt. Jeg fikk baby rett før jul, så jeg kan ta et halvt år hjemme med god samvittighet - så får jeg bruke tiden fornuftig og tenke gjennom alternativene. Igjen, takk for gode svar. Hi Anonymous poster hash: e557e...2df
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #12 Skrevet 12. januar 2015 Jeg gjorde som deg, som forventet studerte jeg noe selv om jeg visste det ikke var rett. Nå er jeg snart 45, og skifter beite helt. Begynner på nytt og starter bachelorutdannelse til høsten.. Har mange år igjen i arbeidslivet! Anonymous poster hash: 462ec...fca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå