Gå til innhold

Aking på snowracer og hjelm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri tenkt over å putte hjelm på ungene når de aker - har ikke akt spesielt bratte bakker foreløpig da de ikke har vært så gamle, men nå vurdere vi å kjøpe ordentlige snowracere til dem og vil tro de vil ha ganske god fart etter hvert. Grunnen til at jeg kom til å tenke på det var at jeg så en pakke med snowracer og hjelm på nett og lurer på om dette er vanlig å bruke - akkurat som man bruker hjelm på sykkel og i slalombakken? Er det noen unger som bruker hjelm når de aker?

Anonymous poster hash: 1c618...493
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri brukt selv, aldri satt det på unga. Skal de ake i utforbakke som er lik en slalåmbakke, da får de hjelm pga bakken, men å ake i vanlige akebakker er ikke helt hjelmsituasjon for meg.

Anonymous poster hash: ff967...a08

Skrevet

Ser nå at de som hadde med hjelm var snowracere man kunne gjøre triks med. Så er nok ment for litt større barn som gjør litt mer enn å renne fort ned en bakke ;)

hi

Skrevet

Har jeg aldri tenkt på. Men egentlig så burde man jo brukt hjelm. Vi fikk ihvertfall en vanvittig fart (det var jo poenget), , snøen var ofte speilblank is, og man renner ofte i nærheten av trær (mer spenning da). Man har jo hjelm under tilsvarende forhold på sykkel. Likevel så føles det feil med kjelke og hjelm merker jeg .

Anonymous poster hash: 9f0bd...f88

Skrevet

Mine barn må ake med hjelm. En bekjent omkom for noen år siden, i en akeulykke. Farten ble stor, vedkommende mistet kontrollen og krasjet i et tre. Hadde ikke nødvendigvis fått et bedre utfall med hjelm, men det ville i hvert fall vært mer sannsynlig. Tar forholdsregler der jeg kan, det er ikke akkurat som om hjelmen ødelegger for akegleden.

Anonymous poster hash: 50f2e...6fb

Skrevet

Her aker vi ikke med hjelm. Bakkene er slakke med høye brøyekanter på sidene og ingen utforkjøringsfare, og den eneste bratte utforbakken som er rundt huset er fri for hindringer og med over en halv meter myk snø på alle kanter. Den eneste faren der er snø i nakken.

Er det noe som blir ømt her så er det rumper som havner på bakken når de er ivrige i de slakke bakkene og skal sitte tre stykker på en snow racer det egentlig bare er plass til to på ;) 

Hadde de derimot akt i en slalombakke eller tilsvarende hvor man får stor fart og ikke har kontroll over omgivelsene, så ville de ha hatt hjelm på. 

Skrevet

Vi har vært i en akebakke der vi lånte kjelker og der var det hjelm, men det var også veldig bratt. De bakkene ungen kommer til å ake i her er ned en jorde uten et eneste tre i nærheten. Nå har eldste slalomhjelm som vi kan bruke om vi skal ake i spesielt bratte bakke med fare for å ake på noe, så går jo an å kjøpe med hjelm til minste som også skal prøve seg på slalom etter hvert. Har ikke tenkt over dette med aking og hjelm siden vi aldri brukte det når vi var små, mens sykkelhjelm er jo en selvfølge...og vi brukte ikke det heller....også derfor jeg ble litt i stuss på hva som faktisk er vanlig i dag.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...