Gå til innhold

Er jeg urimelig ovenfor mannen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette året blir hardt økonomisk for oss når jeg skal være i svangerskapspermisjon. Jeg går fra å ha mellom 50 og 60.000 utbetalt til rundt 20.000 utbetalt i permisjonspenger.. Og vi har mye utgifter! Er jeg som alltid har stått for hovedinntekten vår, mens mannen har 22.000 utbetalt. Vi har levd godt på min lønn og har alltid penger til hva vi vil. Dessverre har bufferen min blitt slanket en del da vi har hatt vannskader i huset, pusset opp og lagt om taket på min regning, så vi må leve på sparebluss dette året.

 

Jeg har kontaktet banken og fått avdragsfrihet på lånet for å gjøre den økonomiske situasjonen litt bedre. Har snakket mye med mannen om at vi ikke må bruke penger unødvendig dette året.

 

Så sitter han på nettbanken nå og skal til å gjøre en overføring på over 4000 kr for en klokke de neste månedene (han har klokkemani og sikkert over 20 klokker). Jeg klikka og sa er det virkelig lurt å bruke over 4000 kr på en klokke nå? Virkelig? Og januar, februar og mars som er de tøffeste månedene økonomisk! Og i april kommer barnedåp på x antall tusen i tillegg! Han blir snurt for at han ikke får kjøpe klokka og får meg til å føle meg som en kontrollerende kjerring som tar alle pengene hans til regninger. Jeg vil jo ikke være den personen, men med tanke på den økonomiske situasjonen vi er i nå så er vi nødt til å tenke over hva pengene går til for vi kan ikke leve i overflod lenger. Tror ikke han skjønner det og tenker bare "jaja, det går bra". Er jeg urimelig som nektet han å kjøpe en til klokke nå? Kjenner det er slitsomt å skulle være den ansvarlige av oss.

 

Anonymous poster hash: abfde...d4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde klikket som deg! Tro meg. 4000 for en klokke? Dust er vel rette ordet for han! Skal dere spare, så skal dere spare og han får leve deretter.

Skrevet

Hvis han ikke skjønner av seg selv at det er en idiotisk ting å gjøre skulle det nå bare mangle at du sier fra.

 

Hvis han ikke kan styre pengebruken må han begrenses, hadde nektet å få problemer pga mannens diller. Selg heller unna noen av klokkene han alt har, og bruk pengene på å bygge opp ny buffer.

Skrevet

Nei du er langt i fra urimelig. Om han virkelig ikke skjønner alvoret med og miste over halvparten av inntekten så hadde jeg avtalt en time i banken, dratt med mannen og fått rådgiveren i banken til og sette opp budsjett til dere. 

 

Kanskje han da ser at han ikke kan kaste bort 4000 kr på en klokke, når han ser at nesten alle pengene går til faste regninger og andre utgifter og at det dere har igjen ikke er greit og kaste bort på tull :)

Skrevet

Mannen bør ta permisjonen.

 

Anonymous poster hash: e139b...638

Skrevet

Mannen bør ta permisjonen.

 

Anonymous poster hash: e139b...638

Hvorfor det?

 

 

 

Anonymous poster hash: abfde...d4a

Skrevet

Hvorfor i alle dager går du så mye ned i lønn.

 

Anonymous poster hash: 6173d...b65

Skrevet

Hvorfor i alle dager går du så mye ned i lønn.

 

Anonymous poster hash: 6173d...b65

Fordi jeg er selvstendig næringsdrivende så har ingen arbeidsgiver som kompenserer for inntektstapet mitt over maks G man får fra NAV. Det i tillegg til 80% permisjon gjør at jeg går så mye ned i lønn.

 

Ser forøvrig at mange er enig i at jeg ikke er helt bak mål når jeg setter ned foten, det er godt å få bekreftet.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: abfde...d4a

Skrevet

 

Hvorfor i alle dager går du så mye ned i lønn.

 

Anonymous poster hash: 6173d...b65

Fordi jeg er selvstendig næringsdrivende så har ingen arbeidsgiver som kompenserer for inntektstapet mitt over maks G man får fra NAV. Det i tillegg til 80% permisjon gjør at jeg går så mye ned i lønn.

 

Ser forøvrig at mange er enig i at jeg ikke er helt bak mål når jeg setter ned foten, det er godt å få bekreftet.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: abfde...d4a

Nettopp derfor bør mannen ta permisjonen, da taper dere ikke så mye på det økonomisk.

 

Anonymous poster hash: e139b...638

Skrevet

 

Mannen bør ta permisjonen.

 

Anonymous poster hash: e139b...638

Hvorfor det?

 

 

 

Anonymous poster hash: abfde...d4a

 

 

 

Fordi de fleste menn som "ikke vil" ta pappaperm fordi det "ikke passer" argumenterer nettopp med at de har så viktig jobb, at de går mye ned i lønn osv. Her vil ikke mannen ta sin del og sløser i tillegg. Nei, du er ikke urimelig...

Skrevet

 

Hvorfor i alle dager går du så mye ned i lønn.

 

Anonymous poster hash: 6173d...b65

Fordi jeg er selvstendig næringsdrivende så har ingen arbeidsgiver som kompenserer for inntektstapet mitt over maks G man får fra NAV. Det i tillegg til 80% permisjon gjør at jeg går så mye ned i lønn.

 

Ser forøvrig at mange er enig i at jeg ikke er helt bak mål når jeg setter ned foten, det er godt å få bekreftet.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: abfde...d4a

Hvorfor valgte du 80% da? Det lønner seg jo ikke uansett.

 

 

Anonymous poster hash: 8dc47...61c

Skrevet

Vel, jobb er bare jobb, og jeg ville ikke gått glipp av den dyrebare nyfødtperioden for å sitte der for alle penger i verden.. Da får det så være trangt med penger et år. Jeg lever en gang, skal jobbe i 30-40 år til, så ikke pokker om jeg ville at mannen skulle hatt permisjonen bare fordi jeg tjener mest. Nei, takke meg til. Da får vi heller leve på brød og vann og droppe å kjøpe klokker til 4000 kr. Verre er det ikke!

 

Hi

 

Anonymous poster hash: abfde...d4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...