Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 det har slått meg etter x antall timer med barne-tv om morgenen det siste året, at nesten alle snakker dialekt.. Eller er det bare jeg som har fått en "hang up" på dette.. Er det for å fylle opp en "dialekt-kvote" at NRK sender så mye på dialekt for barna? Syns forøvrig at dialekt er topp, så bare lurer..😃 Anonymous poster hash: de8b6...32b
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 Spørs litt, noen programmer har en skikkelig tydelig "vi leser replikkene på "nynorsk"", men nynorsk er jo ikke en dialekt. Ellers legger jeg ikke merke til det med mindre det er noe jeg ikke forstår, sliter med innlandsdialekter typ Lom etc. Anonymous poster hash: 62fff...d76
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 det har slått meg etter x antall timer med barne-tv om morgenen det siste året, at nesten alle snakker dialekt.. Eller er det bare jeg som har fått en "hang up" på dette.. Er det for å fylle opp en "dialekt-kvote" at NRK sender så mye på dialekt for barna? Syns forøvrig at dialekt er topp, så bare lurer.. Anonymous poster hash: de8b6...32b Nå snakker jo samtlige mennesker i Norge dialekt, så det er jo ikke til å unngå.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #4 Skrevet 9. januar 2015 På NRK er det ekstremt mange ulike dialekter på barne-TV, så det tok flere år før barna mine forstod mye av det som ble sagt. Greit at det skal være mangfold, men det får da være grenser... Anonymous poster hash: c0f87...2ed
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #5 Skrevet 9. januar 2015 Jeg husker da jeg var liten, så skjønte jeg ikke bæret av dialekter men det finnes jo ikke egne barneprogrammer for de som snakler dialekt, så det må jo være litt av alt. Anonymous poster hash: 73114...191
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #6 Skrevet 9. januar 2015 På NRK er det ekstremt mange ulike dialekter på barne-TV, så det tok flere år før barna mine forstod mye av det som ble sagt. Greit at det skal være mangfold, men det får da være grenser... Anonymous poster hash: c0f87...2ed I såfall er barna dine rett og slett språklig tilbakestående! Barn kan lære seg et nytt språk i løpet av måneder, så dersom de brukte flere år på å forstå norkse dialekter ville jeg rett og slett blitt bekymret. Anonymous poster hash: aca3c...2ec
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #7 Skrevet 9. januar 2015 Jeg husker da jeg var liten, så skjønte jeg ikke bæret av dialekter men det finnes jo ikke egne barneprogrammer for de som snakler dialekt, så det må jo være litt av alt. Anonymous poster hash: 73114...191 Så du skjønte ingenting av hva noen rundt deg sa da eller? Anonymous poster hash: 1e54f...3af
sug lut Skrevet 9. januar 2015 #8 Skrevet 9. januar 2015 Du er vel av de som mener de selv ikke snakker dialekt.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #9 Skrevet 9. januar 2015 På NRK er det ekstremt mange ulike dialekter på barne-TV, så det tok flere år før barna mine forstod mye av det som ble sagt. Greit at det skal være mangfold, men det får da være grenser... Anonymous poster hash: c0f87...2ed Tenker at for de som har tungnemme barn, slik som du, at det er et fantastisk fortrinn å få det inn med barnetv. Hadde jo vært krise om de feks fikk en lærer på skolen som snakket annen dialekt. Om det skulle tatt flere år å forstå læreren så hadde det blitt digre hull i læringen. Anonymous poster hash: 502dc...63c
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #10 Skrevet 9. januar 2015 Jeg har et barn med språkvansker. Han skjønner ikke de fleste dialekter. Syntes det også er for mye dialektbruk på barnetv. Anonymous poster hash: 3b9aa...899
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #11 Skrevet 9. januar 2015 Det er tross alt mange dialekter i landet vårt, og det er fint at de blir representert. I det minste føler jeg nrk har gått litt bort i fra den stereotype dialekt-til-karakter bruk som jeg reagerte på tidligere, f.eks at de med bergensdialekt var sutrete, trønderne var dumme og nordlendingene var sinte, og at helten alltid snakket bokmål. Anonymous poster hash: 244ff...4ac
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #12 Skrevet 9. januar 2015 Det jeg reagerer mer på er at de ser seg nødt til å dubbe svensk! Anonymous poster hash: 244ff...4ac
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #13 Skrevet 9. januar 2015 Vi ser ikke så mye på barne-tv her i huset, men vår har hele tiden vært "utsatt" for ulike dialekter samt engelsk. Har sjelden hørt at hun sier at hun ikke forstår. OG hun er en som spør hver gang hun ikke forstår for hun vil forstå ALT! Anonymous poster hash: a0eeb...8bd
Elsker livet Skrevet 9. januar 2015 #14 Skrevet 9. januar 2015 Det må da bli veldig unaturlig om alle enten skulle snakke rent nynorsk eller bokmål. De fleste barn skjønner hva det dreier seg samme hvilken dialekt det snakkes. Jeg hadde f.eks ikke noe problem med å forstå Eli Rygg da jeg var barn eller Trond Viggo, ingen av de snakket min dialekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå