Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 Jeg har gjort noen grep i kostholdet og tenker at det skal være varig. Har ikke veldig inngående kunnskap, men er sånn "vanlig" opplyst ift hva som er sunt og bra og hva som ikke er det... Siden jeg har vært lettere sukkeravhengig har jeg kuttet godteri og kaker helt ut. Jeg har også kuttet poteter, vanlig pasta og ris, samt brød (foreløpig i alle fall - spiser rugsprøknekkebrød enn så lenge). Merker at jeg er mindre oppblåst og tenker at det har gjort godt! Drikker vann og kaffe/te. Men: hva fyller jeg "hullene" etter disse matvarene med, og hvor mye/lite karbo kan det være før det liksom er lavkarbo?? Tenker at jeg fint kan leve på fisk, kjøtt, kylling, grønsaker og grovt brød/knekkebrød m karbofattig pålegg siden jeg liker slik mat godt. Men - er det slankekost? Hvordan bør i så fall sammensetningen være? Og hva kvalifiserer til karbofattig brødmat?? Blir så usikker på hvordan jeg skal sette sammen kosten? Planen er å gå ned ca 15 kg over tid, men siden dette skal være en langsiktig plan for kostomlegging er ikke tidsperspektivet så nøye! Er frisk og aktiv selv om jeg veier for mye. Jeg vil ikke dit at jeg regner på karbohydrater og kalorier, da blir jeg overfokusert og får dårlig samvittighet for alt.... Har lyst til å holde det på et fornuftig og avslappet nivå og slippe å tenke på hvert eneste måltid.. Kloke råd og oppskrifter tas imot med takk :-) Anonymous poster hash: b372a...68d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #2 Skrevet 8. januar 2015 Følger tråden, da jeg har gjort det samme som deg og skal ned 15kg her også. Lurer på det samme som deg... Anonymous poster hash: 24078...0c9
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #3 Skrevet 8. januar 2015 Jeg tenker grovkarbo, vi spiser altfor mye raske karbohydrater. Så jeg spiser det jeg kaller "grovt og grønt". Mye grønnsaker, fisk, kjøtt og fugl, og litt melkeprodukter. Jeg kutter ikke karbohydrater helt, jeg spiser kornprodukter, men da grove kornprodukter. Kuttet veldig (nesten helt) ned på hvitt hvetemel og sukker. Jeg orker ikke noen ekstrem kur, jeg vil kunne ta en potet når vi får servert middag hos svigermor noen ganger i året, ta et kakestykke når vi blir invitert i en bursdag eller spise en is på brygga om sommeren. Men til hverdags spiser jeg grovt og grønt. Jeg kjenner 3 stykker som har gått ned mye i vekt med lavkarbo, ingen av dem klarte å holde seg på den dietten "resten av livet". Når du lever strengt lavkarbo forandrer du på forbrenningen i kroppen, og om du da begynner spise karbohydrater igjen lagrer kroppen som en gal. Da forbrenner den ikke lenger karbohydrater på samme måte som før og lagrer dem isteden. Mine 3 bekjente som gikk ned mellom 17 og 25 kg begynte spise litt karbohydrater igjen, de ville leve normalt og ikke alltid og i alle situasjoner ta hensyn til en diett. De gikk alle opp kiloene igjen, og da på en lite flatterende måte. Selv om de nå ikke er tyngre enn de var før de slanket seg ser de feitere ut fordi kroppen har lagret kiloene litt annerledes, midjen har helt forsvunnet hos alle tre. De to damene har fått skikkelig bilring og mannen har fått en gedigen vom. Jeg vil ikke gå i samme fellen som disse, jeg tenker at jeg må finne et kosthold som jeg føler er ok. Da må det være litt rom for karbohydrater også, så jeg har bare kuttet ned, og passer på at de karbohydratene jeg spiser til hverdags er langsomme karbohydrater, grove. Anonymous poster hash: ea7be...c5f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #4 Skrevet 8. januar 2015 Jeg tenker grovkarbo, vi spiser altfor mye raske karbohydrater. Så jeg spiser det jeg kaller "grovt og grønt". Mye grønnsaker, fisk, kjøtt og fugl, og litt melkeprodukter. Jeg kutter ikke karbohydrater helt, jeg spiser kornprodukter, men da grove kornprodukter. Kuttet veldig (nesten helt) ned på hvitt hvetemel og sukker. Jeg orker ikke noen ekstrem kur, jeg vil kunne ta en potet når vi får servert middag hos svigermor noen ganger i året, ta et kakestykke når vi blir invitert i en bursdag eller spise en is på brygga om sommeren. Men til hverdags spiser jeg grovt og grønt. Jeg kjenner 3 stykker som har gått ned mye i vekt med lavkarbo, ingen av dem klarte å holde seg på den dietten "resten av livet". Når du lever strengt lavkarbo forandrer du på forbrenningen i kroppen, og om du da begynner spise karbohydrater igjen lagrer kroppen som en gal. Da forbrenner den ikke lenger karbohydrater på samme måte som før og lagrer dem isteden. Mine 3 bekjente som gikk ned mellom 17 og 25 kg begynte spise litt karbohydrater igjen, de ville leve normalt og ikke alltid og i alle situasjoner ta hensyn til en diett. De gikk alle opp kiloene igjen, og da på en lite flatterende måte. Selv om de nå ikke er tyngre enn de var før de slanket seg ser de feitere ut fordi kroppen har lagret kiloene litt annerledes, midjen har helt forsvunnet hos alle tre. De to damene har fått skikkelig bilring og mannen har fått en gedigen vom. Jeg vil ikke gå i samme fellen som disse, jeg tenker at jeg må finne et kosthold som jeg føler er ok. Da må det være litt rom for karbohydrater også, så jeg har bare kuttet ned, og passer på at de karbohydratene jeg spiser til hverdags er langsomme karbohydrater, grove. Anonymous poster hash: ea7be...c5f HI her; takk for svar! Litt nysgjerrig på om du går ned i vekt med dette kostholdet eller om det er et "holde-seg-der-man-er" kosthold? Høres ut som noe jeg kunne levd med nemlig... Anonymous poster hash: b372a...68d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #5 Skrevet 8. januar 2015 Jeg tenker grovkarbo, vi spiser altfor mye raske karbohydrater. Så jeg spiser det jeg kaller "grovt og grønt". Mye grønnsaker, fisk, kjøtt og fugl, og litt melkeprodukter. Jeg kutter ikke karbohydrater helt, jeg spiser kornprodukter, men da grove kornprodukter. Kuttet veldig (nesten helt) ned på hvitt hvetemel og sukker. Jeg orker ikke noen ekstrem kur, jeg vil kunne ta en potet når vi får servert middag hos svigermor noen ganger i året, ta et kakestykke når vi blir invitert i en bursdag eller spise en is på brygga om sommeren. Men til hverdags spiser jeg grovt og grønt. Jeg kjenner 3 stykker som har gått ned mye i vekt med lavkarbo, ingen av dem klarte å holde seg på den dietten "resten av livet". Når du lever strengt lavkarbo forandrer du på forbrenningen i kroppen, og om du da begynner spise karbohydrater igjen lagrer kroppen som en gal. Da forbrenner den ikke lenger karbohydrater på samme måte som før og lagrer dem isteden. Mine 3 bekjente som gikk ned mellom 17 og 25 kg begynte spise litt karbohydrater igjen, de ville leve normalt og ikke alltid og i alle situasjoner ta hensyn til en diett. De gikk alle opp kiloene igjen, og da på en lite flatterende måte. Selv om de nå ikke er tyngre enn de var før de slanket seg ser de feitere ut fordi kroppen har lagret kiloene litt annerledes, midjen har helt forsvunnet hos alle tre. De to damene har fått skikkelig bilring og mannen har fått en gedigen vom. Jeg vil ikke gå i samme fellen som disse, jeg tenker at jeg må finne et kosthold som jeg føler er ok. Da må det være litt rom for karbohydrater også, så jeg har bare kuttet ned, og passer på at de karbohydratene jeg spiser til hverdags er langsomme karbohydrater, grove. Anonymous poster hash: ea7be...c5f HI her; takk for svar! Litt nysgjerrig på om du går ned i vekt med dette kostholdet eller om det er et "holde-seg-der-man-er" kosthold? Høres ut som noe jeg kunne levd med nemlig... Anonymous poster hash: b372a...68d Jeg går ned ca 1 kg i uka Skal ned mellom 10 og 15 kg. Har 10 kg ned til normalvektig bmi og enda 5 kg ned til trivselsvekt. Anonymous poster hash: ea7be...c5f
<3tregutter<3 Skrevet 8. januar 2015 #6 Skrevet 8. januar 2015 Jeg tenker grovkarbo, vi spiser altfor mye raske karbohydrater. Så jeg spiser det jeg kaller "grovt og grønt". Mye grønnsaker, fisk, kjøtt og fugl, og litt melkeprodukter. Jeg kutter ikke karbohydrater helt, jeg spiser kornprodukter, men da grove kornprodukter. Kuttet veldig (nesten helt) ned på hvitt hvetemel og sukker. Jeg orker ikke noen ekstrem kur, jeg vil kunne ta en potet når vi får servert middag hos svigermor noen ganger i året, ta et kakestykke når vi blir invitert i en bursdag eller spise en is på brygga om sommeren. Men til hverdags spiser jeg grovt og grønt. Jeg kjenner 3 stykker som har gått ned mye i vekt med lavkarbo, ingen av dem klarte å holde seg på den dietten "resten av livet". Når du lever strengt lavkarbo forandrer du på forbrenningen i kroppen, og om du da begynner spise karbohydrater igjen lagrer kroppen som en gal. Da forbrenner den ikke lenger karbohydrater på samme måte som før og lagrer dem isteden. Mine 3 bekjente som gikk ned mellom 17 og 25 kg begynte spise litt karbohydrater igjen, de ville leve normalt og ikke alltid og i alle situasjoner ta hensyn til en diett. De gikk alle opp kiloene igjen, og da på en lite flatterende måte. Selv om de nå ikke er tyngre enn de var før de slanket seg ser de feitere ut fordi kroppen har lagret kiloene litt annerledes, midjen har helt forsvunnet hos alle tre. De to damene har fått skikkelig bilring og mannen har fått en gedigen vom. Jeg vil ikke gå i samme fellen som disse, jeg tenker at jeg må finne et kosthold som jeg føler er ok. Da må det være litt rom for karbohydrater også, så jeg har bare kuttet ned, og passer på at de karbohydratene jeg spiser til hverdags er langsomme karbohydrater, grove. Anonymous poster hash: ea7be...c5f HI her; takk for svar! Litt nysgjerrig på om du går ned i vekt med dette kostholdet eller om det er et "holde-seg-der-man-er" kosthold? Høres ut som noe jeg kunne levd med nemlig... Anonymous poster hash: b372a...68d Jeg går ned ca 1 kg i uka Skal ned mellom 10 og 15 kg. Har 10 kg ned til normalvektig bmi og enda 5 kg ned til trivselsvekt. Anonymous poster hash: ea7be...c5f Så flott :-) Hva slags brød/knekkebrød spiser du? Hva med havregrøt o.l? Og er fullkornspasta og f.eks naturris gode alternativer? Er redd det skal bli for mye karbohydrater, særlig om man skal kutte lett-produkter og spise vanlig smør, rømme o.l i tillegg... Og så lurer jeg på hva du spiser til "kos"? Mandler, nøtter og vaniljekesam m bær er ting jeg liker godt, og som jeg har forstått egner seg? Nå blir jeg masete ;-) Er så godt med fornuftige og konstruktive svar :-) :-)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #7 Skrevet 8. januar 2015 I dag har jeg spist følgende: 8.00 en smoothie med vann, frosne blåbær og bringebær, udos choice og 1,5 skje proteinpulver med vaniljesmak 11.00 en pære 12.30 en yoplait yoghurt med havregryn i og et glass ferskpresset appelsinjuice 16.00 en stor porsjon blandet salat med skinke, litt revet ost og to hardkokte egg. En halv ristet grov skive til. Til kvelds blir det nok et vanlig husman knekkebrød med leverpostei og agurk. Vanligvis spiser jeg yoghurt med havregryn til frokost, knekkebrød med vanlig pålegg til lunsj, frukt som mellommåltid og smoothie av bær (uten proteinpulver) til kvelds. Anonymous poster hash: ea7be...c5f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #8 Skrevet 8. januar 2015 I dag har jeg spist følgende: 8.00 en smoothie med vann, frosne blåbær og bringebær, udos choice og 1,5 skje proteinpulver med vaniljesmak 11.00 en pære 12.30 en yoplait yoghurt med havregryn i og et glass ferskpresset appelsinjuice 16.00 en stor porsjon blandet salat med skinke, litt revet ost og to hardkokte egg. En halv ristet grov skive til. Til kvelds blir det nok et vanlig husman knekkebrød med leverpostei og agurk. Vanligvis spiser jeg yoghurt med havregryn til frokost, knekkebrød med vanlig pålegg til lunsj, frukt som mellommåltid og smoothie av bær (uten proteinpulver) til kvelds. Anonymous poster hash: ea7be...c5f Jeg spiser forresten som regel vanlige husman knekkebrød eller noen ganger ryvita. Brød spiser jeg langt fra hver dag, men de dagene jeg gjør det er det vare varierte grove brød fra butikken. Spiser vanlig middag, men selvfølgelig fullkornspasta, brun ris og mye mindre poteter enn før. Har mest grønnsaker/salat, så kjøtt/fisk/fugl og til slutt LITT pasta, ris eller en halv potet. Vil ikke påvirke barnas kosthold med min slankekur, de spiser nemlig sunn og normal mat. Jeg spiser noe nøtter, en gang eller to i uken tar jeg en liten neve. Selv om det er sunt fett i nøtter er de jo utrolig kaloririke og uansett hva slags diett man velger må man ha kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Jeg føler jeg lever greit på dette kostholdet, blir jeg veldig søtsugen spiser jeg gjerne bær eller frukt. Bær er det nesten ingen kalorier i, du blir ikke feil at en håndfull bringebær altså. Jeg drikker sjelden kalorier, som regel et glass juice til frokost og ellers i døgnet vann. Anonymous poster hash: ea7be...c5f
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 Hei. Jeg ser dette er en gammel tråd, men for meg er den fremdeles høyaktuell. Er det flere der ute som har hevet seg på grovkarbo-bølgen? Hva spiser dere? Selv har jeg byttet ut brødskivene til frokost med hjemmelaget knekkebrød av sammalt rug, bygg, sesamfrø, solsikkefrø, gresskarkjerner og linfrø. Jeg spiser vaniljeyoghurt med granola og tørket frukt til lunsj. Middagene består for det meste av grønnsaker, litt saus og ev fisk/kjøtt. Velger for det meste grove tortillaer, fullkornspasta, fullkornsris etc når jeg har valget, men hvis jeg må, unner jeg meg vanlig hvit ris/pasta en sjelden gang. Kveldene er vanskelige for meg. Jeg er utrolig svak i viljen, og hvis samboer tar seg noe snacks, er det sjelden jeg klarer å si nei. Nøtter og frukt funker ikke i de situasjonene. Noen med tips her? Anonymous poster hash: 92cdf...134
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #10 Skrevet 22. februar 2017 Jeg spiser karboredusert. (Er svært overvektig, BMI på 39, og har i halvannet år prøvd vanlig Grete Roede-meny: 1600 kcal daglig. Gikk ikke ned, men holdt vekten.) Jeg har kuttet ris/pasta/potet, spiser hovedsakelig rent kjøtt og ekstra mye grønnsaker til middag. Spiser 1-2 Fiberrik eller Brisk til frokost og lunsj. Normalt pålegg, men ikke brunost ol. Varierer med salat og egg i ymse former. Spiser noe nøtter, Babybel, yoghurt, bær og unntaksvis lavkarbobarer. Spiser fullfettprodukter, men med måte. Prøver å velge produkter som har maks. 5 karbohydrater per 100 gram, men er ikke fanatisk. Spiser et par frukt i uken, og små mengder potet/pasta/ris hvis jeg får det servert. Første uken gikk jeg ned 3 kg, deretter 1-2 kg. Det viktigste for meg, er imidlertid at jeg ikke lenger er fysen. Anonymous poster hash: 6a0d6...1f3
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #11 Skrevet 22. februar 2017 Jeg spiser karboredusert. (Er svært overvektig, BMI på 39, og har i halvannet år prøvd vanlig Grete Roede-meny: 1600 kcal daglig. Gikk ikke ned, men holdt vekten.) Jeg har kuttet ris/pasta/potet, spiser hovedsakelig rent kjøtt og ekstra mye grønnsaker til middag. Spiser 1-2 Fiberrik eller Brisk til frokost og lunsj. Normalt pålegg, men ikke brunost ol. Varierer med salat og egg i ymse former. Spiser noe nøtter, Babybel, yoghurt, bær og unntaksvis lavkarbobarer. Spiser fullfettprodukter, men med måte. Prøver å velge produkter som har maks. 5 karbohydrater per 100 gram, men er ikke fanatisk. Spiser et par frukt i uken, og små mengder potet/pasta/ris hvis jeg får det servert. Første uken gikk jeg ned 3 kg, deretter 1-2 kg. Det viktigste for meg, er imidlertid at jeg ikke lenger er fysen. Anonymous poster hash: 6a0d6...1f3
Luksusdyret Skrevet 22. februar 2017 #12 Skrevet 22. februar 2017 I dag har jeg spist følgende: 8.00 en smoothie med vann, frosne blåbær og bringebær, udos choice og 1,5 skje proteinpulver med vaniljesmak 11.00 en pære 12.30 en yoplait yoghurt med havregryn i og et glass ferskpresset appelsinjuice 16.00 en stor porsjon blandet salat med skinke, litt revet ost og to hardkokte egg. En halv ristet grov skive til. Til kvelds blir det nok et vanlig husman knekkebrød med leverpostei og agurk. Vanligvis spiser jeg yoghurt med havregryn til frokost, knekkebrød med vanlig pålegg til lunsj, frukt som mellommåltid og smoothie av bær (uten proteinpulver) til kvelds. Anonymous poster hash: ea7be...c5f Det her er jo ikke forsvarlig. Du har med andre ord spist litt bær og frukt, litt ost, to egg og SALAT? Sånn cirka 500 kcal totalt i løpet av en dag? Anoreksi neste sier jeg bare...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #13 Skrevet 22. februar 2017 Enig! Altfor lite mat. Anonymous poster hash: 66274...c81
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #14 Skrevet 22. februar 2017 Det her er jo ikke forsvarlig. Du har med andre ord spist litt bær og frukt, litt ost, to egg og SALAT? Sånn cirka 500 kcal totalt i løpet av en dag? Anoreksi neste sier jeg bare... Innlegget er 2 år gammelt Anonymous poster hash: 97d7f...392
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #15 Skrevet 22. februar 2017 Jeg er på ketolyse kuren. Gått ned 5 kg på ti dager. Spiser mye mat, har mistet søtsuget og har mer energi. En dag for meg ser sånn her ut: Frokost: Eggerøre av 2 egg og en dæsj kremfløte, 4 skiver bacon eller røkelaks, litt agurk, paprika og tomat. Lunsj: En avokado med reker, egg eller fetaost og oliven. Evt en omelett med skinke og ost pluss grønnsaker. Middag: fårikål (200g kjøtt og 200g spisskål) Eller et stykke kjøtt eller fisk med masse grønnsaker, fløtesaus eller rømme saus. Kvelds: Er sjelden sulten til kvelds, holder meg mett veldig lenge på dette kostholdet, men hender jeg spiser en liten pose fleskesvor om jeg har lyst på noe. Jeg skal ned ca 20 - 25 kg da. Har igjen 15-20kg nå. Jeg tenker å fortsette på dette kostholdet. Synes det er deilig å slippe å være sulten og spise lite. Liker maten og synes det er enkelt å følge dette kostholdet. Føler meg generelt bedre og er aldri oppblåst lenger. Savner verken sukker eller brød, poteter, ris og pasta. Var veldig redd for at det skulle kjennes vanskelig for meg, men tenker overhode ikke på det og det frister meg heller ikke når mannen propper i seg kaker og godis. Rett og slett mistet lysta, sukkeravhengigheten begynner vel å avta. Har slanket meg 25kg på lavkalori tidligere, da var jeg sulten hele tiden og søtsuget og suget etter fet mat var veldig sterkt konstant. Klarte selvsagt ikke å leve på så lite mat/kcal over tid så gikk opp igjen. Synes lavkarbo er mye enklere å leve med. Anonymous poster hash: 66274...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå