Gå til innhold

Ha med venner hjem - dårlig oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

4-åringen vår hadde med besøk hjem i går!

Og dette hadde hun gledet seg til kjempelenge!

De lekte fint i ca 30 minutter og så begynte jenta vår å oppføre seg skikkelig guffent.. ville ikke dele leker, ville leke alene på rommet, var bare sur og sint, satt i trappa og gråt osv..

Vi har flere ganger snakket om hvordan man oppfører seg når man har gjester og at dette på ingen måte var hyggelig oppførsel for gjesten (dette på bakgrunn av at hun selv klaget over at en venninne bare var sur når hun var med dit en ettermiddag..)

Men mitt problem er at jeg absolutt ikke klarte å håndtere situasjonen bra..

Hva burde jeg ha gjort? Hvordan burde jeg ha taklet jenta mi?

Jeg prøvde å være litt streng og å si at nå kutter du ut og så overlot jeg dem til seg selv.. (av erfaring fungerer det veldig fint la barn i denne alderen få prøve å finne ut av ting selv..) Men det funket ikke! Så prøvde jeg å finne på noe helt nytt som jeg ble med på.. så vi lekte litt på gulvet sammen! Funket dårlig! Så da satte jeg på en film og serverte dem middag..

fortsatt dårlig stemning (min datter som var sur og grinete..) - kalte besøket dumming osv

Så til slutt fikk hun beskjed om å gå et annet sted og komme ned for å leke sammen med oss når hun var blid igjen! Og så lekte jeg og besøket sammen til det var på tide for henne å reise hjem..

hvordan kunne jeg ha snudd denne situasjonen tidligere..

Anonymous poster hash: e9656...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff husker gutten min også kunne oppføre seg ufint når vi hadde besøk da han var fire... Nå er han fem og det er borte. Var ganske flau husker jeg. Trøsteklem!

Anonymous poster hash: 1bfaa...0f6

Skrevet

Hun var vel sliten da?

Prøv å avtale vennebesøk en dag de ikke har vært i barnehagen hele dagen først. En lørdag eller søndag formiddag f.eks? Her har vi hatt stor suksess med å ha vennebesøk f.eks fra 11-14 en lørdag, da får foreldrene til barnet som er på besøk gjort noen ærend o.l. mens barna leker, også har de fremdeles masse familietid etterpå.

Anonymous poster hash: 8d579...ef2
Skrevet

Min erfaring er at de er for små til å ordne opp alene når de er 4 år. De trenger veiledning når de allerede er komme tinn i en ond sirkel, de trenger bistand til å komme inn i god lek igjen, de trenger tips til å finne på ting de kan leke med sammen - spesielt hvid de har med barnehagevenner som kanskje er på besøk for første gang elelr som de ikke er spesielt vant til å ha med hjem. Det er ofte helt annerledes dersom det er venner som de er vant til å ha med hjem eller venner som bor i nabolaget og hvor de allerede går inn og ut hos hverandre.

Du burde kanskje ikke ha overlatt de så mye til seg selv, du burde kanskje fra begynnelsen ha initisert aktiviteter, spesielt da de begynte "å gå galt". Men det er lett å være etterpåklok:)

Anonymous poster hash: cbf77...3e4
Skrevet

Hun var vel sliten da?

Prøv å avtale vennebesøk en dag de ikke har vært i barnehagen hele dagen først. En lørdag eller søndag formiddag f.eks? Her har vi hatt stor suksess med å ha vennebesøk f.eks fra 11-14 en lørdag, da får foreldrene til barnet som er på besøk gjort noen ærend o.l. mens barna leker, også har de fremdeles masse familietid etterpå.

Anonymous poster hash: 8d579...ef2

Vi har gjort det flere ganger.. men det er liksom ekstra stas for disse jentene å være med etter barnehagen! Derfor skulle vi prøve det.. HI

Skrevet

Hun har gledet seg kjempelenge og forventnngene ble nok alt for høy. Ikke uvanlig opplegg det der;)

Anonymous poster hash: 39555...80b

Skrevet

Min erfaring er at de er for små til å ordne opp alene når de er 4 år. De trenger veiledning når de allerede er komme tinn i en ond sirkel, de trenger bistand til å komme inn i god lek igjen, de trenger tips til å finne på ting de kan leke med sammen - spesielt hvid de har med barnehagevenner som kanskje er på besøk for første gang elelr som de ikke er spesielt vant til å ha med hjem. Det er ofte helt annerledes dersom det er venner som de er vant til å ha med hjem eller venner som bor i nabolaget og hvor de allerede går inn og ut hos hverandre.

Du burde kanskje ikke ha overlatt de så mye til seg selv, du burde kanskje fra begynnelsen ha initisert aktiviteter, spesielt da de begynte "å gå galt". Men det er lett å være etterpåklok:)

Anonymous poster hash: cbf77...3e4

OK.. da har vi forskjellig erfaring! For min erfaring er generelt at de kommer og ber om hjelp hvis de trenger det.. 

Uansett, når jeg så at de ikke klarte å løse dette selv så gikk jeg jo nettopp aktivt inn for å få de ut av den onde sirkelen! Vi gikk et helt annet sted i huset, begynte med en ny og nøytral aktivitet, jeg var med dem og lekte osv!

Problemet var jo at uansett hva jeg gjorde så var min datter bare sur og kjip!! 

Skrevet

Min erfaring er at de er for små til å ordne opp alene når de er 4 år. De trenger veiledning når de allerede er komme tinn i en ond sirkel, de trenger bistand til å komme inn i god lek igjen, de trenger tips til å finne på ting de kan leke med sammen - spesielt hvid de har med barnehagevenner som kanskje er på besøk for første gang elelr som de ikke er spesielt vant til å ha med hjem. Det er ofte helt annerledes dersom det er venner som de er vant til å ha med hjem eller venner som bor i nabolaget og hvor de allerede går inn og ut hos hverandre. Du burde kanskje ikke ha overlatt de så mye til seg selv, du burde kanskje fra begynnelsen ha initisert aktiviteter, spesielt da de begynte "å gå galt". Men det er lett å være etterpåklok:) Anonymous poster hash: cbf77...3e4

Jeg har stikk motsatt erfaring, fra 3,5-4 år har det stort sett ikke vært behov for å blande seg inn når barna leker sammen.

Men de gangene jeg har blitt nødt til å involvere meg, har det gjennomført vært når barna har vært slitne. Da pleier jeg som regel først å nevne ulike løsninger som de kan prøve for å finne ut av ting selv, går det ikke driver jeg med megling, går det heller ikke ber jeg dem leke hver for seg. Kommer vi så langt pleier de å leke alene 5 minutter og deretter oppsøke de hverandre igjen og er gode venner. Men som sagt, veldig sjeldent det skjer, og som regel fordi en av partene er sliten. Derfor har jeg sjeldent hatt barn på besøk etter en full dag i bhg i 3-4 års alderen, selv nå som gutten er 6 år har vi episoder den han eller gjesten er for sliten til å ha godt av besøket.

Vi har også hatt noen litt vanskeligere gjester, de har jeg pleid å invitere med moren sin til de var trygge nok hos oss og deretter har det gått helt fint.

Anonymous poster hash: a7bf3...d01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...