Gå til innhold

Skjønner ikke hva foreldre tenker på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...når jeg møter barn helt ned i 1 klasse på skoleveien kl 8 UTEN refleks på seg. Her jeg bor er det virkelig mørkt kl 8 om morgenen. Til og med i skumring ville en refleksvest vært langt tryggere.

I går ble en voksen mann påkjørt på vei til jobb i 7.30 tiden. Mannen hadde i følge sjåfør og vitner ingen refleks på seg i mørket. Sjåføren ble fratatt sertifikat i 4 uker..

Hvorfor tar ikke folk på seg refleks? Og barn på skoleveien i mørket eller skumringen burde definitivt ha på refleks.

Anonymous poster hash: fcac4...1ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha bedt rektor ved skolen sende ut felles sms til alle foreldre om dette!

"Husk refleks, vi har ingen barn å miste"

Anonymous poster hash: 6ea6e...c27

Skrevet

...når jeg møter barn helt ned i 1 klasse på skoleveien kl 8 UTEN refleks på seg. Her jeg bor er det virkelig mørkt kl 8 om morgenen. Til og med i skumring ville en refleksvest vært langt tryggere.

I går ble en voksen mann påkjørt på vei til jobb i 7.30 tiden. Mannen hadde i følge sjåfør og vitner ingen refleks på seg i mørket. Sjåføren ble fratatt sertifikat i 4 uker..

Hvorfor tar ikke folk på seg refleks? Og barn på skoleveien i mørket eller skumringen burde definitivt ha på refleks.

Samme ser jeg her desverre. Her er mørkt når barna går på skolen og mørkt når de går hjem. Heller ikke gatelys langs skoleveien.

Utrolig mange som ikke virker å bry seg- syns det er skremmende.

Som sjåfør fikk jeg hjertet i halsen igår da to voksne bare plutselig hoppet ut i veien og skulle over veien når jeg kom kjørende igår. Ingen refleks overhodet, mørke klær og heller ikke gangfelt der. Verste var at ene dyttet en barnevogn fremfor seg- også den uten refleks. Det var glatt men heldigvis gikk det bra. Ble helt skjelven etterpå og hadde det passet seg trafikkmessig hadde jeg jammen gått ut av bilen og latt de få høre hva jeg syns om de.

At sjåfører mister lappen etter slikt som du beskriver er jeg faktisk uenig i!!

Anonymous poster hash: b4874...371

Skrevet

Mitt barn har alltid refleks på seg til skolen. Et fåtall ganger har hun glemt å ta på seg når hun går hjem fra sfo. Har selvfølgelig pratet med henne og er strenge på at hun skal bruke refleks. På den andre side så betyr ikke det at vi ikke bryr oss.

Mulig disse barna du ser er alene hjemme på morgenen og velger å ikke ta på de refleks.

Anonymous poster hash: 44ead...6ac

Skrevet

Her har alle fått utdelt refleksvest. Så har de konkurranse klassene i mellom.

Er en og annen her også... Men de aller fleste på barneskolen har refleksvest på seg. Det står også på timeplanen hver uke.

Ta det opp med lærer. Det er viktig!

Anonymous poster hash: 17a07...785

Skrevet

Mine har aldri, eller i hvertfall veldig sjeldent på seg refleks på vei til skolen. De har så kort vei at det rett og slett ikke er nødvendig.

Nå er det ikke så mange som har så grei skolevei som mine barn, men det kan være noen barn som har en helt legitim grunn til å gå uten refleks, men normalt sett er jeg helt enig i at alle som er ute og går i mørket, både barn og voksne, burde ha refleks. Refleksvest er klart best. En konkuranse klassene imellom om hvilken klasse som var best på refleksbruk var en god idee.

Anonymous poster hash: f4150...94c
Skrevet

Mine har aldri, eller i hvertfall veldig sjeldent på seg refleks på vei til skolen. De har så kort vei at det rett og slett ikke er nødvendig.

Nå er det ikke så mange som har så grei skolevei som mine barn, men det kan være noen barn som har en helt legitim grunn til å gå uten refleks, men normalt sett er jeg helt enig i at alle som er ute og går i mørket, både barn og voksne, burde ha refleks. Refleksvest er klart best. En konkuranse klassene imellom om hvilken klasse som var best på refleksbruk var en god idee.

Vi har kun 400 meter på gangsti (ikke bilvei i nærheten), men likevel må ungene bruke refleksvest. Det er viktig å innøve rutiner - er det mørkt og man skal ut, så skal refleks på!!

Anonymous poster hash: a85a1...6ce

Skrevet

Du skjønner ikke hva foreldre tenker på, jeg skjønner ikke hva de tenker med! Eller er det nettopp det som er problemet, kanskje, at de har lite å tenke med...

Anonymous poster hash: 072d3...cb1
Skrevet

Vi har kun 400 meter på gangsti (ikke bilvei i nærheten), men likevel må ungene bruke refleksvest. Det er viktig å innøve rutiner - er det mørkt og man skal ut, så skal refleks på!!

Anonymous poster hash: a85a1...6ce

Her snakker vi bare om å følge en tråkket sti gjennom snøen under 50 meter, uten en gang å krysse skolens asfalterte skoleplass for å komme til den ingangsdøra de bruker. Det er ikke bestandig de gidder ta på seg yttertøy en gang selv om det er -10. De er flinke med både refleksvest og hjelmbruk ellers.

Skrevet

Samme er de barna som går i tynn jakke åpen med kun en tynn genser under, joggesko uten lue og hansker når det blåser og er 6 minus!

Skrevet

Samme er de barna som går i tynn jakke åpen med kun en tynn genser under, joggesko uten lue og hansker når det blåser og er 6 minus!

Det går ikke utover meg som sjåfør. Hvor jeg faktisk kan kjøre ned et barn.

Skrevet

Mine får ikke gå ut døren uten refleksvest, men jeg har tatt eldstemann m/venner i å putte refleksvesten i lomma når de har vært utenfor foreldres synsvidde. Gudene vet hvor lenge de hadde holdt på med det. Jeg ble spinn hakke sint. De må krysse en ganske skummel vei uten overgangsfelt. "Straffen" ble at jeg ikke stolte på at han beholdt refleksvesten på seg og dermed fotfulgte jeg han "overalt". Det var jo dødflaut for han. Så lovet han på tro og ære at han aldri mer skulle snike seg unna refleks. Og det har han holdt :) Han går i 6. klasse nå og de blir ikke lenger "ertet" fordi de går med refleksvest. Nå er du teit hvis du ikke bruker det :) Har vært stort fokus på skolen ang refleksbruk og rektor har sendt ut sms til alle foreldre. 

Ser fremdeles mange som ikke har på seg refleks. Konkurranse mellom klassene tror jeg hadde vært suksess. Alle skolebarn burde blitt sponset med hver sin refleksvest. 

Anonymous poster hash: 93296...aa7
Skrevet

Men jeg skjønner ikke hvor folk får tak i barneklær uten reflexer.

Minste på 7 har påsydde reflexer på jakke, sko og sekk.

Når han bruker vest i tilleg ser han ut som et juletre :-)

Tror faktisk ikke ungene har en eneste ytterjakke uten reflex.

Skrevet

Det jeg syns er skummelt er alle de ungene som går med refleksvest som har blitt vasket for mye. Ungene tror de blir sett, men i virkeligheten er refleksen borte.

Alle foreldre burde med jevne mellomrom sjekke at vesten faktisk reflekterer lyset.

En annen ting som er skummelt er alle de som sykler med refleksvest, og som ikke kommer på at vi hverken ser magen eller ryggen på folk når de sykler. Det er bedre med refleks på hjelm, knær og rumpe. For det synes ihvertfall.

Anonymous poster hash: e9644...761

Skrevet

Men jeg skjønner ikke hvor folk får tak i barneklær uten reflexer.

Minste på 7 har påsydde reflexer på jakke, sko og sekk.

Når han bruker vest i tilleg ser han ut som et juletre :-)

Tror faktisk ikke ungene har en eneste ytterjakke uten reflex

Finns masse klær uten refleks, og mye av refleksene som er påsydd er dårlige!

Skrevet

Det finnes ingen "legitim grunn" til å gå uten refleks ute i mørket.

På skolen til lille hadde de "reflekskveld" i høst, der alle ungene i 1. og 2. fikk stå foran i en parkert buss (med lys på) og se på folk som kom gående mot bussen med og uten refleks. Kjempetiltak, og kombinert med voksne i refleksvest utenfor skolen om morran og stadige påminnelser på ukeplan henger det stort sett vester på alle knaggene i 1. i alle fall.

Refleks bør være like selvfølgelig som sko når man går ut i mørket. Det er ingen grunn til å la være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...