Gå til innhold

Inntak av mat når man er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hvor mye dere gravide damer får i dere i løpet av en dag og hva da? de som venter gutter spiser de mer eller mindre? Hva med de som venter jenter?

Jeg er 23 uker på vei og venter en gutt.

Idag spiste jeg 2 brødskiver med kalkun pålegg/litt agurk og paprika.

1 banan, en liten vanilje yoghurt, 1 appelsin, 3 knekke brød med ost, en liten kokosbolle

Middagen var en liten porsjon med forikål og litt kjøtt

2 små stykker med pizza fra Grandiosa

En god morgen yogurt

Og små spiste på ett par Marie kjekks og litt nøtter

I tillegg tar jeg disse vitaminene hver dag, gjort det siden uke 3. Lifeline kosttilskudd.

Hva synes dere? Får jeg for lite mat i meg eller for mye?

I tillegg så leste jeg denne på altformamma.no - det fikk meg til å tenke litt.

http://altformamma.no/artikler/660/article/item/null/mors-vekt-før-og-i-svangerskapet-øker-sjansen-for-gutt

Anonymous poster hash: 95b36...f35

post-42-9019_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som har noen meninger om dette? Selv om det er litt seng på kvelden ☺️

Skrevet

Jeg har ikke annet svar å gi enn at med det kostholdet der ville blodsukkeret mitt flydd i taket. (Har svangers.diabetes). Jeg spiser ofte, sunt og så mye jeg kan. Målet er å holde de 10 kg jeg har lagt på meg til fødselen. 39 uker på vei. Strever med å holde på melka etter fødsel pga at jeg blir for tynn. Den artikkelen var bare svada i mine øyne.

Anonymous poster hash: 668d5...175

Skrevet

Et fire hovudmåltid og eitt-to mellommåltid. Det du skisserer her seier meg at du et gjennom heile dagen, litt på innfall..? Grandiosa OG fårikål, god morgen OG kokosbolle, mykje frukt, kjeks mm. Et til faste tider, og fyll magen med næring, ikkje sukker/tomme kcaloriar.

Skrevet

Kan du/dere skrive noen råd eller tips om hva jeg kan spise? Og hvor offte? Jeg er redd for at barnet mitt ikke får nok næring :(

Skrevet

Tips:

Frokost-lunsj: Velg mellom:

smoothie

havregraut m/bær

to grovskiver m/kalkunpålegg og agurk/paprika/tomat

omelett av to egg, grønsaker

Salat med kylling/reker e.l.

Knekkebrød m/hhv egg og leverpostei og grønsaker

Middag:

mykje grønsaker, 180 gram kjøt/fisk og litt pasta/potet/ris. Evt saus. Eg er glad i wok, kylling med villris, torsk med blomkålmos, biff med salat og båtpoteter mm.

Kveldsmat:

Noko av det eg lista opp ovanfor.

Mellommåltid et eg mellom lunsj og middag. Det kan vere ein kopp kaffe/te og ein skyr, eit eple, ei gulrot, eller eit par knekkebrød.

Skrevet

Jeg spiser for lite pga kvalme og dessverre ikke så sunt da jeg ofte blir kvalm av en del matvarer, men i dag har jeg spist to stykker hjemmelaget pizza, tre ruter sjokolade og gele med vaniljesaus. Jeg beveger meg mye ute pga kvalmen så har forbrent 1500 kcal bare på turer ute.

I går var det litt sunnere: to skiver grovt brød med ost og skinke, to kiwi, et glass eplejuice, en kromkake og en liten porsjon med ris og kylling. Forbrant 1000 kcal på turer i går.

Anonymous poster hash: aef88...ebc

Skrevet

Jeg er i uke 33, vet ikke kjønn. Frokost: en neve blåbær med litt limekesam. Lunsj: en skive med cottage cheese, løytnant hamburgerrygg og tomat. Middag/kvelds: et lite stykke spinatpai med litt salat og tzatziki. I går var det kald havregrøt med bringebær til frokost/lunsj, og litt salat til middag. Må spise små porsjoner for ikke å kaste opp, og går stadig ned i vekt (-2 kg den siste mnd).

Anonymous poster hash: 3f5fa...6e8

Skrevet

takk for forslags folkens! Jeg veide 66 kg når jeg ble gravid, om ikke litt mindre faktisk.. Jeg veier per dags dato 74. Har jo kanskje gjort noe riktig siden jeg har lagt på meg?

Synes det virker som du spiser veldig mye, men trener du mye er det sikkert fint. Normal vrktoppgang er 8-12 kg, det meste på slutten av sv.sk. Du har allerede gått opp minst 8 kg, og er rett over halvveis, men det behøver ikke være galt.

Skrevet

Jeg spiser for det meste det jeg har lyst på. Gjorde det forrige gsng også, gutten var rett over 4 kg (1 uke over termin, frisk og fin). Tenker jo såklart litt på hva jeg putter i meg, men blir nok litt godis hver dag...

Anonymous poster hash: fdfab...c8d

Skrevet

Jeg spiser det jeg har lyst på og når jeg er sulten. Som regel 4 måltider og et par mellommåltider. Er i uke 19 og har ikke gått opp noe enda fra startvekt, men gikk ned mye i starten pga kvalme, så er ikke bekymret for manglende vektoppgang.

Anonymous poster hash: 61b8b...d8c

Skrevet

Jeg har spist som en hest i to svangerskap. Gått opp 20-25 kg begge gangene. Dessverre ikke spist så sunt som jeg burde, men begge barna var store og fine, lange og tynne. Babyen i magen tar nok det den skal ha.

Anonymous poster hash: c280d...7bc

Skrevet

Gravid i uke 16 og min meny består som oftest av

Frokost: havregryn med rosiner og melk

Lunsj: 2 skiver med gulost og kaviar evt 3 knekkebrød i stedenfor

Mellommåltid: yoghurt og appelsin

Middag: idag var det fullkornpasta med ratatoul og svinekjøttdeig

Kvelds:skiver eller knekkebrød

Personlig synes jeg du spiser i overkant mye, men jeg tenker at så lenge det er fornuftig mat du spiser så spiller det ingen rolle, du har tydeligvis behov for det :)

Anonymous poster hash: 903ad...76c

Skrevet

Gravid i uke 16 og min meny består som oftest av

Frokost: havregryn med rosiner og melk

Lunsj: 2 skiver med gulost og kaviar evt 3 knekkebrød i stedenfor

Mellommåltid: yoghurt og appelsin

Middag: idag var det fullkornpasta med ratatoul og svinekjøttdeig

Kvelds:skiver eller knekkebrød

Personlig synes jeg du spiser i overkant mye, men jeg tenker at så lenge det er fornuftig mat du spiser så spiller det ingen rolle, du har tydeligvis behov for det :)

Anonymous poster hash: 903ad...76c

Kult å se litt hva alle andre spiser gjennom gravidtiten..

Jeg trodde forresten dere skulle si "nei fy du spiser for lite" stakkars barnet i magen..

Jeg føler jo kanskje selv at jeg har gått opp litt mye allerede, men tenker så lenge barnet får det han trenger så gjør det ikke noe å få noen ekstra kg! :)

Skrevet

Spise for 2 er tull.

Et slik du alltid har gjort. Er du redd for og legge på deg spis Grete Rode Slankematen. Sundt som fan.

Anonymous poster hash: 8da4b...451

Skrevet

Synes det virker som du spiser veldig mye, men trener du mye er det sikkert fint. Normal vrktoppgang er 8-12 kg, det meste på slutten av sv.sk. Du har allerede gått opp minst 8 kg, og er rett over halvveis, men det behøver ikke være galt. Anonymous poster hash: 3f5fa...6e8

Dette er feil. Anbefalt vektøkning for normalvektig er 11-16 kg. Å gå opp totalt 8 kg i et svangerskap vil i praksis seie du går ned i vekt ift det baby, morkake, pupper ++ veg.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet-37457.html

Anonymous poster hash: 20358...14b

Skrevet

Synes det virker som du spiser veldig mye, men trener du mye er det sikkert fint. Normal vrktoppgang er 8-12 kg, det meste på slutten av sv.sk. Du har allerede gått opp minst 8 kg, og er rett over halvveis, men det behøver ikke være galt. Anonymous poster hash: 3f5fa...6e8

Dette er feil. Anbefalt vektøkning for normalvektig er 11-16 kg. Å gå opp totalt 8 kg i et svangerskap vil i praksis seie du går ned i vekt ift det baby, morkake, pupper ++ veg.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet-37457.html

Lenger ned i artikkelen står det 8-15 kg. Jeg har ved alle mine seks svangerskap fått beskjed om 8-11, men det er klart det er slingringsmonn, og at det avhenger av startvekt.

Skrevet

Lenger ned i artikkelen står det 8-15 kg. Jeg har ved alle mine seks svangerskap fått beskjed om 8-11, men det er klart det er slingringsmonn, og at det avhenger av startvekt.

(Tatt i betraktning at hi ikke skriver om hun er normalvektig, og at hun spiser enormt mye)

Skrevet

HI her.

Jeg veide ca. 66kg før jeg ble gravid, veide meg idag med 74,4 kg.

Magen min har heller ikke bitt noe særlig stor, vet liksom ikke om jeg spiser nok eller for lite. Har jo også dager der jeg ikke spiser så mye heller.

Skrevet

Spis det du føler for du. Det er ikke noe hokuspokus med matinntak fordi om du er gravid. Ikke gruble så mye! Rimelig sunn mat i mengder som føles naturlig. Det der går av seg selv.

Anonymous poster hash: c280d...7bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...