Gå til innhold

søvntips til en voksen med ADD/ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ADD og sliter med innsovningen. Kan våkne på natten og gå på do men sovner fort igjen. Er snart 33 år og har slitt med innsovning siden jeg var 13 år, fikk diagnoen min og ritalin når jeg var 28, så er ikke ritalinen sin feil. Gikk hele 2013 uten ritalin pga graviditet og sleit like mye med å sovne da. Hadde 14 dager fri i jula og sov veldig godt, sovnet fort. Men når jeg igjen nå jobber så bruker jeg lang tid på sovne, og kommer til å gjøre det frem til neste ferie. Sånn har det alltid vært. Å jobbe turnus ødelegger meg så det får jeg ikke lov til av legen. Sover kun bra i ferier, altså fri mer enn bare en helg. Ligger ikke å grubler og bekymrer meg i senga, noe "alle" tror.

Har prøvd harmløse medisiner som melatonin, vallergan, tolvon ol. Har brukt imovane en periode men etter to dager på rad så fungerer den ikke lenger, og får uansett ikke lov av legen til å ta den mer enn tre dager på rad. Så har gitt opp imovane, vil ikke ha noe sterkere.

Noen tips fra dere andre med ADD/ADHD? Ikke medisiner men noen triks? Har gjort alt man finner ved å google søvnvansker, har tross alt slitt i nesten 20 år. Har tidligere lest om kuledyne og ADHD, erfaringer med det og innsovning?

Anonymous poster hash: f71ad...f75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tenkt og foreslå melatonin, men det hadde du jo prøvd. Har også blitt anbefalt kuledyne til min sønn, men har ikke skaffet det, da melatininen gjør jobben 😜

Hva sier legen da? Kan du ikke få noe som er litt sterkere? Veit også at folk kan ha forskjellig effekt av melatonin kapsel, pille og smeltetab. Hva fikk du? Er jo forskjellig dose òg...

Lykke til i jakten på søvnen 😊

Skrevet

Hadde tenkt og foreslå melatonin, men det hadde du jo prøvd. Har også blitt anbefalt kuledyne til min sønn, men har ikke skaffet det, da melatininen gjør jobben 😜

Hva sier legen da? Kan du ikke få noe som er litt sterkere? Veit også at folk kan ha forskjellig effekt av melatonin kapsel, pille og smeltetab. Hva fikk du? Er jo forskjellig dose òg...

Lykke til i jakten på søvnen 😊

Fikk circadin som gjorde at jeg lå våken nesten hele natta og de korte stundene jeg sov (30-40 min av gangen) så hadde jeg grusomme mareritt, har vanligvis 3 mareritt i året. Gikk på den i en uke og da var jeg mer utslitt enn tidligere, tror jeg aldri har vært så utslitt. Husker ikke dosen men var en tablett. Ikke kapsel eller smeltetablett. Har i ettertid hørt ar circadin kan ha dårlig effekt. Den gangen var jeg sykemeldt og det var null problem å teste sovemedisiner, f.eks vallergan gjorde at jeg ikke kom meg opp om morgenen og sov til ca kl 14. Nå jobber jeg så det er verre å prøve medisiner. Men har heller ikke lyst på noe sterkere enn imovane, om jeg sover like dårlig i neste uke så ringer jeg legen og spør om imovane siden den kan hjelpe ei natt innimellom. Trenger uanett ikke å gå regelmessig på noe. Hvilken melatonon går sønnen din på?

Tror at problemet nå (er ekstra ille) er fordi jeg nettopp har hatt ferie og har en slitsom jobb som er ekstra ille nå, ble litt pang å begynne å jobbe igjen så kroppen klarer ikke å slappe av. Blir gira av å være sliten. Legen sier at jeg må prøve å slappe av, har prøvd mange milde medisiner men hun vil ikke gi meg noe sterkere enn imovane. Er ikke så mye annet å gjøre.

Takk for svar!

HI

Anonymous poster hash: f71ad...f75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...