Gå til innhold

50% jobb 50% student, hva har jeg rett på?


Siri83

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva jeg får i støtte når jeg er 50% i jobb og 50% i arbeid? Tenker å ta 1år permisjon både fra jobb og skole. Har foreløpig ikke tatt opp studielån da jeg har klart meg på lønnen min. Redd jeg faller mellom to stoler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer jeg på også. Har 50% fast + jobber ekstra. Ligger kanskje på 80-90% i snitt totalt. Studerer deltid (50%) og får litt stipend/lån. Lurer på hva jeg har krav på...? Jeg tror det er lurt å søke om lån/stipend for å få noe fra lånekassen i det hele tatt. Som fulltidsstudent får man lånet utbetalt som stipend. Litt usikker på hvordan det er med deltid. Leste litt om det på nettsiden til lånekassen, og det har litt å gjøre med hvor mye du + partner tjener, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva jeg får i støtte når jeg er 50% i jobb og 50% i arbeid? Tenker å ta 1år permisjon både fra jobb og skole. Har foreløpig ikke tatt opp studielån da jeg har klart meg på lønnen min. Redd jeg faller mellom to stoler...

Du har i alle fall krav på foreldrepenger fra nav om du har jobbet 50% eller mer   Lånekassen kan jeg ikke nok om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben min ordner seg nok, men synes det er skolen som er vanskelig... Tenker å ta permisjon et år fra skolen, så kan vel ikke ta opp lån/stipend det året jeg har perm? Blir helt forvirret jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med lånekassen, Du har som student mulighet for fødselsstipend men om du får det ved 50*% studier aner jeg ikke. DU må i alle fall melde deg opp til videre studier og så ta perm for å ha krav på stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg opp i nytt studie, velg noe uten obligatorisk og møt opp til eksamen.

 

Anonymous poster hash: 9708c...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hva jeg får i støtte når jeg er 50% i jobb og 50% i arbeid? Tenker å ta 1år permisjon både fra jobb og skole. Har foreløpig ikke tatt opp studielån da jeg har klart meg på lønnen min. Redd jeg faller mellom to stoler...

Dette har jeg også lurt på. Jeg har lest alt jeg kan finne av info fra NAV og Lånekassen og synes ikke det er så lett å forstå hva som gjelder. Sånn jeg har forstått det så får man støtte fra NAV etter hvor mye lønn man har hatt da man jobbet (altså 50% hvis man har jobbet 50%). Her gjelder vel det vanlige at man må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før termin. Og så vurderer de hvor mye man får ut i fra lønnen de siste tre årene, men også hvilken lønn man har de siste mnd før termin.

 

Fra lånekassen får man både lån og stipend utbetalt som stipend. Vilkåret er at man må ha rett til stipend og lån, så da regner jeg med at man ikke kan tjene mer enn det som er grensen når man får stipend. Men jeg er litt usikker på dette. Man kan ikke ta permisjon fra studiene før 3 uker før termin hvis man skal ha støtte fra lånekassen. Man må altså være aktiv student fram til tre uker før. Det er ikke krav om at man må ta permisjon fra studier og det er ikke krav om at man må bestå eksamen.

 

Høstsemesteret 2014 har jeg jobbet ca 40% og studert heltid. Jeg er på første året på en mastergrad. Jeg velger nå å ikke studere denne våren og prøver heller å jobbe mer, sånn at jeg kan få mer i permisjonspenger. Men jeg er usikker på hvor mye jeg får. Jeg har termin i juli. Det kan sikkert være lurt å kontakte lånekassen og spørre hva som gjelder. Det sto noe om at man ikke får støtte hvis partner har permisjon samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som vet hva jeg får i støtte når jeg er 50% i jobb og 50% i arbeid? Tenker å ta 1år permisjon både fra jobb og skole. Har foreløpig ikke tatt opp studielån da jeg har klart meg på lønnen min. Redd jeg faller mellom to stoler...

Dette har jeg også lurt på. Jeg har lest alt jeg kan finne av info fra NAV og Lånekassen og synes ikke det er så lett å forstå hva som gjelder. Sånn jeg har forstått det så får man støtte fra NAV etter hvor mye lønn man har hatt da man jobbet (altså 50% hvis man har jobbet 50%). Her gjelder vel det vanlige at man må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før termin. Og så vurderer de hvor mye man får ut i fra lønnen de siste tre årene, men også hvilken lønn man har de siste mnd før termin.

 

Fra lånekassen får man både lån og stipend utbetalt som stipend. Vilkåret er at man må ha rett til stipend og lån, så da regner jeg med at man ikke kan tjene mer enn det som er grensen når man får stipend. Men jeg er litt usikker på dette. Man kan ikke ta permisjon fra studiene før 3 uker før termin hvis man skal ha støtte fra lånekassen. Man må altså være aktiv student fram til tre uker før. Det er ikke krav om at man må ta permisjon fra studier og det er ikke krav om at man må bestå eksamen.

 

Høstsemesteret 2014 har jeg jobbet ca 40% og studert heltid. Jeg er på første året på en mastergrad. Jeg velger nå å ikke studere denne våren og prøver heller å jobbe mer, sånn at jeg kan få mer i permisjonspenger. Men jeg er usikker på hvor mye jeg får. Jeg har termin i juli. Det kan sikkert være lurt å kontakte lånekassen og spørre hva som gjelder. Det sto noe om at man ikke får støtte hvis partner har permisjon samtidig.

 

 

Hvis du dropper studiene blir det Foreldrepenger fra nav som blir din stønad. Får du jobbet mer vil foreldrepengegrunnlaget ditt bedres. Får du feks en fast stilling på 100% med fast lønn er det som hovedregel den inntekten du hadde måneden før permisjonsstart som blir grunnlaget, Har du varierende inntekt er det et representativt gjenomsnitt som skal være gjeldende.  dvs at om du har gått varig opp i stilling så skal ikk måneder før dette nødvendigvis regnes med. Det er arbeidsgiver som skal sende inn inntektsopplysninger så det kan være lurt å være litt på vakt.  

 

 

Min arbeidsgiver/regnskapskontoret forsto ikke dette, jeg ble sykemeldt og når hun sendte inn inntektsopplysningsskjema hadde hun regnet et snitt av de 6 siste månedene, da tok hun med den siste måneden som var 0  og da var jeg jo syk. Så måtte få dette korrigert. 

 

Du må huske å få 6 måneder med inntekt da om du skal ha rett til foreldrepenger  IOM at du kun har hatt 40% stilling som ikke gir foreldrepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Noen som vet hva jeg får i støtte når jeg er 50% i jobb og 50% i arbeid? Tenker å ta 1år permisjon både fra jobb og skole. Har foreløpig ikke tatt opp studielån da jeg har klart meg på lønnen min. Redd jeg faller mellom to stoler...

Dette har jeg også lurt på. Jeg har lest alt jeg kan finne av info fra NAV og Lånekassen og synes ikke det er så lett å forstå hva som gjelder. Sånn jeg har forstått det så får man støtte fra NAV etter hvor mye lønn man har hatt da man jobbet (altså 50% hvis man har jobbet 50%). Her gjelder vel det vanlige at man må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før termin. Og så vurderer de hvor mye man får ut i fra lønnen de siste tre årene, men også hvilken lønn man har de siste mnd før termin.

 

Fra lånekassen får man både lån og stipend utbetalt som stipend. Vilkåret er at man må ha rett til stipend og lån, så da regner jeg med at man ikke kan tjene mer enn det som er grensen når man får stipend. Men jeg er litt usikker på dette. Man kan ikke ta permisjon fra studiene før 3 uker før termin hvis man skal ha støtte fra lånekassen. Man må altså være aktiv student fram til tre uker før. Det er ikke krav om at man må ta permisjon fra studier og det er ikke krav om at man må bestå eksamen.

 

Høstsemesteret 2014 har jeg jobbet ca 40% og studert heltid. Jeg er på første året på en mastergrad. Jeg velger nå å ikke studere denne våren og prøver heller å jobbe mer, sånn at jeg kan få mer i permisjonspenger. Men jeg er usikker på hvor mye jeg får. Jeg har termin i juli. Det kan sikkert være lurt å kontakte lånekassen og spørre hva som gjelder. Det sto noe om at man ikke får støtte hvis partner har permisjon samtidig.

 

 

Hvis du dropper studiene blir det Foreldrepenger fra nav som blir din stønad. Får du jobbet mer vil foreldrepengegrunnlaget ditt bedres. Får du feks en fast stilling på 100% med fast lønn er det som hovedregel den inntekten du hadde måneden før permisjonsstart som blir grunnlaget, Har du varierende inntekt er det et representativt gjenomsnitt som skal være gjeldende.  dvs at om du har gått varig opp i stilling så skal ikk måneder før dette nødvendigvis regnes med. Det er arbeidsgiver som skal sende inn inntektsopplysninger så det kan være lurt å være litt på vakt.  

 

 

Min arbeidsgiver/regnskapskontoret forsto ikke dette, jeg ble sykemeldt og når hun sendte inn inntektsopplysningsskjema hadde hun regnet et snitt av de 6 siste månedene, da tok hun med den siste måneden som var 0  og da var jeg jo syk. Så måtte få dette korrigert. 

 

Du må huske å få 6 måneder med inntekt da om du skal ha rett til foreldrepenger  IOM at du kun har hatt 40% stilling som ikke gir foreldrepenger. 

 

Takk for mer info. Jeg prøver å jobbe minst 80% fra januar, og håper de beregner permisjonspenger ut ifra det. Jeg har jobbet 40% alle mnd i høst og regner med at disse også kommer med som at jeg har jobbet 6 av de siste 10 mnd. Men terminstart for meg blir vel slutten av juni, så da kommer kanskje desemberlønnen med på snittet de regner ut?

 

Jeg har heldigvis god kontrol på det som skal sendes til NAV. Det er som regel jeg som sender inn inntektsopplysninger for andre, så jeg skal følge godt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare et tips siden det ofte kan bli litt varierende mtp hvilket snitt som velges. :)

 

Da jeg jobbet i min første jobb gikk jeg varig opp i lønn og hadde en samtale med lønningsavdelingen før de sendte inn opplysninger.

 

Jeg mener at desember lønnen ikke skal være med om den måneden ikke er representativ. Dvs du har endret fra å være student med arbeid til å være arbeidstaker som jobber (tilnærmet) fullt. Da er det en endring som er varig.

 

Da jeg fikk min første hadde de en regel hos arbeidsgiver at de tok snittet av de siste 12 måneder, siden min stilling var endret tok de snittet fra  ny stilling dvs 8 mndr i mitt tilfelle.

 

Nav bruker faktisk også dette som ekempel på sine sider. At man går fra å være student til fulltids ansatt (Eksempelet er brukt i litt annen setting , men likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...