Gå til innhold

Borreliose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det ble nevnt i tråden om sykepleier som ikke trodde på ME.

Jeg ble bitt av flott da jeg var 14 år, var alene med ei venninne på campingtur, og den hadde vært der litt over ett døgn før vi turte å fjerne den. Vi visste ingenting om hva det var eller hvordan man fjernet den :P Så vi bare dro den ut, min mor tok meg med til legen da jeg kom tilbake for å sjekke at det ikke var noen rester.. Legen sa det så fint ut, og jeg tenkte ikke mer på det.

Nå er jeg 25, sliten HELE tiden (vært det i mange, mange år), jeg er absolutt ikke ufør, eller trenger å være det. Har vært inn og ut av legekontor og sykehus fordi jeg sliter med smerter i mageregionen konstant, har blitt behandlet for det ene og det andre uten resultater..de finner ikke ut av hva det er og jeg føler meg som en hypokonder. Nå lurer jeg litt på om det kan ha med flåtten å gjøre? Men da ville jeg vel vært helt utbrent og mye dårligere enn det jeg er nå?

Anonymous poster hash: 1005d...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Ingen? :(

Skrevet

Dersom du mistenker dette og har blitt testet for det ville det kommet opp på prøver. Dersom du ikke har nevnt det kan du snakke med fastlegen om det og høre om det kan taes en prøve.

Anonymous poster hash: cf360...422

Skrevet

Da må du ta en spinalprøve, der kan de se :)

Anonymous poster hash: 984de...5a0

Skrevet

Ja tror de fleste ME syke er flottsyke. Har sett noen bli nesten lam og dø av flott uten at legene greier gjøre noe med det.

Anonymous poster hash: c26e0...ca4

Skrevet

Ja, dette burde du få sjekket. Mener det skal gå an uten spinalprøve.

Skrevet

Om du blir smittet av borreliose så blir det vel en rød ring rundt bittstedet etter flåtten?

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/flattbitt-1762.html?page=7

Jeg bor midt i "flottlandet" her i sør, og flått er helt vanlig å finne både på seg selv og ungene. Veldig sjelden noen blir syke, jeg kjenner to personer. Hun ene gikk lenge på en svak dose antibiotika og ble helt fin, ingen varige problemer. Han andre har borreliose og sliter med bl.a muskelsmerter og energisvikt.

Jeg har plukket flått av ungene mine mange ganger og her sier de både på helsestasjonen og hos lege at det er om denne røde ringer kommer på bittstedet man har blitt smittet fra flåtten.

Anonymous poster hash: 74966...90f
Skrevet

Man kan bli syk selv om man ikke har hatt den karakteristiske røde ringen rindt bittstedet.

Ikke alltid det viser på spinalpunktsjon, og heller ikke alltid det slår ut på blodprøver som brukes i Norge.

I tillegg finnes det flere flåttbårne sykdommer enn bare boreliose. Bl.a. babesia og bartonella, mener det finnes enda flere også.

Begynn å lese om det og sjekke det ut, HI, for det høres ikke usannsynlig ut at det kan være noe slikt.

Trenger ikke være det, men vet flere som har lignende symptom som det du har.

Jeg er selv under utredning for noe annet, men hvis legene ikke finner årsaken til det så har en sykehuslege sagt at jeg bør sjekkes for slike sykdommer - selv om sykehuset allerede har tatt prøver og de standard blodprøvene er negative. Han sier at de prøvene ikke dekker nok sykdomstilfeller...

Jeg har foreløpig ikke orket å satt meg veldig inn i det fordi jeg har nok med det de egentlig mistenker hos meg, men jeg anbefaler deg å begynne å lese om det, for hvis du har hatt noe slikt i 11 år så risikerer du at prøver blir feiltolket som negative.

Håper du finner ut av det! :)

Anonymous poster hash: e5de4...f11
Skrevet

Tusen takk for så mange utfyllende svar!

Så det kan faktisk være det?

Noe annet som jeg ikke har tenkt over er at jeg kjenner ikke om jeg får urinveisinfeksjoner eller blærekatarr, nervene mine fungerer tydeligvis ikke der..

Jeg skal lese om det og ta det opp med legen neste gang jeg skal dit! :)

Igjen, takk for svar.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...