Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har en god bekjent med en datter på 15år. Nå fortalte moren at de har begynt å drikke, "men det er det jo ikke noe å gjøre med." Hun synes det er så mye bedre at "datteren innrømmer det", så hun forbyr ikke og fortsetter å gi ukronede osv.. Jeg kjenner jeg blir helt matt. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 43e6c...4ad
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har en god bekjent med en datter på 15år. Nå fortalte moren at de har begynt å drikke, "men det er det jo ikke noe å gjøre med." Hun synes det er så mye bedre at "datteren innrømmer det", så hun forbyr ikke og fortsetter å gi ukronede osv.. Jeg kjenner jeg blir helt matt. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 43e6c...4ad *Ukepenger Anonymous poster hash: 43e6c...4ad
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 For og imot. Tror ikke det var bedre å holde på slik jeg gjorde. Lyve, drikke meg dritafull og sove over på festen hos fremmede gutter fordi jeg ikke kunne komme hjem beruset. Det resulterte også i mye utrygg og stygg bilkjøring med eldre gutter. Hadde vært bedre om jeg kunne vært ærlig å blitt kjørt og hentet på fest. Anonymous poster hash: cfcb9...bb6
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Tja, mine foreldre gav meg lov da jeg var 16. Det jeg ser i ettertid er at etter at jeg fikk lov til å drikke var det ikke like spennende og jeg kunne bestandig dra hjem etter en morsom kveld, mens når jeg smugdrakk var man ofte sammen med det dårlige miljøet med narkotika og det hele.. Nå har det forresten gått veldig godt med meg, jeg bor ikke i slummen Anonymous poster hash: 2f8de...38a
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 JA til åpenhet mellom barn og foreldre når det gjelder alkohol. Da jeg ble konfirmert fikk jeg alkohol av foreldrene mine. Jeg fikk øl, og litt vodka på en flaske . med beskjed om å ringe når jeg skulle hjem. Mine venner drakk hjemmebrent, og "overnatta til en venninne". Ble de dritings så dro de iallefall ikke hjem.. og hadde det skjedd noe med de, så hadde foreldrene ikke ant hvor de var. Den ene gangen jeg ble så full at jeg kasta opp, ja da ringte jeg mamma! Anonymous poster hash: 412c5...b0e
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 ...altså. da jeg var i konfirmasjonsalder.. ikke alkohol i konfirmasjonsgave! Hahah. Anonymous poster hash: 412c5...b0e
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Jeg synes det er veldig viktig med åpenhet. Har en datter på snart 14 år, og hun forteller meg fortsatt alt. Og ved at jeg prater til henne på en rolig måte, ikke dømmer, nekter og straffer. Så fortsetter hun jo og fortelle meg alt. Har foreløpig ikke vært noe alvorlig, ikke alkohol, sex eller røyk. Fortalte at hun har drukket burn og smakt snus en gang. Foreløpig så drikker ikke henne, eller hennes venner. Men kommer hun 15 år og forteller at hun har drukket på fest, så låser jeg henne ikke inne. Og jeg kommer nok til å bli den moren som alltid henter på fest. Anonymous poster hash: 3f2c0...219
Giss Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Det viktige er vel å bevare fornuften omkring det. Å ende opp i en situasjon hvor barnet lyver og drikker bak ryggen på foreldrene er ikke bra. Å inndra ukepengene ser jeg ikke på som en naturlig konsekvens i denne sammenheng. Veldig mange barn tester ut alkohol før de blir 18. Det blir en vanskelig ballansegang mellom å bevare noe kontroll ved å kunne snakke om tingene og inngå avtaler og være streng nok til å lære dem hvor grensen går. Jeg tenker at det er enkelt å ha sterke prinsipper så lenge man har små barn som er for unge til at problemstillingen dukker opp. Når man først står i det må man være realist og pragmatiker i tillegg til fornuftig og prinsippfast. Ellers går det som i forbudstidens usa. Da var drukk og alkohol et problem helt ute av kontroll.
*Miss Marple* Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Jeg synes det er veldig viktig med åpenhet. Har en datter på snart 14 år, og hun forteller meg fortsatt alt. Og ved at jeg prater til henne på en rolig måte, ikke dømmer, nekter og straffer. Så fortsetter hun jo og fortelle meg alt. Har foreløpig ikke vært noe alvorlig, ikke alkohol, sex eller røyk. Fortalte at hun har drukket burn og smakt snus en gang. Foreløpig så drikker ikke henne, eller hennes venner. Men kommer hun 15 år og forteller at hun har drukket på fest, så låser jeg henne ikke inne. Og jeg kommer nok til å bli den moren som alltid henter på fest. Anonymous poster hash: 3f2c0...219 Min mor trodde også at jeg fortalte alt. Det hun ikke skjønte var at jeg fortalte akkurat nok til at hun følte seg inkludert og at jeg var åpenheten selv, mens jeg holdt de verste detaljene for meg selv og både drakk og røykte i en alder av 15 år. Nå gikk det bra med meg, men jeg går ikke i samme naive fellen selv. Hos oss er det helt uakseptabelt med alkohol før de er 18 år og det er ikke snakk om å overnatte hos venner uten at jeg har snakket med foreldrene. Jeg har ingen illusjon om at de ikke smaker alkohol før de er blitt 18, men når de vet at jeg er våken når de kommer, ev henter de, så sørger de ihvertfall for å være såpass edru at de 'klarer å lure meg'. Jeg har ingen ønske om å være kul mamma som tillater det meste. Her vet de at reglene er udiskutable når det gjelder rus og vi har veldig lite konflikter med det.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Mine foreldre var ok med at jeg drakk alkohol som mindreårig, men jeg fikk følgende "regler": 1) totalforbud mot å sitte på med andre ungdommer, pappa skulle hente meg uansett hvor sent eller hvor langt jeg var; 2) dersom jeg havnet i klemmeri med politiet fordi jeg hadde blitt fersket på byen, skulle pappa ikke hente meg før kl. 09.00 dagen etter. Fordelen som noen nevner over, er at så fort det ble tilltatt, ble det hele veldig lite spennende, en annen ting er at jeg merker at jeg drakk en del mindre enn andre, fordi jeg ville jo ikke være overstadig beruset når min far hentet meg. Jeg utsatte meg også for mindre fare enn flere jenter jeg kjenner, blant annet ift gutter. Jeg hadde egentlig en temmelig ok "vill" periode, ingenting jeg angrer på eller er flau over i ettertid. Også var jeg ferdig med fyll og fest ganske tidlig egentlig, så ikke poenget med det. Ulempen er at man egentlig aldri hvordan det skal gå med ungdommer som begynner å drikke tidlig. At det gikk bra med meg er ikke en garanti for at det går bra med en annen. Mine foreldre ga meg mye frihet som tenåring, men de hadde gitt oppdratt meg til god selvdisiplin og selvkontroll på forhånd og var temmelig trygge på at jeg ville ha ryggradd nok til å komme helskinnet gjennom tenårene. Sånn sett hadde de gjort mesteparten av arbeidet øenge før jeg begynte å drikke. Anonymous poster hash: 03cf6...a75
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Har jenter på 4, 17 og 20 år, samt en gutt på 12. Her i huset er vi klinkende klare på at røyk, alkohol, snus, tullekjøring o.l. er strengt forbudt!! D har alltid vært snakket åpent om, og blir overhodet ikke oppfattet som strengt! Har man dialog fra ungene er små, så blir d naturlig d meste De vet at vi alltid er der for dem! Og de er innprentet med at d er bedre å ta konsekvensene hjemme, enn å dekke over farlige ting, som KAN ende i forferdelse... Og å sende med ungene sine alkohol ut er tidenes største og mest misforståtte bjørnetjeneste! De drikkevarene kommer som regel bare i tillegg til d de ellers hadde fått tak i... D viser all slags forskning! Og ungdom drikker ikke fordi d er spennende, de drikker fordi "de andre gjør d", så venner har alt å si. Ungdom SKAL eksperimentere litt, og feile litt. Anonymous poster hash: 1dfd6...b90
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Har jenter på 4, 17 og 20 år, samt en gutt på 12. Her i huset er vi klinkende klare på at røyk, alkohol, snus, tullekjøring o.l. er strengt forbudt!! D har alltid vært snakket åpent om, og blir overhodet ikke oppfattet som strengt! Har man dialog fra ungene er små, så blir d naturlig d meste De vet at vi alltid er der for dem! Og de er innprentet med at d er bedre å ta konsekvensene hjemme, enn å dekke over farlige ting, som KAN ende i forferdelse... Og å sende med ungene sine alkohol ut er tidenes største og mest misforståtte bjørnetjeneste! De drikkevarene kommer som regel bare i tillegg til d de ellers hadde fått tak i... D viser all slags forskning! Og ungdom drikker ikke fordi d er spennende, de drikker fordi "de andre gjør d", så venner har alt å si. Ungdom SKAL eksperimentere litt, og feile litt. Anonymous poster hash: 1dfd6...b90 FØR man er 18 ja... (tullekjøring er ALDRI greit!!) Anonymous poster hash: 1dfd6...b90
Iiiiik Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 Det finnes jo noen grader mellom full nekt og total aksept. Jeg har sagt til min tenåring at jeg kommer og henter henne uansett og at jeg også kommer hvis noen av vennene trenger voksenbistand. Jeg har også minnet henne om at det ikke er lov å drikke før man er 18. Hun vet og jeg vet at det godt kan hende hun drikker før hun blir gammel nok, men at jeg formidler at jeg synes hun bør vente, vil sannsynligvis føre til at hun drikker mer med måtehold enn hvis jeg hadde sagt at det var greit. Man vet i hvert fall at når foreldre tolererer og sender med alkohol "for å vite hva du drikker", så drikker ungdommene det de får med seg og en del i tillegg. Jeg har også en åpen relasjon til min datter og jeg vet at det drikkes på fester blant hennes venner. Jeg er imidlertid ikke naiv nok til å tro at jeg vet alt. Så lenge jeg alltid henter, vet jeg imidlertid at hun ikke har vært sørpe full.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 Jeg er for..Jeg vil heller at min datter (den dag hun er 15) kommer til meg og forteller meg hvilken fest hun skal på, fremfor å lyve slik at jeg faktisk ikke vet hvor hun befinner seg dersom noe skulle skjedd. Anonymous poster hash: f2508...618
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #15 Skrevet 7. januar 2015 Hva skjer med foreldrene, hvis politiet oppdager at ungene drikker alkohol, og de forteller at de får lov hjemme? Er det greit å bryte norsk lov? I såfall, er det kun når det gjelder alkohol at det er greit? Anonymous poster hash: dff80...a01
Chl85 Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Her er det en gylden grense. Jeg kommer ikke åpenlyst til å si at "Ja du får lov til å drikke", eller gi mine barn alkohol. Ikke bare gir det feil signaler, men det er ulovlig. Men skal de på fest er forutsetningen at de SKAL bli hentet av meg eller mannen. Ja jeg vet at de kommer til å drikke(selv om de tror jeg er en lettlurt kjærring), men da vil de kanskje begrense seg en del dersom vi henter. Dersom de lyver og ikke er på den eventuelle adressen, vil straffen bli at det ikke blir mer festing før de kan vise at de er modne og ikke lyver.... Er forberedt på en del helger der vi vil ha kjørevakt Kommer også til å si at uansett om de har drukket eller ikke, så skal de aldri være redd for å ringe meg, eller å komme hjem. Jeg fikk lov til å komme hjem når jeg ville når jeg var 16 snart 17. Dette var fordi de visste alltid hvor jeg festet(var hos samme person hver gang i gåavstand), fikk aldri lov av foreldrene mine til å drikke(men vi alle visste at jeg gjorde det) og jeg gjorde mye for å ikke bli tatt. En slags stille overenskomst som var basert på tillit. Jeg visste at hvis jeg kom synlig beruset hjem, ville jeg miste friheten jeg hadde, for det var tross alt ikke lov. Moren min formante meg alltid om å bruke huet, ringe hjem og at å drikke alkohol før jeg var gammel nok var ulovlig. Når ikke alt var forbudt lenger og ikke strenge innetider, så kom jeg faktisk tidligere hjem og begrenset meg Ble ikke sånn ; " Åneeeiiii jeg skal hjem kl 24.00, må forte meg å drikke så jeg kjenner noe før jeg må hjem!" . I tillegg så var det alltid vanskelig og ikke bryte avtalene. Når jeg ikke hadde innetid lenger, så stakk jeg hjem gjerne tidligere hvis det var kjedelig osv. Kommer veldig ann på ungdommen... Men hadde aldri ikke fått konsekvens om de kom sjanglende inn døra driit fulle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå