Gå til innhold

1 åring som reagerer på melkeprotein

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har holdt han unna alt med melk i, i flere måneder. Fungerer kjempefint da han slipper å ha daglige kolikksmerter 😊

Til nå har jeg ammet og fikk da beskjed av lege at jeg ikke trengte å gi kosttilskudd..

Men nå vil han ikke ha mer pupp, og jeg lurer derfor på om det vil bli nødvendig med tilskudd? Noen som vet.

Fikk ikke legetime før om en måned.

Anonymous poster hash: ce1a3...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk beskjed av sykehuset om å gi neocate til han var ca 3 år. Men gutten min sliter med dårlig vektoppgang i tillegg, så kan være derfor. De i barnehagen som har melkeallergi ser jeg drikker bare havremelk.

Anonymous poster hash: b5b71...21f

Skrevet

Du bør få henvisning til allergilege med en gang, sånn at barnet ditt kan følges opp.

Jeg ammet mitt barn, som har melkeproteinallergi, til det var ett år, og i denne perioden tok jeg kalsiumtilskudd. Vi forsøkte også å gi melkeproteinfri morsmelkserstatning fra han fikk påvist allergi i en alder av 6 mnd - uten suksess. Det smaker ikke godt. Nå har han bikket året, og får havremelk og kalsiumtilskudd, pluss at vi blander melkeproteinfri morsmelkserstatning i annen mat. Vi venter på time hos ernæringsfysiolog, men det er lange ventelister. Vektoppgangen er grei, da, og han spiser godt. Vanlig at barn med melkeproteinallergi legger dårlig på seg, så vi forsøker å gi energirik mat - som avocado, oljer, godt med pålegg osv.

Riktig som det påpekes ovenfor: Det anbefales at det gis melkeproteinfri morsmelkserstatning til barnet er 3 år.  

Skrevet

Neocate smaker jo ikke godt, men min fikk alikevell dette en stund. Hun er 4 år og reagerer ikke leger på melkeprodukter, men har litt kalsiumtabletter mangel så hun får kalsiumtabletter fra apoteket. Vi er på Ullevål sykehus en gang i året og får oppfølging. Der er de flinke.

De fleste barn får visst ikke i seg nok kalsiumtabletter kår de er allergiske selvom de får supplerende.

Min spiste en del soya yoghurt og havremelk ol. Billigere g større utvalg i Sverige! :)

Tror tilskudd er nødvendig.

Skrevet

Dere som har fått vite barna har melkeproteinallergi, hvordan har dere fått vite det?

Jeg fikk for mange år siden påvist det via lege som sendte prøver til sykehus. Legen driver ikke lenger og papirene er borte, så jeg ønsket ny test siden jeg nå er i utredning for noe annet.

Sykehuset vil ikke ta tester fordi de sier at testene ikke er gode nok og at det derfor ikke er mulig å påvise at noen ikke tåler melkeprotein lenger.....

Likevel leser jeg stadig her inne at flere har fått påvist at de ikke tåler melkeprotein. Så mitt spørsmål er hvordan? :klo:

Anonymous poster hash: e0798...5db
Skrevet

Rart jeg ikke har fått noen henvisninger? Har absolutt ikke blitt fulgt opp.

Har bare fått til svar at dersom VI TROR han reagerer på melk, må vi jo bare holde han unna det?!

Han er under gjennomsnittet på vekt og høyde, dette har de heller ikke reagert på.. 😕

HI

Anonymous poster hash: ce1a3...1a0

Skrevet

Har to som reagerer på melkeprotein. Ene ble ikke oppdaget før 5 års alderen, minste da hun var ca 2-3 mnd.

På minste var det liten(veldig liten) vektoppgang, ville ikke ha mat, det lille hun drakk kom opp igjen og hun var urolig og grinete.

Fikk nutramigen med Lipil, og jenta raste opp i vekt. Drikker det enda, 19 mnd. Prøver oss frem litt med div melkeprodukter, noe kan hun ha litt av.

Tok aldri test.

Anonymous poster hash: 792eb...394

Skrevet

Vår fikk diagnosen melkeproteinintoleranse,altså ikke allergi. Har ikke fått annen oppfølging enn en gang på sykehuset der han fikk diagnosen,og en kontroll etter noen mnd. Fikk ikke beskjed om å gi noe tilskudd,bare holde han unna alt som inneholdt melk. Han har fulgt vektkurven sin og har ingen mangler av noe slag.Er nå en frisk og rask og (litt for energisk til tider) gutt :-)

Skrevet

Vårt barn hadde kraftig eksem, men la godt på seg (jeg ammet). I desperasjon forsøkte jeg å kutte ut ulike matvarer, og da jeg sluttet med melk ble det også slutt på eksemet. Vi ble sendt videre fra hudlege til allergiavdelingen på sykehuset. Der ble det tatt prikktester og blodprøver. Det ble bekreftet allergi mot melk og egg (dette visste vi allerede, siden gutten fikk tydelige allergiske straksreaksjoner når han spiste egg eller melk, med både oppkast og elveblest). 

Vi var på ny kontroll etter noen måneder, og skal på nytt igjen til våren, kan jeg tenke meg. Da vil det bli tatt ny prikktest. Kanskje kan vi begynne å introdusere melk eller egg litt forsiktig. Det er jo vanlig at de vokser av seg allergiene. 

Jeg ville bedt om henvisning til allergilege, og i mellomtiden gitt energirik mat (tjukt med pålegg på brødskiva, bland olje i maten osv.), og prøvd med havremelk/soyamelk og eventuelt kalsiumtabletter. Spør på apoteket. Husk at vitamin D øker opptaket av kalsium fra maten! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...