Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Datteren min er straks to år, det eneste hun sier er: pappa, mamma, hei, æsj Normalt? Dette er min første så alt er jo "nytt" for meg. I bhg snakker de fleste mer enn et ord, setninger og gjør seg noen lunde forstått. Hun var tidlig ute motorisk, gikk før hun var 1 år og krabbet da hun var 4 mnd. Hun forstår mye, men snakker såvidt. Grunn til beskymring? Anonymous poster hash: 30ec4...208
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Det er ganske normalt! Har tvillinger som var på samme måte. Nå er de 2,5 og ord og setninger kommer på løpende bånd. Anonymous poster hash: 52698...0b6
Puppen og lillemor Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 absolutt 'innefor'.. min yngste er nå 2 år og 3 måneder.. og det er først de siste 2 månedene at språket har kommet - og da har det virkelig kommet! Han har gått fra å bruke 3-4 ord til å snakke i lange setninger i løpet av noen få uker Så ikke stress - men snakk masse med henne!! Det kommer
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Sånn var sønnen min også,han sa maks 3-4 ord når han straks var 2 år. Men på kontrollen på helsestasjonen når han var 2.5 år,da sa han omtrent alle ordene på arket å sa "lange" setninger som: "Det blåser og regner ute", "Nicklas sin pc er hjemme" osv. Så det snur fort! Anonymous poster hash: 5f0f7...04e
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Normalt er jo relativt, men språket sjekkes på 2 års kontrollen og er helsesøster bekymret vil hun ta tak i dette. De fleste snakker mer enn dette i 2 års alder (særlig jenter) men det er jo forskjeller så ikke sikkert at det er et stort problem, spesielt hvis hun tydelig har god forståelse. Anonymous poster hash: 31700...911
Kanutten83 Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Min mellomste kunne si hei og bil på 2 årskontrollen, forsto så og si alt, men ingen interesse av å prate selv utover babbling... Ble satt opp på ekstra kontroll for å sjekke språket da han var 2,5 år, men den kunne vi avlyse Da hadde han gått fra å ikke prate til å prate i setninger, kjenne igjen alfabetet og tall opp til 10, alle fargene osv I mannen min sin familie er det flere som ikke pratet før de var nærmere 3 år, og det feiler de ingenting Men du kan jo be om å få sjekket hørselen hennes for sikkerthets skyld når dere er på 2 årskontrollen
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Nevøen min sa ikke annet enn "mamma" før han var 3, siden har han snakket som en foss Anonymous poster hash: 61463...ba0
Gjest Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Slik var min også ved 2 års alder. Forstod absolutt alt, men kunne noen få ord. Nærmer seg 3 med stormskritt og snakker mye bedre. Løsnet endel i høst og har forresten fin hørsel Vi er satt på ekstra kontroll hos HS i løpet av våren, men kan nok avlyse den. De i barnehagen har aldri vært bekymret for språket, da det er individuelt
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Sønnen min sa bare "pappa", "nei" og "pus" frem til han var over 2 år. Datteren har snakket i lange setninger fra hun var 1,5 år ca. Anonymous poster hash: 10a12...f9e
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Tror virkelig ikke du trenger å bekymre deg! Husk at Einstein ikke pratet før han var 4(?) Min eldste sa ikke mer enn to ord før han var rundt tre, min yngste snakket setninger lenge lenge før hun var to. Eldste til venninna mi sa ikke ett eneste ord (bare babling) før han var 3,5.. De snakker alle rent og MYEE nå
Fandens Oldemor Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Noen velger å lære seg nesten alt språket før de begynner å produsere språk selv. Så lenge du er sikker på at hørselen er i orden, er nok språket på vei Bare vær obs på dette med hørsel, det kan være en skikkelig språkforsinker. Man er helt avhengig av input for å tilegne seg et språk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå