Gå til innhold

Jobb - gravid - sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Jeg er gravid i uke 19 og har jobbet et sted i snart to år.. I februar går engasjementet mitt ut og jeg sitter da uten jobb, tre mnd før jeg skal ut i mammaperm.. Jeg har opparbeidet meg foreldrepenger, så ser lyst på penger da jeg skal starte på mammapermisjonen og kommer til å få omtrent lik lønning som jeg har hatt når jeg nå har vært ute i jobb.. Men hva med disse 3 mnd jeg vil være uten jobb?

Jeg har den siste mnd vært 50% sykmeldt, men det har ikke noe å si når jeg skal ut med foreldrepenger..

Men hvis jeg blir 100% sykmeldt idet jeg er ferdig i engasjementet hva vil jeg få av penger fra Nav? Og hvis jeg ikke blir sykmeldt, er det andre alternativet da å søke om dagpenger?

Håper noen der ute kan hjelpe meg med svar på spørsmålene mine..

Anonymous poster hash: eac55...963

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobben din burde jo forlenge deg fram til du skal i permisjon! Spør om det nå! Hvis de ikke gjør det håper jeg du blir sykemeldt 100% i god tid.

Anonymous poster hash: ae15a...729

Skrevet

Man kan vel ikke sykmeldes fra en jobb man ikke har?

Anonymous poster hash: 072ae...ebd

Skrevet

Hvis du er sykemeldt når engasjementet ditt er ferdig, vil du få penger av nav frem til permisjon, så lenge du fortsetter å være sykemeldt. Alternativene er å enten starte permisjonen 3 mnd før termin (som vel er maks av det man kan) eller få dagpenger. Dagpenger vil jo være mindre enn du får i lønn nå, men du kan få regnet ut foreldrepengene ut av et gjennomsnitt av den siste tiden, ikke bare det du har når du går ut i permisjon, som de fleste blir.

Anonymous poster hash: 5c824...d36
Skrevet

Jeg hadde et vikariat med en kontrakt som gikk ut noen mnd før fødselen, men pga store bekkensmerter og kunne knapt gå (jobbet i barnehage) så ble jeg 100% sykemeldt et par mnd før kontrakten min gikk ut, var da sykemeldt frem til permisjonen startet. Fikk ikke kontrakt videre under sykemelding da det er poengløst når man etterpå blir borte i 1 år. Er bare arbeidsgiver som betaler sykepengene de første 16 dagene og så betaler NAV sykepengene (men de fleste arbeidsgiver forskutterer, de får pengene etterbetalt av NAV).Og for å få sykepenger så må man ha vært i jobb i 4 uker, så om en kontrakt går ut etter du ble sykemeldt har ingenting å si. Iallfall om du er 100% sykemeldt, er du bare 50% sykemeldt så får du da bare 50% sykepenger og 50% ingenting. Og uten kontrakt viø du så sykepengene rett fra NAV.

Men du kan ikke sykemelde seg kun fordi du ikke har jobb, da er dagpenger det rette men du får bare 66% da av det du har tjent før. Men ser du er 50% sykemeldt allerede, så du kan fortsette å være 50% sykemeldt eller bli 100%. Tror du bør bli 100% sykemeldt rett før kontrakten går ut så du ikke har dager uten jobb med tanke på å ha vært i jobb de siste 4 ukene, om du skjønner.

Anonymous poster hash: 2d7ac...437

Skrevet

Jeg hadde et vikariat med en kontrakt som gikk ut noen mnd før fødselen, men pga store bekkensmerter og kunne knapt gå (jobbet i barnehage) så ble jeg 100% sykemeldt et par mnd før kontrakten min gikk ut, var da sykemeldt frem til permisjonen startet. Fikk ikke kontrakt videre under sykemelding da det er poengløst når man etterpå blir borte i 1 år. Er bare arbeidsgiver som betaler sykepengene de første 16 dagene og så betaler NAV sykepengene (men de fleste arbeidsgiver forskutterer, de får pengene etterbetalt av NAV).Og for å få sykepenger så må man ha vært i jobb i 4 uker, så om en kontrakt går ut etter du ble sykemeldt har ingenting å si. Iallfall om du er 100% sykemeldt, er du bare 50% sykemeldt så får du da bare 50% sykepenger og 50% ingenting. Og uten kontrakt viø du så sykepengene rett fra NAV.

Men du kan ikke sykemelde seg kun fordi du ikke har jobb, da er dagpenger det rette men du får bare 66% da av det du har tjent før. Men ser du er 50% sykemeldt allerede, så du kan fortsette å være 50% sykemeldt eller bli 100%. Tror du bør bli 100% sykemeldt rett før kontrakten går ut så du ikke har dager uten jobb med tanke på å ha vært i jobb de siste 4 ukene, om du skjønner.Anonymous poster hash: 2d7ac...437

Beklager mye skrivefeil, skal gå å legge meg nå, sliten :)

Anonymous poster hash: 2d7ac...437

Skrevet

Bare husk at du MÅ sykemeldes helt før siste arbeidsdag, hvis ikke regnes det som du ikke har vært i arbeid. Altså hvis du ber om full sykemelding 1 dag etter kontrakten er gått ut så får du mye mindre. Da får du kun sykepenger beregnet på 62 % av lønna.

Anonymous poster hash: c7ad8...981
Skrevet

Virker som at det er vanskelig for jobben å forlenge de tre mnd dessverre, men jeg har spurt og de har ikke gitt noe helt endelig svar.. De trenger meg egentlig, men går på økonomien og ressursene de har å bruke..

Men tusen takk for fine svar!!

HI

Anonymous poster hash: eac55...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...