Gå til innhold

Kan leger spørre pasienten?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker i forb. med livsviktig medisin, eller forebyggende medisin etter livsfarlig sykdom, har de lov til å basere behandling på hva pasienten opplyser? Har hentet ut journalen min for å bare se gjennom etter mye sykdom. Der har den ene legen skrevet at "pasienten oppgir dose", dvs at hun ga meg ansvaret for doseringen, jeg er jo ikke noen lege! Hun ringte ikke sykehuset eller, tok bare alt jeg sa for god fisk. Trodde det var legene som bestemte doseringen av medisin, ikke pasienten..?

 

Anonymous poster hash: ba835...7da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker i forb. med livsviktig medisin, eller forebyggende medisin etter livsfarlig sykdom, har de lov til å basere behandling på hva pasienten opplyser? Har hentet ut journalen min for å bare se gjennom etter mye sykdom. Der har den ene legen skrevet at "pasienten oppgir dose", dvs at hun ga meg ansvaret for doseringen, jeg er jo ikke noen lege! Hun ringte ikke sykehuset eller, tok bare alt jeg sa for god fisk. Trodde det var legene som bestemte doseringen av medisin, ikke pasienten..?

 

Anonymous poster hash: ba835...7da

Det kommer litt an på medisinen. Og hvor lenge det var til neste gang du skulle til en lege med mer peiling på den biten av historien din. Og hva slags inntrykk du selv gir mtp om du fremstår som en orientert/oppegående pasient eller ikke. Og sikkert mange flere ting. Men først og fremst hva slags medisin det er snakk om.

 

Anonymous poster hash: edb9e...fac

Skrevet

Hun ga deg vel ikke ansvaret for behandlingen, men spurt hvilken dose du var satt på av sykehuset. Med mindre man har diagnoser hvor man ikke kan stole på pasientens svar, vil jeg tro dette er ganske normalt.

 

Når jeg er inne til diverse undersøkelser oppgir jeg dosen med medisin jeg står på. Skulle legene ha dobbeltsjekket dette, ville det gått bort mye tid til papirsjekking.

Skrevet

 

Tenker i forb. med livsviktig medisin, eller forebyggende medisin etter livsfarlig sykdom, har de lov til å basere behandling på hva pasienten opplyser? Har hentet ut journalen min for å bare se gjennom etter mye sykdom. Der har den ene legen skrevet at "pasienten oppgir dose", dvs at hun ga meg ansvaret for doseringen, jeg er jo ikke noen lege! Hun ringte ikke sykehuset eller, tok bare alt jeg sa for god fisk. Trodde det var legene som bestemte doseringen av medisin, ikke pasienten..?Anonymous poster hash: ba835...7da

Det kommer litt an på medisinen. Og hvor lenge det var til neste gang du skulle til en lege med mer peiling på den biten av historien din. Og hva slags inntrykk du selv gir mtp om du fremstår som en orientert/oppegående pasient eller ikke. Og sikkert mange flere ting. Men først og fremst hva slags medisin det er snakk om.Anonymous poster hash: edb9e...fac

Men burde ikke legen gitt meg en medisin, en dosering og fortalt meg "ta den da og da"? Kan opplyse om at jeg måtte legges inn nok en gang etter dette. Vel, planen var aldri at jeg skulle til en annen lege enn henne, men da hun så hvor syk jeg ble to dager etter, måtte jeg legges inn. Hvis pasientene skal velge dose selv, så trenger vi vel ikke leger å gå til..

 

Anonymous poster hash: ba835...7da

Skrevet

Hun ga deg vel ikke ansvaret for behandlingen, men spurt hvilken dose du var satt på av sykehuset. Med mindre man har diagnoser hvor man ikke kan stole på pasientens svar, vil jeg tro dette er ganske normalt.

 

Når jeg er inne til diverse undersøkelser oppgir jeg dosen med medisin jeg står på. Skulle legene ha dobbeltsjekket dette, ville det gått bort mye tid til papirsjekking.

Neida, 1 tlf til sykehuset hadde holdt. Og hun ga meg ansvar for behandlingen, siden hun lot meg avgjøre dose. Må sies at jeg var skrevet ut av sykehuset 3-4 dager tidligere, nesten ikke kunne gå, hadde 39-40 i feber og var generelt meget syk. Så jeg burde ikke fått det ansvaret å opplyse om dosering eller bestemme. Dessuten seponerte hun medisinen for tidlig. Var en vikar siden fastlegen var på sommerferie, så har ikke noe forhold til henne ellers. Men synes bare det er rart om leger overlater ansvaret med dosering til pasientene..

 

Anonymous poster hash: ba835...7da

Skrevet

 

 

Tenker i forb. med livsviktig medisin, eller forebyggende medisin etter livsfarlig sykdom, har de lov til å basere behandling på hva pasienten opplyser? Har hentet ut journalen min for å bare se gjennom etter mye sykdom. Der har den ene legen skrevet at "pasienten oppgir dose", dvs at hun ga meg ansvaret for doseringen, jeg er jo ikke noen lege! Hun ringte ikke sykehuset eller, tok bare alt jeg sa for god fisk. Trodde det var legene som bestemte doseringen av medisin, ikke pasienten..?Anonymous poster hash: ba835...7da

Det kommer litt an på medisinen. Og hvor lenge det var til neste gang du skulle til en lege med mer peiling på den biten av historien din. Og hva slags inntrykk du selv gir mtp om du fremstår som en orientert/oppegående pasient eller ikke. Og sikkert mange flere ting. Men først og fremst hva slags medisin det er snakk om.Anonymous poster hash: edb9e...fac
Men burde ikke legen gitt meg en medisin, en dosering og fortalt meg "ta den da og da"? Kan opplyse om at jeg måtte legges inn nok en gang etter dette. Vel, planen var aldri at jeg skulle til en annen lege enn henne, men da hun så hvor syk jeg ble to dager etter, måtte jeg legges inn. Hvis pasientene skal velge dose selv, så trenger vi vel ikke leger å gå til..

 

Anonymous poster hash: ba835...7da

Nei, det har du nok rett i.

 

Seriøst, det er litt vanskelig å svare på en såpass generell historie. Men måten du skriver på gjør at jeg tenker at du kanskje er nettopp en slik pasient hvor legen burde ha gjort den ekstra administrative jobben med å dobbeltsjekke dosering.

 

Anonymous poster hash: edb9e...fac

Skrevet

 

 

Tenker i forb. med livsviktig medisin, eller forebyggende medisin etter livsfarlig sykdom, har de lov til å basere behandling på hva pasienten opplyser? Har hentet ut journalen min for å bare se gjennom etter mye sykdom. Der har den ene legen skrevet at "pasienten oppgir dose", dvs at hun ga meg ansvaret for doseringen, jeg er jo ikke noen lege! Hun ringte ikke sykehuset eller, tok bare alt jeg sa for god fisk. Trodde det var legene som bestemte doseringen av medisin, ikke pasienten..?Anonymous poster hash: ba835...7da

Det kommer litt an på medisinen. Og hvor lenge det var til neste gang du skulle til en lege med mer peiling på den biten av historien din. Og hva slags inntrykk du selv gir mtp om du fremstår som en orientert/oppegående pasient eller ikke. Og sikkert mange flere ting. Men først og fremst hva slags medisin det er snakk om.Anonymous poster hash: edb9e...fac

Men burde ikke legen gitt meg en medisin, en dosering og fortalt meg "ta den da og da"? Kan opplyse om at jeg måtte legges inn nok en gang etter dette. Vel, planen var aldri at jeg skulle til en annen lege enn henne, men da hun så hvor syk jeg ble to dager etter, måtte jeg legges inn. Hvis pasientene skal velge dose selv, så trenger vi vel ikke leger å gå til.. Anonymous poster hash: ba835...7da

Igjen; ingen lege ga deg ansvar for å regne ut riktig doseringer utfra det du beskriver. Du ble bedt om å OPPGI hvilken dose du gikk på. Det står da virkelig ingenting om at du har fått velge doseringer selv.....

 

Det er helt vanlig at f.eks sykehussenger spør hvilken dose du tar av det og det medikamentet dersom fastlegen din har foreskrevet et medikament til deg

 

Anonymous poster hash: 94da9...579

Skrevet

Hvis jeg hadde vært i den situasjonen og ikke hatt peiling, så hadde jeg svart nettopp det: "Beklager, det husker jeg ikke, det må du nesten få sjekket."

 

I stedet for å bare dra et tall ut av hatten...??

Skrevet

 

Hun ga deg vel ikke ansvaret for behandlingen, men spurt hvilken dose du var satt på av sykehuset. Med mindre man har diagnoser hvor man ikke kan stole på pasientens svar, vil jeg tro dette er ganske normalt.

 

Når jeg er inne til diverse undersøkelser oppgir jeg dosen med medisin jeg står på. Skulle legene ha dobbeltsjekket dette, ville det gått bort mye tid til papirsjekking.

Neida, 1 tlf til sykehuset hadde holdt. Og hun ga meg ansvar for behandlingen, siden hun lot meg avgjøre dose. Må sies at jeg var skrevet ut av sykehuset 3-4 dager tidligere, nesten ikke kunne gå, hadde 39-40 i feber og var generelt meget syk. Så jeg burde ikke fått det ansvaret å opplyse om dosering eller bestemme. Dessuten seponerte hun medisinen for tidlig. Var en vikar siden fastlegen var på sommerferie, så har ikke noe forhold til henne ellers. Men synes bare det er rart om leger overlater ansvaret med dosering til pasientene..

 

Anonymous poster hash: ba835...7da

 

Men hvis det står i journalen at du oppga dose og dette stemmer, har hun jo ikke gitt deg ansvaret for dosering. Da har du jo videreformidlet hva sykehuset har satt deg på av medikamenter, og det burde holde med mindre du er en pasient man ikke kan stole på referer slikt korrekt.

Skrevet

Du høres ut som en krevende pasient.

Hun spurte hvilken dose du allerede hadde brukt (?), ikke noe unaturlig med det. Hvis du hadde oppgitt en helt hinsides dose, hadde hun garantert reagert.

 

Anonymous poster hash: a93c1...3d5

Skrevet

Som ung og oppegående bør du vite doseringer på medisiner du står på ja. Ellers er du utrolig sløv.

 

Anonymous poster hash: e367b...97c

Skrevet

Selvsagt kan legen spørre deg hvilke medikamenter du står på, og hvilken dose. Hvorfor skulle de ikke det? Du vet da selv hvilke medisiner du står på.

Skrevet

Det er standardspørsmål i et journalopptak. Hvilke medikamenter og hvilken dose av medikamentene bruker pasienten? Tenk om alle leger skulle sjekke om hver eneste pasient brukte hvert eneste medikament de opplyste om. Ting tar vitterlig nok tid i et hektisk sykehusmiljø. Legen din har med andre ord gjort jobben sin og notert ned det du selv har opplyst om.

Skrevet

 

 

 

Tenker i forb. med livsviktig medisin, eller forebyggende medisin etter livsfarlig sykdom, har de lov til å basere behandling på hva pasienten opplyser? Har hentet ut journalen min for å bare se gjennom etter mye sykdom. Der har den ene legen skrevet at "pasienten oppgir dose", dvs at hun ga meg ansvaret for doseringen, jeg er jo ikke noen lege! Hun ringte ikke sykehuset eller, tok bare alt jeg sa for god fisk. Trodde det var legene som bestemte doseringen av medisin, ikke pasienten..?Anonymous poster hash: ba835...7da

Det kommer litt an på medisinen. Og hvor lenge det var til neste gang du skulle til en lege med mer peiling på den biten av historien din. Og hva slags inntrykk du selv gir mtp om du fremstår som en orientert/oppegående pasient eller ikke. Og sikkert mange flere ting. Men først og fremst hva slags medisin det er snakk om.Anonymous poster hash: edb9e...fac

Men burde ikke legen gitt meg en medisin, en dosering og fortalt meg "ta den da og da"? Kan opplyse om at jeg måtte legges inn nok en gang etter dette. Vel, planen var aldri at jeg skulle til en annen lege enn henne, men da hun så hvor syk jeg ble to dager etter, måtte jeg legges inn. Hvis pasientene skal velge dose selv, så trenger vi vel ikke leger å gå til.. Anonymous poster hash: ba835...7da

Igjen; ingen lege ga deg ansvar for å regne ut riktig doseringer utfra det du beskriver. Du ble bedt om å OPPGI hvilken dose du gikk på. Det står da virkelig ingenting om at du har fått velge doseringer selv.....

 

Det er helt vanlig at f.eks sykehussenger spør hvilken dose du tar av det og det medikamentet dersom fastlegen din har foreskrevet et medikament til deg

 

Anonymous poster hash: 94da9...579

 

 

Nettopp.

 

 

Anonymous poster hash: fb6dd...bf7

Skrevet

Du tar vel medisinene dine selv? Eller kommer det en lege hjem for å gi deg medisiner? Du bør jo absolutt vite hva du tar av medisiner!



Anonymous poster hash: fbead...d0a
Skrevet

Du valgte ikke selv (håper jeg?), du svarte hva en lege hadde fortalt deg. Du svarte hva du faktisk tok, og om du hadde misforstått doseringen og tatt feil dose er det jo viktig å få frem hva du faktisk har tatt, ikke hva doseringen sier.

Skrevet

Det meste av medisiner har en sannsynlig og standar dosering, med mindre det er noe helt spesielt! Om du sier du bruker Nexium og at du tror det er 400 mg pr dag så skjønner legen at det ikke stemmer!

Selv gamle pasienter har en viss oversikt over hva de bruker!

 

Anonymous poster hash: 08751...3a2

Skrevet

Ehm...hvis legene ikke kan spørre pasientene om ting som har med deres egen helse å gjøre, hvem skal de da basere seg på....? Hvis du hadde sagt "aner ikke", det var veldig viktig, eller du hadde oppgitt noe som var helt på bærtur hadde hun nok sjekket det opp.

 

Skjer forøvrig hele tiden at folk kommer til legen uten å ha peiling, og det er et stort problem. Iallefall på tidspunktene hvor fastlegekontorene er stengt. Det er heller ikke alltid sånn at medisinlister er riktige.

 

Synes du virkelig det er så rart at legen forventer at et voksent menneske har enten en viss oversikt, eller evnen til å si "det husker jeg ikke"?

 

Anonymous poster hash: c7dc7...124

Skrevet

Altså. Ja, man kan på sett og vis si at man selv er "ansvarlig" for medisinering i det man legges inn på sykehus, fordi man der og da er den eneste personen som vet noe om sin egen medisinering. Med mindre man har hjemmesykepleie eller bor på sykehjem, da legges medisinlista ved. Hvis man legges inn akutt utenom fastlegekontorets åpningstider blir medisinkurven stående basert på pasientens opplysninger til det åpner hos fastlegen. Når det er åpent hos fastlegen tar sykepleier eller sekretær kontakt med fastlegekontoret for å få sjekket at medisinopplysningene (preparat og dosering) stemmer. Dersom det er snakk om veldig viktige medisiner som SandImmun (immunsuppresiv) eller Sinemet (for parkisonisme, må tas til faste tider), så prøver man å få sjekket det ut tidligere. Det er som regel enkelt fordi pasienten da med høy sannsynlighet har vært innlagt tidligere og man derfor kan få tak i siste epikrise eller lignende.

Når det gjelder kurer, f.eks antibiotika eller Prednisolon o.l så holder fastlegene seg som regel veldig langt unna det en spesialist har forordnet. I og med at det er kurer så skal det uansett seponeres eller trappes ned i løpet av kort tid uansett. Hvis en sykehuslege ser at en pasient nylig har vært innlagt og fått et preparat som han/hun skal fortsette å stå på, men likevel velger å endre dose eller seponere, så er det som regel en god grunn bak.  



Anonymous poster hash: c5698...984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...