Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Hvilke smaksforsterkere bruker dere? Trenger litt ny inspirasjon. Bruker ofte hvitløk, chili, løk, buljong uten salt, tomatpure, hvitvin, sitron, lime, muskat, paprikapulver. Andre ideer? Anonymous poster hash: 3c18f...c77
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Skulle stå "lager mat" i overskriften... Anonymous poster hash: 3c18f...c77
Iselilja Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Bruker nesten ikke salt (bortsett fra i noen få retter). Bruker heller ikke salt i brøddeig, knekkebrød etc. Hører kokker sier det blir emment uten salt, men det merker vi ikke noe til her. Tror det er en tilvenningssak. Når jeg spiser hos mine foreldre eller svigers, synes jeg maten smaker ramsalt. Lager så godt som all mat fra bunnen, og bruker mange av de samme sakene som deg. Bruker ganske mye gurkemeie, som visstnok skal være så sunt
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Bruker nesten ikke salt (bortsett fra i noen få retter). Bruker heller ikke salt i brøddeig, knekkebrød etc. Hører kokker sier det blir emment uten salt, men det merker vi ikke noe til her. Tror det er en tilvenningssak. Når jeg spiser hos mine foreldre eller svigers, synes jeg maten smaker ramsalt. Lager så godt som all mat fra bunnen, og bruker mange av de samme sakene som deg. Bruker ganske mye gurkemeie, som visstnok skal være så sunt Gurkemeie har jeg aldri prøvd! Hva bruker du det til? Anonymous poster hash: 3c18f...c77
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Vi har også kuttet kraftig ned på saltforbruket og bruker ikke noe bevisst for å erstatte smaken. Den eneste maten jeg virkelig synes at trenger salt er fisk og pasta. Men med såpass lite salt vi bruker ellers, bekymrer jeg meg ikke om jeg hiver litt ekstra salt på fisken og godt med salt i pastaen. Egentlig tenker jeg også at det ikke er det saltet man bruker i hjemmelaget mat som er problemet om, det er ferdigmat og halvfabrikata som er det verste. Men tilbake til smaker. Vi bruker mange forskjellige krydder, mye urter, løktyper, chili, sitrus, vin, eddik, god olje, gode råvarer, grønnsaker som finkuttes eller rives og brukes kun for smakens skyld, ost, saft, honning, og sikkert mye annet også. Og der smaken likevel mangle noe, og salt er løsningen, har jeg funnet ut at det skal utrolig lite salt til for å fremheve smaken.
bIomstre Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Ingefær, cayenne, spisskumin og koriander (i tillegg til di du listet).
Iselilja Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Bruker nesten ikke salt (bortsett fra i noen få retter). Bruker heller ikke salt i brøddeig, knekkebrød etc. Hører kokker sier det blir emment uten salt, men det merker vi ikke noe til her. Tror det er en tilvenningssak. Når jeg spiser hos mine foreldre eller svigers, synes jeg maten smaker ramsalt. Lager så godt som all mat fra bunnen, og bruker mange av de samme sakene som deg. Bruker ganske mye gurkemeie, som visstnok skal være så sunt Gurkemeie har jeg aldri prøvd! Hva bruker du det til? Anonymous poster hash: 3c18f...c77 Bruker det mye i indisk mat, men også på grønnsaker (pannestekt blomkål), fiskeretter, supper etc.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Ingefær, cayenne, spisskumin og koriander (i tillegg til di du listet). Hva bruker du spiskummin til? Anonymous poster hash: 3c18f...c77
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Bruker friske urter og hvitløk. Kjøper urter i potte nå på vinteren og om sommeren dyrker vi våre egne. Vi bruker basilikum, oregano, timian, mynte feks Anonymous poster hash: 5724e...990
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #10 Skrevet 6. januar 2015 All smak er tilvenning, men å venne meg til å spise helt uten salt, det klarer jeg ikke. kommer til å tenke på den følelsen vi får når vi er på besøk hos en venninne og får servert den flotte middagen og ingen tørr si til henne at det ikke smaker noen ting. Anonymous poster hash: 933d4...144
bIomstre Skrevet 6. januar 2015 #11 Skrevet 6. januar 2015 Ingefær, cayenne, spisskumin og koriander (i tillegg til di du listet). Hva bruker du spiskummin til? Anonymous poster hash: 3c18f...c77 Litt forskjellig... For å gi ymse upopulære middager (laks f.eks) litt smak av taco
bIomstre Skrevet 6. januar 2015 #12 Skrevet 6. januar 2015 Ingefær, cayenne, spisskumin og koriander (i tillegg til di du listet). Hva bruker du spiskummin til? Anonymous poster hash: 3c18f...c77 Litt forskjellig... For å gi ymse upopulære middager (laks f.eks) litt smak av taco Gulrotsuppen til Rema med spisskummen slo foresten godt ann: http://www.rema.no/oppskrifter?search=spisskummen
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #13 Skrevet 6. januar 2015 Takk for innspill! Til deg som sier det smaker kjedelig: ja, så lenge du ikke tilsetter noe annet med "futt" gjør det det. Jeg bruker ofte en pakke chili og et nett hvitløk i uka, så det er ingen fare her... Anonymous poster hash: 3c18f...c77
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #14 Skrevet 6. januar 2015 Bare et helsemessig innspill: kroppen trenger salt, for å holde væskebalansen i orden. Får du ikke i deg nok salt ift væske, kan du ende opp med å dø. Og det rimelig kjapt. Anonymous poster hash: 08341...ae1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå