Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Hei Jeg har vært alene med barna i to år, de er 5,5 og 2,5år. Barnefar og jeg hadde et stygt brudd, kort fortalt måtte jeg dra fra han med barna fordi han mishandlet oss og instanser grep inn. Vi har ingen kontakt og han får ikke se barna sine. Men er bidragspliktig. Jeg klarer meg helt fint uten bidrag fra faren, igrunn vil jeg ikke ha pengene. Det som kommer inn setter jeg av på sparekonto til barna. Bidragsforskudd får jeg selvfølgelig. Faren skal egentlig betale 5000,- mnd til sammen, men har isteden opparbeidet seg stor gjeld hos nav. I Desember ble han trekt direkte fra arbeidsgiver (9000,-), denne måneden er jeg tilbake på forskuddet fordi arbeidsgiver ikke har betalt inn bidrag. Hva vil skje hvis dette blir misligholdt? Faren eier bil (riktignok ikke mer verdi enn ca 15.000) og eier hus med sin samboer til en verdi av 4mill. Erfaringer med slike saker? Hilsen nysgjerrig småbarnsmor Anonymous poster hash: b1938...b42
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Jeg har ikke erfaring selv bortsett fra via min far som ikke betalte for meg fra jeg var 16-18år. Dette er nå 8år siden. Min far er et typisk lukshusfellen tilfelle. Han betaler ingenting, åpner ikke brev og har masse inkassogjeld. Han jobbet også svart slik at han sto oppført med null i inntekt. Da jeg var 20år fikk jeg plutselig ett brev fra NAV om en sum penger. Dette viste seg å være etterbetaling for barnetrygden han ikke betalte fra 16-18års alder. NAV hadde da gått såpass langt med saken at han fikk en måneds betslingsfrist hvis ikke ville huset hans bli tvangssolgt. Jeg husker politiet var etter han på denne tiden fordi han ikke svarte dem heller da saken hadde gått så langt. Pappa bodde ikke i huset han eide da dette sto tomt så jeg husker de kontaktet meg for å finne han. Til tross for all mulig annen gjeld var det barnetrygden som ble prioritert å fikk førsteretten for å si det slik. Ettersom saken tok noen år å jeg var nyndig da han løste inn de pengene han skyldte var det jeg som fikk de å ikke min mor. Vet ikke om dette var til hjelp men poster det tilfelle 😊 Anonymous poster hash: b1593...022
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Takk for svaret ditt, godt å vite at du til slutt fikk pengene dine - for de er dine. Men din mor har nok brukt dobbelt opp av sine egne penger for å forsørge deg, når faren ikke var med på det. Bra at systemet fungerer og politi til slutt griper inn. Hilsen HI Anonymous poster hash: b1938...b42
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Takk for svaret ditt, godt å vite at du til slutt fikk pengene dine - for de er dine. Men din mor har nok brukt dobbelt opp av sine egne penger for å forsørge deg, når faren ikke var med på det. Bra at systemet fungerer og politi til slutt griper inn. Hilsen HI Anonymous poster hash: b1938...b42
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Så flott du kom deg unna han. Vet hans nye samboer hva han gjorde? Han høres jo ikke ut som noe å satse på.... Anonymous poster hash: 47c33...2ba
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Hei 21.21 Ja jeg har aldri følt meg så bra, har virkelig funnet gnisten i livet igjen! Men det var ikke lett å komme seg unna og krevde mye. Jeg tviler på at hans nye samboer vet stort om fortiden hans, jeg kjenner henne ikke så det er uvisst. HI Anonymous poster hash: b1938...b42
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Kan ikke svare deg, men er i samme situasjon (minus voldelig eks) så er interessert i å høre om noen har svar? Anonymous poster hash: 68770...815
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Arbeidsgiver er pålagt å trekke i lønn. Men et utleggstrekk varer bare i to år av gangen, det kan hende at han får et lite pust før de kommer med ny utleggsforretning. Om han har sluttet i jobben, eventuelt gått over til å motta sykepenger fra NAV, har han nå annen inntekt og da må trekket flyttes. Det kan også hende at han har bedt de stanse innkreving av bidragsgjeld om hans inntekter eller utgifter har endret seg. Han skal ha til sitt livsopphold. Om dette er skjedd og han ikke samtidig har bedt om endring i fastsettelsen opparbeider han seg bidragsgjeld etter eldre fastsettelsen 5000/mnd. Når det gjelder huset hans kan du sjekke grunnboka om både eierforhold og pengeheftelser. Du finner gårds og bruksnummer seksjonsnummer hos kartverket, er linker til slike kart på tinglysing.no Du skal kunne se grunnboka på nettet også, men om ikke kan du ringetinglysningen og få det opplest. Det er ikke sikkert han står som eier av huset om han har mye gjeld. Om han står som eier selger de ikke huset om det ikke vil gi dekning. Anonymous poster hash: 4975e...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå