Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Jeg er litt skeptisk til vaksiner, men barna har frem til nå følgt vaksinasjonsprogrammet. Nå ser jeg at vaksinene de får i skolealder kun er boostervaksiner med unntak av hpv vaksinen. Vi som voksne har aldri tatt noen boostervaksiner og heller ingen jeg kjenner. Jo mer jeg tenker på det så ser jeg ikke nødvendigheten av at barna skal ta de heller. Om vi skal ut å reise så vaksinerer vi oss heller da. Flere som har tenkt over dette, eller bare følger dere strømmen og tar alt vaksinasjonsprogrammet tilbyr? Og hva med dere selv tar dere boostervaksiner, de skal jo egentligt tas hvert tiende år. Anonymous poster hash: 54d0f...607
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Jeg synes det er litt bakvendt å la være å gi boostervaksiner til barna fordi vi voksne ikke tar dem. Mer logisk at vi voksne begynner å ta dem da. Selv har jeg ikke gjort det, men har tenkt på det. Har ikke kommet så langt, vet ikke helt hvordan man går frem. Men så er det ikke så mye over 10 år siden min siste vaksine heller. Anonymous poster hash: f38cc...8e2
Gjest Lirpa Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 De fleste tenker nok ikke så mye over det, de følger bare programmet som alle andre. Alle vaksinene i vaksinasjonsprogrammet er frivillige og du står helt fritt til å velge bort noen.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Søk tetanus på google og sjekk bildene av folk som dør en fryktelig smertefull død som føge av en sykdom som 1) finnes overalt (ikke bare i u-land) og 2) fremdeles i dag er temmelig alvorlig. Jeg er ingen vaksineforkjemper og vurderer hver ny vaksine nøye (tar aldri influensa, f.eks.), men boostersvaskinene på vaksinene vi har fått, tar vi alle mann i vår familie, også de voksne. Det er ikke kjekkere å få difteri som voksen enn som barn. Anonymous poster hash: 3cb6c...061
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Jo mer jeg tenker på det så ser jeg ikke nødvendigheten av at barna skal ta de heller. Om vi skal ut å reise så vaksinerer vi oss heller da. Anonymous poster hash: 54d0f...607 Nå er det jo ikke sånn at man kun blir smittet om man drar til utlandet. Det er åpne landegrenser, folk "kommer og går" som de vil, og de som ikke er vaksinert kan da bringe disse sykdommene med seg når de reiser til Norge. Anonymous poster hash: edd6b...ddb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Jeg vet at det er anbefalt at både barn og voksne bør revaksinere seg, men har disse boostervaksinene noe større verdi for barn en voksne og hvorfor? Anonymous poster hash: 54d0f...607
Mamma_til_2 Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Grunnen til at voksne ikke revaksinerer seg er at de faller utenom vaksinasjonsprogrammet etter barne/ ungdomsskole, da må vi følge med selv og det gjør de færreste. Mine barn skal følge programmet helt til de må tenke selv på slikt, da får de velge om de føler det er noe de trenger.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Ved å vaksinere bidrar man til å opprettholde flokkimmuniteten i Norge. Vaksinasjonsprogrammet er grunnen til at en del sykdommer ikke lenger finnes her, men denne situasjonen vil bare fortsette så lenge tilstrekkelig mange vaksinerer seg. (Det er anslått at ca. 95% vaksinasjonsgrad i befolkningen er nødvendig for å opprettholde flokkimmuniteten.) Noen mennesker kan ikke vaksinere seg: Små spedbarn, og enkelte alvorlig syke og allergiske individer, kreftpasienter. For dem er det ekstra viktig at vi andre bidrar til flokkimmuniteten som beskytter også dem, ved å vaksinere oss. Folk glemmer at man ikke skal så veldig mange tiår tilbake siden småbarn døde av sykdommer som vi nå heldigvis knapt opplever. Den første meslingvaksinen kom i 1969. En barndomsvenninne av moren min døde av meslinger da hun var fem år, på 50-tallet. Vi vil ikke tilbake dit. Med globalisering og utveksling av mennesker mellom land og verdensdeler, blir det ekstra viktig å jobbe for å bevare flokkimmuniteten i Norge. (Og for den del bidra til vaksinasjonsprogrammer i land hvor mange barn fortsatt dør hvert år av sykdommer de enkelt kunne vært vaksinert mot.) Når det gjelder ditt spørsmål om boostervaksiner: Vaksinene i skolealder er nødvendige for å sikre at barna skal fortsette å være immune. Beskyttelsen avhenger av repetisjon av dosene, og barnevaksinasjonsprogrammet er tilpasset slik at nødvendig beskyttelse skal oppnås. Når det dreier seg om å gjenta en vaksine de allerede har fått som små (og tydeligvis tålt helt fint) må jo sjansen for bivirkninger være svært liten (sannsynligheten for bivirkninger er jo uansett lav). Det er snarere slik at voksne også burde ta boostervaksiner i større grad enn det vi gjør. Da jeg var gravid med min førstefødte, oppdaget vi at jeg (til tross for vaksinering i barndommen) ikke var immun mot røde hunder. Det kan være alvorlig for gravide, ettersom infeksjon med røde hunder i første trimester kan føre til fosterdød eller svært alvorlige misdannelser. Jeg oppdaget ikke dette før første trimester var over (røde hunder forventer man jo å være beskyttet mot), og da jeg fant det ut hadde jeg nettopp vært på ferie i Tyrkia. Ingen skade skjedd, men etterpå har jeg husket å ta boostervaksine, kan du si. Anonymous poster hash: 559b1...d0f
Liv & Røre Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Vi voksne tok boostervaksine da yngstemann ble født, og glade var vi for det da eldstemann fikk kikhoste noen måneder senere. Alle de andre barna, og vi voksne berget, mens eldstemann hostet i flere måneder. Virkningen av hans vaksine hadde nok gått ut siden det var mange år siden han fikk vaksinen. Så her blir det heretter påfyll hvert 10. år.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #10 Skrevet 6. januar 2015 Jeg er i tankeboksen når det gjelder mmr boostervaksinen. Så vidt jeg har forstått det så gir første vaksinen beskyttelsen 95% livet ut og det er bare pga 5% mulighet at første ikke gjorde jobben at barna får den Likevel,synes jeg at det er jo 95%sjanse at barna fikk beskyttelse. I tillegg taklet lillebroren den ganske dårlig. Anonymous poster hash: 75643...09c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #11 Skrevet 6. januar 2015 Hvor vanlig er det egentlig at voksne tar boostervaksiner? Jeg har nå snakket med de rundt meg på jobb, ingen har en gang vurdert det. Så om det viser seg at 70-80%? av den voksne befolkningen ikke er beskyttet så er vi jo langt under de 95% som det snakkes om i denne tråden. Nei, tror vi bare lar det ligge denne gang, sjansen for å bli syk er jo tydligvis minimal, så får de heller revaksinere seg når de kan bestemme selv. Anonymous poster hash: 54d0f...607
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #12 Skrevet 6. januar 2015 Barna her hadde kikhoste i sommer, eldste rett før revaksineringen. Jeg er ikke i tvil om at mine skal ta alle vaksiner fremover, for selv med vaksiner, var den runden med kikhoste ille. Jeg har ikke tatt vaksiner selv etter jeg gikk på skolen, men har etter div tråder her og den runden med kikhoste, tenkt at jeg burde gjøre det, har bare ikke somlet meg til å ta det opp med legen. Anonymous poster hash: 48a9c...3d6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #13 Skrevet 6. januar 2015 Hvor vanlig er det egentlig at voksne tar boostervaksiner? Jeg har nå snakket med de rundt meg på jobb, ingen har en gang vurdert det. Så om det viser seg at 70-80%? av den voksne befolkningen ikke er beskyttet så er vi jo langt under de 95% som det snakkes om i denne tråden. Nei, tror vi bare lar det ligge denne gang, sjansen for å bli syk er jo tydligvis minimal, så får de heller revaksinere seg når de kan bestemme selv. Anonymous poster hash: 54d0f...607 Om du referer til posten over så er det slik bare med mmr vaksinen Altså,95% av vaksinerte barna er beskyttet allerede med første vaksinen og de trenger egentlig ikke den andre vaksinen. Første vaksinen varer livet ut også. Det er bare pga de 5% sjanse at de ikke blir beskyttet at de får andre vaksinen. Det er annerledes med dtper. Der slutter vaksinen å gjelde etter 10 år og da,om du ønsker beakyttelse,trenger du revaksinasjon. Men det er også slik at de fleste voksne revaksinerer seg ikke og de er jo normale folka. Anonymous poster hash: 75643...09c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #14 Skrevet 6. januar 2015 Hvor vanlig er det egentlig at voksne tar boostervaksiner? Jeg har nå snakket med de rundt meg på jobb, ingen har en gang vurdert det. Så om det viser seg at 70-80%? av den voksne befolkningen ikke er beskyttet så er vi jo langt under de 95% som det snakkes om i denne tråden. Nei, tror vi bare lar det ligge denne gang, sjansen for å bli syk er jo tydligvis minimal, så får de heller revaksinere seg når de kan bestemme selv. Anonymous poster hash: 54d0f...607 Om du referer til posten over så er det slik bare med mmr vaksinenAltså,95% av vaksinerte barna er beskyttet allerede med første vaksinen og de trenger egentlig ikke den andre vaksinen. Første vaksinen varer livet ut også. Det er bare pga de 5% sjanse at de ikke blir beskyttet at de får andre vaksinen. Det er annerledes med dtper. Der slutter vaksinen å gjelde etter 10 år og da,om du ønsker beakyttelse,trenger du revaksinasjon. Men det er også slik at de fleste voksne revaksinerer seg ikke og de er jo normale folka. Anonymous poster hash: 75643...09c Nei, tenkte på: "Ved å vaksinere bidrar man til å opprettholde flokkimmuniteten i Norge. Vaksinasjonsprogrammet er grunnen til at en del sykdommer ikke lenger finnes her, men denne situasjonen vil bare fortsette så lenge tilstrekkelig mange vaksinerer seg. (Det er anslått at ca. 95% vaksinasjonsgrad i befolkningen er nødvendig for å opprettholde flokkimmuniteten.)" Anonymous poster hash: 54d0f...607
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #15 Skrevet 6. januar 2015 Liker argumenter ditt...: Flokkimmuniteten er svekket pga voksne ikke tar boostervaksine. DERFOR velger du å ikke vaksinere barna dine på nytt. Det er jo et argument for å gi dem vaksine! Anonymous poster hash: d2de9...5dc
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #16 Skrevet 6. januar 2015 Liker argumenter ditt...: Flokkimmuniteten er svekket pga voksne ikke tar boostervaksine. DERFOR velger du å ikke vaksinere barna dine på nytt. Det er jo et argument for å gi dem vaksine! Anonymous poster hash: d2de9...5dc Jeg ser i følge statestikker at det ikke er flere voksne som blir syke, selv uten boostervaksiner, for meg viser det at hverken voksne eller barn blir syke uten disse boostervaksinene. Hva er da vitsen? Anonymous poster hash: 54d0f...607
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #17 Skrevet 6. januar 2015 Liker argumenter ditt...: Flokkimmuniteten er svekket pga voksne ikke tar boostervaksine. DERFOR velger du å ikke vaksinere barna dine på nytt. Det er jo et argument for å gi dem vaksine! Anonymous poster hash: d2de9...5dc Jeg ser i følge statestikker at det ikke er flere voksne som blir syke, selv uten boostervaksiner, for meg viser det at hverken voksne eller barn blir syke uten disse boostervaksinene. Hva er da vitsen? Anonymous poster hash: 54d0f...607 Enig med deg. Det er til en viss grad ok å vaksinere barnet første gang for å unngå disse sykdommene,om de komme, mens barnet er lite og med ikke helt utviklet immunsystem. Men,etter 10 år er de fleste barn immunokompetente og siden den voksne befolkningen ikke er vaksinert og vi ikke ser et stort helseproblem til tross,ser jeg ikke grunn til en ny boostervaksine. Anonymous poster hash: 75643...09c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #18 Skrevet 6. januar 2015 Hvor vanlig er det egentlig at voksne tar boostervaksiner? Jeg har nå snakket med de rundt meg på jobb, ingen har en gang vurdert det. Så om det viser seg at 70-80%? av den voksne befolkningen ikke er beskyttet så er vi jo langt under de 95% som det snakkes om i denne tråden. Nei, tror vi bare lar det ligge denne gang, sjansen for å bli syk er jo tydligvis minimal, så får de heller revaksinere seg når de kan bestemme selv. Anonymous poster hash: 54d0f...607 De fleste voksne er beskyttet, selv om de ikke tar boostervaksine. Barnevaksinasjonsprogrammet med ett boost i skolealder er for de fleste nok til at de er beskyttet livet ut. Det er sjelden at folk som meg, som har tatt MMR-vaksinen to ganger som barn, likevel ikke er immun som voksen, dette gjelder antagelig under 1%. (Det var jeg som skrev innlegget over om å oppdage som gravid at jeg ikke var immun mot røde hunder. Heldigvis slapp jeg den problemstillingen i dette svangerskapet, jeg har kontrollert at jeg nå er immun etter å ha tatt boostervaksinen i etterkant av forrige fødsel.) Men det kan virke som du allerede har bestemt deg, så da er det kanskje ikke så mye vits i å argumentere. Hva med å høre med helsepersonell i stedet om hva de anbefaler? Anonymous poster hash: 559b1...d0f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #19 Skrevet 6. januar 2015 Hvor vanlig er det egentlig at voksne tar boostervaksiner? Jeg har nå snakket med de rundt meg på jobb, ingen har en gang vurdert det. Så om det viser seg at 70-80%? av den voksne befolkningen ikke er beskyttet så er vi jo langt under de 95% som det snakkes om i denne tråden. Nei, tror vi bare lar det ligge denne gang, sjansen for å bli syk er jo tydligvis minimal, så får de heller revaksinere seg når de kan bestemme selv. Anonymous poster hash: 54d0f...607 De fleste voksne er beskyttet, selv om de ikke tar boostervaksine. Barnevaksinasjonsprogrammet med ett boost i skolealder er for de fleste nok til at de er beskyttet livet ut. Det er sjelden at folk som meg, som har tatt MMR-vaksinen to ganger som barn, likevel ikke er immun som voksen, dette gjelder antagelig under 1%. (Det var jeg som skrev innlegget over om å oppdage som gravid at jeg ikke var immun mot røde hunder. Heldigvis slapp jeg den problemstillingen i dette svangerskapet, jeg har kontrollert at jeg nå er immun etter å ha tatt boostervaksinen i etterkant av forrige fødsel.) Men det kan virke som du allerede har bestemt deg, så da er det kanskje ikke så mye vits i å argumentere. Hva med å høre med helsepersonell i stedet om hva de anbefaler? Anonymous poster hash: 559b1...d0f Grunnvaksinering er og blir grunnvaksinering, det er ikke slik som du prøver å beskrive at grunnvaksinering + boost = livet ut. Etter boostervaksinen varer vaksinen ca 8-10 år. Unntaket er MMR vaksinen, den varer livet ut med en dose, men fordi ca 10% av en eller anna grunn ikke får beskyttelse, blir det gitt en dose til og da er ca 99% dekket. Anonymous poster hash: 54d0f...607
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #20 Skrevet 6. januar 2015 Vi vaksinerer ikke og til nå har ikke ungen eksplodert pga smitte. Vi har tilogmed vært i land som er anbefalt vaksine.. Vi voksne har heller ikke tatt en booster og har heller ikke eksplodert i løse lufta. Men, det er deres valg og helt frivillig å vaksinere. Hvis du er usikker kan du avvente til du bestemmer deg Anonymous poster hash: e634d...fd6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #21 Skrevet 6. januar 2015 Hvor vanlig er det egentlig at voksne tar boostervaksiner? Jeg har nå snakket med de rundt meg på jobb, ingen har en gang vurdert det. Så om det viser seg at 70-80%? av den voksne befolkningen ikke er beskyttet så er vi jo langt under de 95% som det snakkes om i denne tråden. Nei, tror vi bare lar det ligge denne gang, sjansen for å bli syk er jo tydligvis minimal, så får de heller revaksinere seg når de kan bestemme selv. Anonymous poster hash: 54d0f...607 Jeg tenker ikke på MMR, som varer livet ut, men alle de som anbefales tatt hvert 10. år (i hovedsak stivkrampe og difteri hvis jeg husker riktig) tar jeg. I tillegg til de vanlige vaksinene har vi tatt HEP A og B pga hyppige reiser. Enkel sak for oss, hver gang vi skal på reise sjekker vi om vi er à jour med vaskinene. Anonymous poster hash: 3cb6c...061
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå