Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Hun er 6 mnd. Legger henne mellom 18 og 19 for natta. Da får hun melk og grøt. Før sov hun natten igjennom. De siste ukene har hun begynt og våkne på natta. Lys våken og strålende fornøyd. Da står jeg opp med henne så hun ikke skal vekke mann og storebror. Sitter oppe med henne et par timer, så sover vi videre.. Dette skjer neste hver natt nå. Hun har begynt og få en tann, men det er først nå i det sist den har begynt og komme frem. Smører gummene med dentinox? (Tror jeg det het?) virker som om det funker greit. Men hvorfor i alle dager våkner hun midt på natta og ikke vil sove mer? Hvis jeg skal legge henne seinere må hun jo ha en ekstra lur før hun skal legge seg igjen. For hun er stuptrøtt når jeg legger henne på kvelden. Anonymous poster hash: d31c1...8a4
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 Hvor mange lurer sover hun på dagen da? Det hun trenger. 3 på det meste. Hun er ikke våken mer enn 3 timer av gangen på dagen. Fort for at hun blir overtrøtt, og da et mareritt og legge. Har vel erfart at søvn avler søvn. Anonymous poster hash: d31c1...8a4
*SommerFrisk* Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Du må slutte og stå opp med henne. Det er greit og lære de at når det er natta så er det natta. Nuss og kos, og en trygg stemme som kanskje synger en sang. Stryker henne på kinnet og legger henne igjen. God natt. De venner seg fort til at mamma står opp med meg på natta, og det er i grunn ganske koselig:) Siden du sier hun er stuptrøtt på kvelden når du legger henne så regner jeg med hun ikke sover for mye på dagen? Hva med og drøye første hvilen en stund? Også ta andre hvilen og heller vekke henne?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Du må slutte og stå opp med henne. Det er greit og lære de at når det er natta så er det natta. Nuss og kos, og en trygg stemme som kanskje synger en sang. Stryker henne på kinnet og legger henne igjen. God natt. De venner seg fort til at mamma står opp med meg på natta, og det er i grunn ganske koselig:) Siden du sier hun er stuptrøtt på kvelden når du legger henne så regner jeg med hun ikke sover for mye på dagen? Hva med og drøye første hvilen en stund? Også ta andre hvilen og heller vekke henne? Ja, jeg vet jo egentlig det. At jeg ikke må stå opp med henne. Huff.. Har bare ikke lyst til at hun skal vekke hele huset. :-/ Hun sover nok ikke for mye nei. Skjønte ikke helt, mener du at jeg skal holde henne oppe lenger før hun sover første gangen på dagen? Jeg har egentlig lært at hun må legges så fort hun er trøtt, ellers blir hun så overtrøtt, og da har vi det gående hele dagen lang. Dessverre:-( Anonymous poster hash: d31c1...8a4
BareMas Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Min største var også slik da hun rundet 6mnd. Aner ikke hvorfor, men for å lære henne skillet på natt og dag, var jeg konsekvent på å legge henne ned og si god natt. Som en over sier, tar man opp de, så legger de det til seg som en vane. Ligger hun på samme rom som dere? Ville isåfall prøvd å lagt henne på eget rom. Noen barn kan bli forstyrret av at det ligger flere der.
Hjertefru Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 Hvor mange lurer sover hun på dagen da?Det hun trenger. 3 på det meste. Hun er ikke våken mer enn 3 timer av gangen på dagen. Fort for at hun blir overtrøtt, og da et mareritt og legge. Har vel erfart at søvn avler søvn. Anonymous poster hash: d31c1...8a4 Kan bare snakke ut fra egen erfaring, men jeg mener hun sover litt mye på dagtid, i allfall hvis lurene varer et par timer.Det er riktig at søvn avler søvn, men bare til et visst punkt. Hadde prøvd å kutte ned til to lurer hvis jeg var deg.
*SommerFrisk* Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Du må slutte og stå opp med henne. Det er greit og lære de at når det er natta så er det natta. Nuss og kos, og en trygg stemme som kanskje synger en sang. Stryker henne på kinnet og legger henne igjen. God natt. De venner seg fort til at mamma står opp med meg på natta, og det er i grunn ganske koselig:) Siden du sier hun er stuptrøtt på kvelden når du legger henne så regner jeg med hun ikke sover for mye på dagen? Hva med og drøye første hvilen en stund? Også ta andre hvilen og heller vekke henne? Ja, jeg vet jo egentlig det. At jeg ikke må stå opp med henne. Huff.. Har bare ikke lyst til at hun skal vekke hele huset. :-/Hun sover nok ikke for mye nei. Skjønte ikke helt, mener du at jeg skal holde henne oppe lenger før hun sover første gangen på dagen? Jeg har egentlig lært at hun må legges så fort hun er trøtt, ellers blir hun så overtrøtt, og da har vi det gående hele dagen lang. Dessverre:-( Anonymous poster hash: d31c1...8a4 Ja det jeg mente er at du bør vente lengre med første lur, slik at du får kortet det ned til to ganger pr dag. Det blir tøft for dere begge i starten, men det er tilvenning som alt annet. Jeg tror det er løsningen:) jeg ville iallefall forsøkt:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Men hun er jo så trøtt. Hun sover ikke 6 timer på dagen altså. Ikke to timer på hver lur. Blir mer: 0930-1100, 1330-1430, 1600-1700. Det kan være en typisk søvnrutine. Anonymous poster hash: d31c1...8a4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #10 Skrevet 6. januar 2015 Om hun trenger de duppene på dagtid så ville jeg ikke kuttet på de, har en gutt som også sov masse på dagen og han har alltid sovet nettene også, men prøv å ikke ta henne opp om natten, gå inn til henne og vær der uten å lukke henne opp fra sengen, de er som klokker de ungene så hun har bare vent seg på den der nattekosen med deg nå, når guttungen nekter å sove så er jeg på rommet med ham, synger og pludrer litt før jeg sier ifra at nå må han sove og da prater jeg ikke mer til ham, bare er der, til han roer seg helt ned, da sniker jeg meg ut. Da vet han jo også at han ikke slipper ut av senga. Anonymous poster hash: e2bc0...11c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #11 Skrevet 6. januar 2015 Hun sovnet faktisk igjen her nå uten at jeg tok henne opp:) da prøver jeg og få meg litt søvn. Takk for gode råd damer:) Anonymous poster hash: d31c1...8a4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #12 Skrevet 6. januar 2015 Min største var også slik da hun rundet 6mnd. Aner ikke hvorfor, men for å lære henne skillet på natt og dag, var jeg konsekvent på å legge henne ned og si god natt. Som en over sier, tar man opp de, så legger de det til seg som en vane. Ligger hun på samme rom som dere? Ville isåfall prøvd å lagt henne på eget rom. Noen barn kan bli forstyrret av at det ligger flere der. Ligger på eget rom. Har gjort det i flere mnd. Anonymous poster hash: d31c1...8a4
BareMas Skrevet 6. januar 2015 #13 Skrevet 6. januar 2015 Min største var også slik da hun rundet 6mnd. Aner ikke hvorfor, men for å lære henne skillet på natt og dag, var jeg konsekvent på å legge henne ned og si god natt. Som en over sier, tar man opp de, så legger de det til seg som en vane. Ligger hun på samme rom som dere? Ville isåfall prøvd å lagt henne på eget rom. Noen barn kan bli forstyrret av at det ligger flere der.Ligger på eget rom. Har gjort det i flere mnd. Anonymous poster hash: d31c1...8a4 Da er det bare å ri av stormen. Er det samme opplegget hun driver med som min eldste, så varer det i 2-3mnd og alt greit igjen. Med mindre noen av de andre tipsene du har fått fungerer. Men anbefaler deg å slutte å ta henne opp, det kan hindre henne i å finne den lange søvnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå