Gå til innhold

Alle andre hadde hatt en bedre jul enn henne :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble lei meg jeg..

Førsteklassingen har hatt 14 dagers ferie med begge foreldrene hjemme og besteforeldre. Overflod på alle måter. Lange morgener, og sene kvelder. Julenisse, masse gaver, bursdagsfeiring midt i alt.

Første uken var det mye innetid, men andre uken var det ut på skøyter, tur osv.

Men de andre i klassen hadde hatt det så mye bedre...

Gode Juleminner er det viktig for meg å gi henne, men jeg får det visst ikke til 😢

Anonymous poster hash: 1326b...97d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor hadde de andre hatt det så mye bedre?

Har hun spurt alle andre og sammenlignet?

Anonymous poster hash: 11746...860

Skrevet

Hvorfor hadde de andre hatt det så mye bedre?

Har hun spurt alle andre og sammenlignet?

Anonymous poster hash: 11746...860

De hadde en sånn runde i klassen på hva alle hadde gjort. Hun kunne ikke nevne noe konkret bortsett fra at en hadde reist bort til et annet land og et par hadde vært i svømmehallen.

Jeg tenkte liksom at all familietiden var nok.. Men jeg må kanskje være enda mer tilstede.. Jeg slappet jo litt av, med besteforeldre på besøk. Hun er enebarn. Vet ikke om det er bortskjemthet eller om hun blir ensom i feriene uten søsken. Vi er jo sammen med andre barn, men ikke hver dag. I ferien uttrykket hun glede over hvordan vi hadde det - særlig at jeg var så mye hjemme..

HI

Skrevet

Det er vel ofte sånn at uansett så virker det andre har gjort mer spennende selv om det egentlig ikke er det. Hadde ikke lagt så mye i det. Hun har sikkert hatt det veldig fint og det er sikkert noen som gjerne skulle vært henne.

Skrevet

Det høres jo deilig ut! Hva er dette for tull med å sammenligne alt?:-(

Anonymous poster hash: f4870...bca
Skrevet

Herregud unger kan klage innimellom, det betyr ikke at de har rett.

Det høres ut som om dere har hatt en helt fin jul.

Anonymous poster hash: 0dcaa...126

Skrevet (endret)

Det sitter helt sikkert et annet barn der som tenker akkurat det samme om ditt barns opplevelser :).

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

En ting jeg har lært etter å ha fått fire barn er at "alle andre" gjerne er to-tre stykker :P

Hun er 6 år, de er gjerne litt sånn i den alderen. Er det noen som har gjort noe bedre enn henne så får hun det til å høres ut som om det hun har gjort ikke betyr noen ting. Ikke ta det personlig ;)

Anonymous poster hash: 4d79b...93a

Skrevet

Hvis det hjelper:

Vi gjorde INGENTING:) Ungene lå falte i sofaen med pysjen på torsdag fredag lørdag og halve søndag.

Da vi skulle ut søndag klikket minstemann og kunne ikke skjønne hvorfor han måtte ha på seg alle klærne etc.

men det er jo så koselig hjemme.

Ungene- særlig de i bhg- underholdes hele dagen. De trenger tid til å kjede seg.

Hvis ungene mine klager sier jeg bare at det er sunt å kjede seg. Da kna man gå gjennom leke sine etc.

De må lære at det er greit at det ikke skjer noe.

Av og til sier jeg også at vi har ikke penger til å gjøre alt på en gang. Ikke alltid vi kan gå å kafe, kino, etc.

Jeg får inntrykk av at mange små barn står på slalom ofte. Jeg bare; det koster oss ganske mange tusen for en helg på fjellet med ski og utstyr. Det skjønner jeg ikke hvordan folk får til- men i utgangspunktet tror jeg at de fleste klarer seg med en eller to helger ila sesongen. de færreste gjør vel dette hver helg?

Jeg tror bare man skal gjøre som man har lyst, slik at foreldre og barn trives sammen. Av og til trenger alle og bare dasse hjemme. Det er kjedelig og sunt;)

Skrevet

Hvem er det som kjenner på dette? Du eller henne?

I klassen til mine barn har noen vært på hytta, noen har vært syke, skiturer, skøytebana, kino, svømmehallen og besøk til hverandre. Altså sånn som det er i hvert eneste ferie, alle har noe spennende og fortelle selv de som bare har vært i akebakken!

Anonymous poster hash: 48855...d46

Skrevet

Sorry, men den hadde jeg bare ikke tatt inn over meg i det hele tatt, derimot snakka med ungen om alt det hyggelige vi faktisk gjorde. Og "alle andre" flyr ikke mitt hus overhodet.

Skrevet

Høres ut som dere har hatt en flott jul. Hun har nok hengt seg opp i noe 2-3 har fortalt, som hun ønsket, så blir det alle.

Alle i klassen til min datter fikk macbook til jul, tipper det er maks 2 stykker som fikk det.

Skrevet

Dere som har enebarn er kanskje i overkant dillete med barnet?

Jeg har tre og overhører "alle andre" kommentarer.

Anonymous poster hash: d1df6...4b6

Skrevet

Hehe...haddee nøyaktig samme samtale i morges. Er visst mere kaker, sjokolade dans og musikk hos "alle" andre enn oss.

Så viser det seg at "alle" er bestekompisen som har reist til sine besteforeldre i Vancouver for aller første gang i sitt liv (han er 6 år), der det også bor tanter og onkler med mange barn på samme alder.

Måtte sette meg ned og forklare at:

1) barn (og voksne) overdriver gjerne litt når de forteller om ting de har gjort

2) forskjellige familier gjør ting på forskjellige vis

3) man feirer Jul på forskjellige vis i forskjellige land

4) selvsagt er det kjipt at det ikke var andre barn med oss i Julen, men slik er det, vi kan ikke endre på antall barn i familien.

Han ble spurt om han heller ville byttet familie, men da innrømmet han at Julen ikke var så ille likevel, og mormor lagde kanskje bare én sjokoladekake, men det var den beste i hele verden...

Anonymous poster hash: e0747...0bc

Skrevet

Bortskjemt...

Anonymous poster hash: de581...0f8
Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg er jo bare mamma til et barn, og hun har aldri klaget over opplevelser før. Derfor var det litt uvant :)

Det er hun som føler på at julen var kjedelig - jeg hadde det jo toppers og følte at det var vakre barndomsminner skapt i hver en krok.. Men så følte jo jeg på at hun følte på :D

HI

Skrevet

Historier om "alle andre" gir mange foreldre dårlig samvittighet.  

Barn gjør som voksne, man hører på andres historier om høydepunktene i livene deres, og legger sammen alle andre sine høydepunkter.  Og endrer opp med inntrykk av at "alle andre" har tilbragt julen med en blanding av pepperkakebaking på hytten, romantisk tur til Paris og ellevill shopping i New York bare avbrutt av SPA-opphold.  

Barn gjør det samme, tenker at "alle andre" har drevet med sammenhengende kino/baking/gaveåpning/lekeland/osv.  Mens de har fått PC/telefon/TV/klær/osv i gave.  

I virkeligheten er det jo ikke sånn.  

Hvis datteren din ofte klager kan du be henne være mer konkret om hva hun faktisk ønsker, og minne henne på at det er bedre å spørre på forhånd enn å klage i ettertid.  Hvis hun 1 gang har sagt at noen andre sin juleferie virket gøyere, så kan du sikkert slappe av.  

Anonymous poster hash: 3e475...a4d
Skrevet

Dette skal du ikke ta til deg. Hun er seks år. Bare det at dette bekymrer deg nok til å starte en tråd om det bør få bjeller til å ringe. Jeg mener ikke at hun er bortskjemt, men hvis du fortsetter å reagere slik hver gang hun ikke er på toppen av verden, står du etterhvert i fare for å skape et monster. Tenk tilbake til da du selv var liten. Sikker på at du også følte at "alle andre" hadde det bedre innimellom. Du kan virkelig ikke bære henne på gullstol hele livet, hun må takle nedturene også (i den grad dette i det hele tatt kan kalles en nedtur).

Anonymous poster hash: fa5db...900

Skrevet

hehe, ikke ta deg nær av det ;) Og for all del ikke la deg manipulere!

Etter en uvanlig innholdsrik uke fikk gutten min på 10 et  "nei "til noe han ville vi skulle gjøre med en gang. Fikk igjen at vi aldri gjorde noe gøy og at alle andre hadde det bedre enn han. Alle andre gjorde gøye ting hele tiden, mens vi aldri gjorde noe. Han hadde plutselig glemt at vi samme uken hadde vært på tusenfryd, bowling, badeland og kino og hatt overnatting av fettere og kusiner i flere dager ;P

Det handler ikke om å være bortskjemt og utakknemlig. Det handler om at de lever i nuet og at de henger seg opp i ting. De vil gjøre alt det som de andre gjør. Noen barn er verre enn andre, men når de reflekterer over det så vet de at de er heldige :)

Anonymous poster hash: d76d0...2b8
Skrevet

Jeg sa til henne at hun måtte tenke på alt det fine vi har gjort i julen. Og at hun selv må komme med forslag til hva vi skal gjøre.

Så sa jeg - kanskje litt umodent - at jeg faktisk ble litt lei meg når hun sa slik. Det empatiske svaret jeg fikk : "Jeg syns du heller skal tenke litt over at JEG er lei meg"

Hva har skjedd med den lille, takknemlige tøtta mi liksom?

Tror det i enda større grad enn på Bhg er en slags konkurranse om opplevelser. Vi bor i tillegg et sted hvor mange har veldig mye penger, så det er jo sant at de i klassen opplever mye.. Men det gjør virkelig hun også..

Og selv om jeg ble satt litt ut av dette så er vi en familie som jobber mye med å innprente gode holdninger.. Selv om mor vil litt mye for jenta si iblant ;)

HI

Skrevet

Tenker at unger syter og klager uten grunn mange ganger jeg da ;)  Min på snart 4 påstår gjerne at hun omtrent ikke har noooooen leker... stakkars.... (Rommet er overfylt)... Så jeg legger ikke noe videre i sånne utsagn.

Snart blir det uansett... "Jamen ALLE andre får lov til å dra på den festen", eller "Alle andre drar jo til syden 6 ganger i året, hvorfor kan ikke vi det, snufs, snufs"... He he ;)

Merker at slikt bryr meg ikke, når jeg VET at de har det bra. Det vil alltid noen som får mer, gjør mer osv. Sånn er livet.

Skrevet

Pass deg så du ikke får en utakknemlig jente!

Og ALDRI bry deg om "de andre", jeg brukte den ofte selv for å gi mamma dårlig samvittighet eller pga egoisme. Alle andre kan bety at de hun liker best har opplevd noe hun blir misunnelig på. Kan jo være 2 eller 3 av 15.

Anonymous poster hash: b82ab...b21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...