Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har to barn, en på fem og en baby. Jeg har aldri vært god på husarbeid. Vokste opp i totalt kaos så lærte det ikke hjemmefra. Hvordan greier dere å holde det ryddig og rent? Hvor mye tid bruker dere på husarbeid? Ble mye bedre når jeg fikk familie, men ser absolutt forbedring potensiale! Anonymous poster hash: c2bce...5a1
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 5. januar 2015 #2 Skrevet 5. januar 2015 Ta alltid med deg noe rot når du reiser på deg. Rydd litt og litt istedenfor å spare alt til skippertak
Mamma_til_2 Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 Jeg vet at det tar ca 30 min og rydde kjøkken stue gang og bad så jeg vet at gjør jeg det så er det gjort ☺ ellers er det greit og gjøre som hun over sier ta litt hele tiden ikke spar på rotet det blir ikke borte ☺
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Vi hadde også skikkelig rotete hos oss i mange år. Da jeg gikk gravid med nr 2 og trengte mer plass, bestemte jeg meg for å ta stor opprydding. Siden det var rot og kaos i alle rommene, tok jeg derfor et og et rom. Begynte først på soverommene, kastet alt som kastes, brukbare leker og klær ga jeg enten bort eller solgt billig på Facebook. Det som står igjen på alle rommene er senga, garderobeskap og nattbord ( her finner man bøker som vi skal lese til ungene). På veggene henges det kun nattlampe/ leselampe og veggklokke. Når soverommet var unnagjort, gikk jeg løs på alle våtrommene. Så alle bodene og garasje, kjøkkenet og til slutt stua. Alle lekene er samlet i stable kasser som ungene må rydde opp før de legger seg hver kveld ( de er 5 og 3 år nå). Alt har sine faste plasser og vi har minimalt av ting fremme. Og som de andre skriver lenger opp, så små rydder man titt og ofte. Ungene kan læres å hjelpe til. Begge mine rydder etter seg Lykke til! Anonymous poster hash: 008f3...6ad
prusiluscan Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Jeg er som deg, en skikkelig rotekopp som hater husarbeid. Min måte å få gjort husarbeid på er at hver dag når ungene har lagt seg stiller jeg timern på ovnen på 30min. Iløpet av de 30min rydder jeg og mannen over alle rom, tørker over benker og mopper/støvsuger kjapt over de gulvene som trengs. Er mye man får gjort på så kort tid. Etterpå er det skikkelig deilig å kan hive seg på sofan med ryddig hus. Ikke minst er det deilig å ikke omtrent få hjerteinfart når noen stikker innom på besøk for det ser ut som et katastrofeområde😝
Fandens Oldemor Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Kanskje du kan rydde litt rett etter barna er lagt? Få inn en rutine på det? Da er det alltid pent til en ny dag, og du kan nyte kvelden etterpå med god samvittighet i ryddig hjem. Tar man noen minutter hver dag, blir det aldri kjemperotete. Torsdag er en fin dag til ukentlig støvsuging/vasking, da er det fint til helgen (og husarbeid spiser ikke av dyrebar fredags-tid). Jeg vasker bare badene hver uke, resten av gulv klarer seg fint med støvsuging.
kokosyklus Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Gode forslag over:) Sleng på en lydbok etter at ungene har lagt seg, Sett av 30 min til rydding og 30 min til bretting av klær med god underholdning på øret. Plutselig gleder man seg til den timen i sin egen verden med lydbok:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Første pri: rydd, kast og få oversikt. Alt må ha sin plass! Og som de andre sier, sett av tid til å gjøre husarbeid! 15 min om morgenen, 15 min etter middag og 30 min på kvelden. Ha dager der du har spesifikke oppgaver når de passer i deres timeplan. Vaske bad og gulv på fredag, så rydder du unna til det og tørket støv på torsdag. Hvis du gjør litt hver dag så slipper du å bruke hele dager på skippertak metoden. På en time husarbeid hver dag rekker du til og med å måke gårdsplassen for snø, med et skinnende rent hus! Anonymous poster hash: 6d5b6...527
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Her er rådene fra en lat, støvallergisk person som hater rot og reiser mye (derfor lite tid til husarbeid): Leste et intervju med en kjent kvinne en gang for lenge lenge siden, tror det var Gro H. Brundtland men husker ikke helt. Hun sa at hun aldri gikk med tomme hender. Samme regel hadde vi forøvrig når jeg jobbet på restaurant som student: skulle mann inn på kjøkkenet skulle man ta med noe, samme på vei ut. Denne praktiserer jeg den dag i dag. Bli fortløpende rydding av det. Annen regel i huset vårt: ikke samle på alt mulig. Det hjelper å ha flyttet 13 ganger på 17 år, men litt disiplin på shoppingfronten lønner seg når det gjelder å unngå rot. Alt på sin plass, og har man ikke plass er det fordi man har for mye. Dessuten synes jeg det er slitsomt med overlesset interiør. Når alt er ryddig, går husvasken mye kjappere. Det hjelper også at vi har nokså stramt interiør, store nakne flater går raskere å rengjøre enn flater med mye nips. Jeg hater husvask, tar en grundig runde her uke, til slutt går det raskere enn å vente til det er blitt ille. Vanen kommer fra alvorlig støvallergi, vi kan ikke la det gå for lenge før jeg nyser i vei i eget hus. Voilà! Anonymous poster hash: 9c400...566
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #10 Skrevet 6. januar 2015 Jeg er en ekte rotekopp som helst aldri rydder. De første årene i eget hus var grusomme. Helt kaotisk. Etterhvert lærte jeg en ting: Alt må ha sin plass! Og jeg kan ikke eie mye. Sist jeg flyttet (fra liten leilighet til stor leilighet) kvittet jeg meg med veldig mye. Før pleide jeg å ha pynteting, nå har jeg bare mine favoritter. Er ganske tomt, men jeg har vent meg til det. Det er så enkelt (ja nesten morsomt) å rydde når mab ikke har så mye ting. Og jeg savner egentlig ikke tingene heller. Mitt tips til deg er å leve minimalistisk. Folk i vår kategori bør ikke eie masse... det blir bare rot! Regel nummer to er å ha en fast plass til alt, samt noen roteskuffer/kurver rundt omkring i huset så man bare kan slippe ting dit og sortere siden. Lykke til! Klarte jeg det vil du også klare det👍 Anonymous poster hash: 03908...010
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #11 Skrevet 6. januar 2015 Må enda tilføye; ser at mange bruker tid. F.eks. 30 min hver dag. Det har aldri funket for meg, jeg greier det bare ikke. Så ikke fortvil om det ikke funker på deg heller. Det som derimot har vært til stor hjelp er å alltid ta med en ting fra stua til f.eks. badet når man reiser seg. Når jeg likevel skal på badet, kan jeg jo ta med hårstrikkene på stuebordet. Når ungen fikk eget rom ble det også straks ryddigere. Hun får lov å leke så mye hun vil i stua., bare hun rydder etter seg. Det går så fint! Anonymous poster hash: 03908...010
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå