Gå til innhold

Er det en grunn til at de fleste har bare to barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ekstremt mye jobb med tre? Virker som normalen er to barn, og det er kanskje en grunn til det? Vi er nå på vei med tredjemann, litt overaskende, og har innimellom litt panikk. Greier vi det? Når så mange andre velger bare to?

Anonymous poster hash: 594f8...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som har to vet jo ikke om det er for mye med tre 😂 Men jeg tror de fleste med tidsklemma innser at to er nok...

Anonymous poster hash: 826f8...10e

Skrevet

Selvfølgelig greier dere det, dere har jo ikke noe valg :P

Jeg vet om mange med mer en 2 barn, ganske mange når jeg tenker over det :)

Skrevet

Kunne ikke tenke meg flere enn to barn jeg,du skal jo ha tid til å følge opp barna også.

Ikke har jeg den best betalte jobben heller..Så syns det holder med to jeg :)

Anonymous poster hash: 50cb8...29a
Skrevet

Jeg ønsket 3, men hadde aldri ork etter at nr.2 ble født med en del ekstra utfordringer. Så da ble det naturligvis 2 barn :) Det er travelt nok for meg det.

Skrevet

Synes normalen er tre, og ikkje to, iallefall i vårt område og omgangskrets.  Kjenner ganske mange som har 4 -5 barn og.  Eg hadde gått for tre om eg var litt yngre.

Skrevet

3 barn er fantastisk !! For meg er 2 for lite. Jeg ville ha en liten flokk :)

Anonymous poster hash: 8e299...766

Skrevet

Jeg hadde ikke orka mer enn to sped/småbarnsfaser !!! Det var så slitsomt at vi holdt på å stanse med den ene. Noen ganger angrer jeg nesten på at vi ikke gjorde det... Jeg savner så innmari å sove... 

Anonymous poster hash: 68714...a1a
Skrevet

Ønsker meg tre barn. Eller egentlig flere. Men da må vi flytte til et større hus, og med våre jobber og boligprisene i denne byen, så tviler jeg på at vi får råd til det noen gang...

Men heldigvis er vi relativt unge, så vi kan få et barn eller to om ti år. Og innen da kan jo økonomen ha endret seg. :-)

Jeg tror mange får to barn fordi de starter å få barn relativt sent, og dermed setter alderen kanskje en stopper for tre, da tre små er temmelig travelt, men man ikke har mulighet til å vente noen år på sistemann.

Anonymous poster hash: b231b...265

Skrevet

En eller to er ofte "nok" for mange både når det kommer til økonomi og oppfølging av barna. I det selvrealiserende Norge i dag så er det ganske høye krav til hvilken standard man skal ha(mange steder...), bil, hjem, aktiviteter og annet. Noe må fires ned på jo flere barn man får. Men de fleste jeg kjenner får to barn, kanskje fordi de fleste føler på at man må jo ha et søsken? Det er nesten utenkelig at barn skal vokse opp som enebarn. Med tre barn må man kanskje flytte, bhg-/sforegning blir fort en del dyrere, ny bil osv. For min del så handler det nok mest om tid. Jeg ønsker å kunne følge opp barna mine så godt jeg kan. Flere barn vil gi mindre tid til hver enkelt, skal sies at ett av mine barn har litt ekstra.

Anonymous poster hash: 0071a...f7d
Skrevet

Tja... For min del er jeg ingen fan av graviditet og spedbarn/babyfasen... Er jeg som må ta meste jobben med nattevåk osv, så da frister ikke det eeeeen gang til. Nesten så jeg får akutt narkolepsi bare av å tenke på det ;) He he

Også har det veldig mye med økonomi å gjøre. Jeg har reist mye rundt i verden som barn og har utrolig mange fine minner.... Vil gjerne ha råd til å ta med de 2 jeg har på opplevelser, uten å måtte spare til en tur i 3 år :) I tillegg til større bil,hus osv. Komfort er nok litt viktig for meg.

Det er også det at jeg gjerne ikke vil ha det for hektisk. Ikke for min egen del men for barnas. Lite som skal få meg til å bli stressa og vil ikke at småbarnsåra skal gå i en stressa mamma med tidsklemme.  Kan selvfølgelig endre seg om 10 år... ;)

Nå føler jeg at vi har nok, men kanskje det endrer seg når de er større? ;)

Skrevet

Her er det veldig vanlig med 2 barn. Tror ikke folk rekker mer pga alder, og kanskje det blir for dyrt..

Jeg skulle gjerne hatt en nr 3, men det er utenkelig at 2 kan dele rom, vi har ikke råd til større bil, har solgt unna alle babytingene.

Anonymous poster hash: d90a6...d6c
Skrevet

Har 2 barn, og ønsker meg et barn til.. Men med vår stramme økonomi så passer det dårlig med flere.

Anonymous poster hash: d827e...c94

Skrevet

Fordi vi ikke orker flere runder med vræl, søvnmangel og 9 mnd hjemme med kun en baby (siste gjelder da meg). Vi ønsker å forbli mann og kone, ikke få 3 skilsmissebarn.

Skrevet

En eller to er ofte "nok" for mange både når det kommer til økonomi og oppfølging av barna. I det selvrealiserende Norge i dag så er det ganske høye krav til hvilken standard man skal ha(mange steder...), bil, hjem, aktiviteter og annet. Noe må fires ned på jo flere barn man får. Men de fleste jeg kjenner får to barn, kanskje fordi de fleste føler på at man må jo ha et søsken? Det er nesten utenkelig at barn skal vokse opp som enebarn. Med tre barn må man kanskje flytte, bhg-/sforegning blir fort en del dyrere, ny bil osv. For min del så handler det nok mest om tid. Jeg ønsker å kunne følge opp barna mine så godt jeg kan. Flere barn vil gi mindre tid til hver enkelt, skal sies at ett av mine barn har litt ekstra.

Helt enig med deg ang. tidsklemma. Ramme rundt å få nr.3 er ingen problem for oss. Økonomi og plass nok, men vi ønsker å være tilstede og tilbringe tid med begge våre uten å få dårlig samvittighet. Derfor valgte vi å få bare to unger, og angrer ikke den dag i dag at vi stoppet på to. Dagene flyr avgårde med 100% stilling, lekser oppfølging, kjøring til og fra treninger/ kamper, diverse foreldre dugnader, kvalitetstid med familie, husarbeid osv

Anonymous poster hash: 1d2da...919

Skrevet

Vi har diskutert nr tre en del ganger, men foreløpig kommet frem til at vi heller vil fokusere på å følge opp de to vi har. Vi har begge lyst på en babyperiode til, men svangerskap frister ubeskrivelig lite. Så tror at det blir to her og:)

Evt en attpåklatt. Kjenner faktisk ingen som har flere enn to, men nå er vi ikke så gamle da.

Anonymous poster hash: be2d3...a31

Skrevet

Det er individuelt hvor vanskelige de er. Smiths venner f.eks har jo ørten unger da (som de ikke klarer å oppdra)

Anonymous poster hash: 911ea...4dc

Skrevet

Helt enig med deg ang. tidsklemma. Ramme rundt å få nr.3 er ingen problem for oss. Økonomi og plass nok, men vi ønsker å være tilstede og tilbringe tid med begge våre uten å få dårlig samvittighet. Derfor valgte vi å få bare to unger, og angrer ikke den dag i dag at vi stoppet på to. Dagene flyr avgårde med 100% stilling, lekser oppfølging, kjøring til og fra treninger/ kamper, diverse foreldre dugnader, kvalitetstid med familie, husarbeid osv

Anonymous poster hash: 1d2da...919

Samme her.
Skrevet

Jeg føler egentlig det motsatt, i våre kretser har de fleste 3 barn og det virker som om det er 3 barn + gode jobber + 2 biler + villa + hytte som er ligningen for vellykkede familier for tiden.

Vi er "kjempe mislykket": vi har bare ett barn (blir maks to, om vi får det til, og ingen krise om det ikke blir mer enn ett), én bil, leilighet og ingen hytte (kommer til å arve et hus ved et vann i skogen i Canada, men det er lenge til).

De jeg kjenner som har tre barn er flinke til å følge opp, men det er klart at det er mer krevende enn to og det er gjerne foreldrenes egne prosjekter og egen tid som ryker. Også er alt et spørsmåål om planlegging, min svigerinne som har 3 tette hadde en helt annen hverdag enn min svoger som har 3 med 6 års mellomrom mellom hvert barn. Og de fleste jeg kjenner ned 3 barn har enten hatt nr 1, ventet litt og deretter fått to tette eller omvendt, fått to tette og ventet litt før nr 3. Forestiller meg at det blir litt mindre pes slikt.

Anonymous poster hash: 9b294...341

Skrevet

Har ikke sett noen fordeling på det, men stemmer det virkelig at de fleste bare har to barn? Rundt oss synes jeg veldig mange har tre og jeg trodde faktisk det var nokså vanlig.

Vi har tre og det går helt glimrende. Vi kan ikke ha den minste bilen selvfølgelig hvis alle skal på tur og vi flyttet da tredjemann var på vei. Det er nokså krevende, men jeg har ikke inntrykk av at de av våre venner som har to synes de har så veldig mye bedre tid. Vi jobber begge 100% (minst), men klarer fint å følge opp treninger, lekser, kjøring til og fra venner osv.

Skrevet

Har 2 barn, for oss er det mer enn nok. De har skole, fritidsaktiviteter etc. Hvis vi skal ha enda et må vi ha en annen plass å bo, vi må ha ny bil, mange slike praktiske ting som spiller inn.

Pluss at jeg har hatt 2 fæle fødsler, på begge over 30timer i den der forbanna fødesenga. Ene endte opp med KS. Så, også pga. Dette ønsker jeg ikke flere barn :)

Anonymous poster hash: 3672d...78b

Skrevet

Vi har to barn, og jeg vil ikke ha flere av rent egoistiske grunner. Jeg takler fint å gå gravid, men barseltid og permisjon er ikke noe for meg. Jeg tror en ny runde hadde gått på forholdet løs, og heller to barn i en lykkelig familie enn tre skilsmissebarn... Vi trenger tid til å prioritere å være kjærester, og tid til oss selv. Jeg har en hobby som tar mye tid, og jeg er ikke villig til å gi slipp på den, den har vært en del av livet mitt i 20 år. I tillegg er det et økonomisk spørsmål, og vi har kommet frem til at det beste for oss er å ha to barn - det har vi råd til uten å ofre noe, og uten å kjøpe nytt hus eller ny bil. Det er lettere å få til ferier, og det er lettere å få barnevakt.

Her jeg bor virker det som 3 barn er normalen, og jeg ser absolutt gleden ved å ha en liten "flokk" - men det passer ikke for oss. :)

Når det er sagt er vi enda såpass unge at vi kan revurdere om 10 år dersom vi kjenner på at vi ønsker flere allikevel. Men akkurat nå kjenner jeg at jeg er helt ferdig med spedbarn og barseltid.

Skrevet

Vi har et felles barn og han et barn fra før av. Vår er baby mens eldste er tenåring og når jeg ser hvor mye tid som brukes på kjøring i forbindelse med fotball osv. ønsker ikke jeg flere hvertfall. Holder lenge med mitt ene barn... Kunne fint hatt tid til et barn til forsåvidt, men da måtte jeg gitt opp min hobby og det er uaktuelt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...