Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Datteren min går i tredje klasse og gar nå feiret 3 av bursdagene sine, de to første med hele klassen og nå sist med alle jentene. Vi hadde 20 jenter her hjemme og det gikk forsåvidt fint, for alle andre enn jenta mi! I 1 og 2 klasse feiret vi i gymsalen på skolen med hele klassen, alle elsket det men også det var problematisk for frøkna her. Hun har "diagnosen" særlig sensitiv. Hun tåler ikke uforutsigbarhet, kaos, bråk, rot osvosv Vi har fulgt nirmen om å invitere alle i tre år nå, ikke en eneste feiring har vært gøy for henne. Neste år får hun invitere hennes nærmeste venner (ca 5 stk) og vi drar på bowling eller noe. Jeg er helt for at alle skal inkluderes MEN ikke for enhver pris. Noen ganger er det en grunn for at noen velger små feiringer!! Anonymous poster hash: 57d54...03f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #2 Skrevet 5. januar 2015 Datteren min går i tredje klasse og gar nå feiret 3 av bursdagene sine, de to første med hele klassen og nå sist med alle jentene. Vi hadde 20 jenter her hjemme og det gikk forsåvidt fint, for alle andre enn jenta mi! I 1 og 2 klasse feiret vi i gymsalen på skolen med hele klassen, alle elsket det men også det var problematisk for frøkna her. Hun har "diagnosen" særlig sensitiv. Hun tåler ikke uforutsigbarhet, kaos, bråk, rot osvosv Vi har fulgt nirmen om å invitere alle i tre år nå, ikke en eneste feiring har vært gøy for henne. Neste år får hun invitere hennes nærmeste venner (ca 5 stk) og vi drar på bowling eller noe. Jeg er helt for at alle skal inkluderes MEN ikke for enhver pris. Noen ganger er det en grunn for at noen velger små feiringer!! Anonymous poster hash: 57d54...03f Det å velge fem av 20 er i og for seg greit. Å velge 10 av 20 er ugreit, og mer enn 10 av 20 er uansvarlig. Det kan væe at dette er det beste for din datter, men det kan også være at hun får reaksjoner på at hun utestengte mange fra bursdagen sin. Sier det bare så du kan være forberedt på det. Anonymous poster hash: 0a928...6e7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har vært ærlig å sendt ut mail om hva planen er og hvorfor, så får alle reagere hvordan de vil. Er forresten enig i at 10 av 20 ikke er greit! Her er de 40 stk i klassen og synes da at 4-5 jenter er greit. Anonymous poster hash: 57d54...03f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Helt enig med deg! Mitt barn blir kun invitert der alle blir invitert, aldri ellers. Var sårt i barnehagen der de ikke hadde den regelen om enten alle eller del ut invitasjoner annen plass. Han så invitasjoner henge til stadighet, men fikk aldri selv På skolen var det noen som inviterte alle, så da kom han seg i bursdag. MEN, han selv takler ikke å ha 30 barn i selskap! Så vi har selv aldri hatt slike feiringer... Vi har invitert 3 - 5 stykker. Vært på kino eller bare hjemme og sett på film el.l Har absolut ikke dårlig samvittighet for dette. Er jo bursdagsbarnet som skal kose seg. - og de han vil invitere er gjerne de som ikke stikker seg mest frem, de som ofte ikke blir invitert dersom ikke alle blir det Anonymous poster hash: f399e...385
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Jeg er egentlig veldig enig med deg, men det krever en god dialog mellom foreldrene. Her har guttene sagt at de heller vil droppe feiring enn å feire med alle. Det har vært bursdager som har kommet helt ut av styr. Sist fikk niåringen be to venner fra klassen, samt tre venner utenfra. Det stakk i meg, da jeg synes alle guttene i klassen hans er utrolig koselige, men han er også sensitiv, og orker ikke støy. I klassen til storebroren har det vært helt ville tilstander. 18 gutter, hvor flere har diagnoser. Småsøsken har blitt dyttet ned trappen og låst inne på badet. Endte på legevakten en gang. Også han har de to siste årene feiret med fire gutter fra klassen. Der har det derimot kommet frem at tre gutter så godt som aldri blir invitert i bursdager, og det er selvfølgelig et problem. Jeg skulle ønske dette hadde kommet frem tidligere. Usikker på hva vi gjør neste år. Det er jo bursdagsbarnets dag. Samtidig har vi alle ansvar for at alle har det bra, og ingen skal holdes utenfor. Anonymous poster hash: bb858...b10
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Enig med deg HI. Her blir de nærmeste vennene invitert. Hverken mer eller mindre og på kryss og tvers av alder og kjønn. Anonymous poster hash: d6f6e...648
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 Dette er jo et helt særegent tilfelle. Og da vil sikkert folk rundt forstå det, og forhåpentligvis inkludere jenta di i sine bursdager likevel. Men hun syns kanskje ikke at store bursdager er noe særlig morsomt hos andre heller. Det var jo voldsomt mange jenter også.. I vår klasse er det halvt om halvt og da er de 12 jenter. Det er overkommelig, men 20 er ganske mange, ja.. Likevel bør normen være at alle innen en kategori (gutter, jenter, født 2008 osv) inkluderes i en bursdag, så får de enkelttilfellene som det du representerer selvfølgelig tas hensyn til. Anonymous poster hash: 46f21...5cb
Jezebel Skrevet 5. januar 2015 #8 Skrevet 5. januar 2015 (endret) Datteren min går i tredje klasse og gar nå feiret 3 av bursdagene sine, de to første med hele klassen og nå sist med alle jentene. Vi hadde 20 jenter her hjemme og det gikk forsåvidt fint, for alle andre enn jenta mi! I 1 og 2 klasse feiret vi i gymsalen på skolen med hele klassen, alle elsket det men også det var problematisk for frøkna her. Hun har "diagnosen" særlig sensitiv. Hun tåler ikke uforutsigbarhet, kaos, bråk, rot osvosv Vi har fulgt nirmen om å invitere alle i tre år nå, ikke en eneste feiring har vært gøy for henne. Neste år får hun invitere hennes nærmeste venner (ca 5 stk) og vi drar på bowling eller noe. Jeg er helt for at alle skal inkluderes MEN ikke for enhver pris. Noen ganger er det en grunn for at noen velger små feiringer!! Anonymous poster hash: 57d54...03f Det er vel de færreste som mener at 5 av 20 er et problem. 18 av 20 er et problem. Ingen vits å lage problemer der det ikke er noen. Inviter de nærmeste med god samvittighet. Endret 5. januar 2015 av Jezebel
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #9 Skrevet 5. januar 2015 Helt sikkert greit. Regner jo ikke med at jenta di går i bursdagene til de andre som inviterer alle jentene, siden hun er så sensitiv for store grupper. Møter hun opp i de andre sine bursdager med samme jentene blir det bare for dumt å ikke gidde feire med alle selv. Da må dere som foreldre heller tenke litt anderledes for å få hele gruppa til å fungere. Anonymous poster hash: 261c8...b0d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #10 Skrevet 5. januar 2015 Hun går sjeldent i bursdag. Hender seg hun vil men da gpr det litt bedre, enklere for henne ned uforutsigbarhet på bortebane. Her hjemme mister hun all kontroll og får store reaksjoner. Har veldig god dialog med alle foreldre da vi har en facebook gruppe for å plukke opp slike ting som utestenging, mobbing osv. Hi Anonymous poster hash: 57d54...03f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #11 Skrevet 5. januar 2015 Her foretrekker også gutten å ikke ha bursdag fremfor å invitere alle guttene. Han er rolig, sensitiv type som blir veldig utilpass når det er bråk og uro. Vi har allerede byttet skole pga det, han klarte seg ok sosialt i friminuttene men trakk seg unna i en egen boble med en gang det var bråk i klasserommet (det var ofte, vanskelig klasse). Bursdager hos andre takler han nesten: små fester går bra, større fester går dersom jeg eller mannen er der, større fester uten oss kommer han veldig oppspilt og aggressiv fra. Han er ikke så opptatt av å bli invitert, da han sjeldent ønsker å se andre barn utenom skoletiden. Vi får se hva vi gjør, men det blir smått om det blir noe, med en blandning av gutter og jenter. Han er ikke så opptatt av populære/upopulære barn, så her kan det godt hende vi inviterer klassens "sær jente" (hun er egentlig herlig, men mestrer ikke så godt språket) og ikke de kuleste guttene (som også er bråkebøttene). Anonymous poster hash: 90e39...8e8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #12 Skrevet 5. januar 2015 Snakket med naboen om dette idag. Der hadde en jente, "Pia", kun invitert 5 stykker fra klassen i selskap pga hun visstnok ikke liker store grupper. To av de inviterte er bestevenninne med nabojenta. Nabojenta ble ikke invitert. Hun ble veldig lei seg for alle inviterer alle i bursdagene. To uker etter fyller nabojenta året og nekter å invitere "Pia" til ditt selskap. Hun inviterer alle andre jentene i klassen pga hun har blitt invitert til dem. Mor til"Pia" ringer og klager til naboen. Men naboen står på sitt, det er jo faktisk mor til "Pia" som ikke inkluderte alle i utgangspunktet. Alle jentene i klassen har en veldig kjekk bursdag med overnatting og mye aktiviteter. De slapp også ta hensyn til "Pia" som ofte er litt sytete og barnslig. Det ble snakket mye om dette selskapet på skolen, min datter i annet klassetrinn hørte om det via via på skolen. "Pia" var ikke invitert og de fleste jentene har gått over til å invitere de som inviterer dem selv, altså kun venninner. Gjett om "Pia" ofte får komme i selskap framover? Hun som kanskje mest av alle trenger inkludering. Men hvorfor skal de "normale" barna ta hensyn til diagnose, sensitive og alle mulige ting mens foreldrene til disse barna ikke gidder? Anonymous poster hash: 261c8...b0d
aanonym Skrevet 5. januar 2015 #13 Skrevet 5. januar 2015 Det er forsåvidt greit å bare invitere en liten gruppe, men man skal selvsagt være litt nøye på hvem man velger. Det kan fort bli litt styr med hvem som får komme og ikke, alt etter hvem som er venner akkurat den dagen. Hvordan gjør dere forresten det med andres bursdager? Klarer hun å delta i andres store og bråkete selskaper?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #14 Skrevet 5. januar 2015 Snakket med naboen om dette idag. Der hadde en jente, "Pia", kun invitert 5 stykker fra klassen i selskap pga hun visstnok ikke liker store grupper. To av de inviterte er bestevenninne med nabojenta. Nabojenta ble ikke invitert. Hun ble veldig lei seg for alle inviterer alle i bursdagene. To uker etter fyller nabojenta året og nekter å invitere "Pia" til ditt selskap. Hun inviterer alle andre jentene i klassen pga hun har blitt invitert til dem. Mor til"Pia" ringer og klager til naboen. Men naboen står på sitt, det er jo faktisk mor til "Pia" som ikke inkluderte alle i utgangspunktet. Alle jentene i klassen har en veldig kjekk bursdag med overnatting og mye aktiviteter. De slapp også ta hensyn til "Pia" som ofte er litt sytete og barnslig. Det ble snakket mye om dette selskapet på skolen, min datter i annet klassetrinn hørte om det via via på skolen. "Pia" var ikke invitert og de fleste jentene har gått over til å invitere de som inviterer dem selv, altså kun venninner. Gjett om "Pia" ofte får komme i selskap framover? Hun som kanskje mest av alle trenger inkludering. Men hvorfor skal de "normale" barna ta hensyn til diagnose, sensitive og alle mulige ting mens foreldrene til disse barna ikke gidder? Anonymous poster hash: 261c8...b0d Jeg skjønner tankegangen din. Men skal jeg organisere en bursdagsfest, invitere alle guttene i klassen og se gutten min være utilpass i hele festen? Eller kanskje jeg skal invitere alle guttene og sende gutten hos farmor for å bli passet på mens det er fest? Da er alle invitert og jeg slipper å få høre at jeg ekskluderer andre barn! Min sønn har ingen diagnose, han fungerer godt sosialt og har ikke noe andre skavanker enn at han er roligere (mer moden) og noe mer sensitive enn andre gutter på sin alder. Jeg trodde ikke at det var negativt å ikke like bråk og rampestreker og heller like Lego og bøker, men det er tydeligvis veldig avvikende nå til dags. Jeg er gjerne med på å sørge for å invitere barn som ikke er så populære, vi liker faktisk underdogsene i vår familie. Men om jeg skal tvinge min sønn å invitere 12 gutter på sin bursdag når han egentlig ønsker å feire med 2 gutter og 3 jenter, da dropper vi heller hele bursdagsopplegget. Er uansett så "heldige" at den faller midt i vinterferien, vi får si at det ikke passer. Anonymous poster hash: 90e39...8e8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #15 Skrevet 5. januar 2015 Snakket med naboen om dette idag. Der hadde en jente, "Pia", kun invitert 5 stykker fra klassen i selskap pga hun visstnok ikke liker store grupper. To av de inviterte er bestevenninne med nabojenta. Nabojenta ble ikke invitert. Hun ble veldig lei seg for alle inviterer alle i bursdagene. To uker etter fyller nabojenta året og nekter å invitere "Pia" til ditt selskap. Hun inviterer alle andre jentene i klassen pga hun har blitt invitert til dem. Mor til"Pia" ringer og klager til naboen. Men naboen står på sitt, det er jo faktisk mor til "Pia" som ikke inkluderte alle i utgangspunktet. Alle jentene i klassen har en veldig kjekk bursdag med overnatting og mye aktiviteter. De slapp også ta hensyn til "Pia" som ofte er litt sytete og barnslig. Det ble snakket mye om dette selskapet på skolen, min datter i annet klassetrinn hørte om det via via på skolen. "Pia" var ikke invitert og de fleste jentene har gått over til å invitere de som inviterer dem selv, altså kun venninner. Gjett om "Pia" ofte får komme i selskap framover? Hun som kanskje mest av alle trenger inkludering. Men hvorfor skal de "normale" barna ta hensyn til diagnose, sensitive og alle mulige ting mens foreldrene til disse barna ikke gidder? Anonymous poster hash: 261c8...b0d Hvis Pia var den eneste som ikke ble invitert i bursdag til nabojenta av alle jentene i klassen var det rett og slett ondskapsfullt! VI har en med Downs i klassen til en av våre - han inviterer aldri på bursdag, men blir alltid invitert til alle oss andre. Skulle vi ha latt være fordi han ikke inviterer. Det handler om empati, og greie å sette seg inn i hvordan barn reagerer ved store forsamlinger. Vær mot andre som du vil de skal være mot deg er en kjempefin innstilling å ha - man kommer så mye lengre, og man slipper å få magesår over å irritere seg over at alle ikke gjør det samme. Å sette igjen EN unge er rett og slett faenskap, og foreldrene burde ha hatt juling!! Anonymous poster hash: 67d8a...bff
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #16 Skrevet 5. januar 2015 Snakket med naboen om dette idag. Der hadde en jente, "Pia", kun invitert 5 stykker fra klassen i selskap pga hun visstnok ikke liker store grupper. To av de inviterte er bestevenninne med nabojenta. Nabojenta ble ikke invitert. Hun ble veldig lei seg for alle inviterer alle i bursdagene. To uker etter fyller nabojenta året og nekter å invitere "Pia" til ditt selskap. Hun inviterer alle andre jentene i klassen pga hun har blitt invitert til dem. Mor til"Pia" ringer og klager til naboen. Men naboen står på sitt, det er jo faktisk mor til "Pia" som ikke inkluderte alle i utgangspunktet. Alle jentene i klassen har en veldig kjekk bursdag med overnatting og mye aktiviteter. De slapp også ta hensyn til "Pia" som ofte er litt sytete og barnslig. Det ble snakket mye om dette selskapet på skolen, min datter i annet klassetrinn hørte om det via via på skolen. "Pia" var ikke invitert og de fleste jentene har gått over til å invitere de som inviterer dem selv, altså kun venninner. Gjett om "Pia" ofte får komme i selskap framover? Hun som kanskje mest av alle trenger inkludering. Men hvorfor skal de "normale" barna ta hensyn til diagnose, sensitive og alle mulige ting mens foreldrene til disse barna ikke gidder? Anonymous poster hash: 261c8...b0d Hvis Pia var den eneste som ikke ble invitert i bursdag til nabojenta av alle jentene i klassen var det rett og slett ondskapsfullt! VI har en med Downs i klassen til en av våre - han inviterer aldri på bursdag, men blir alltid invitert til alle oss andre. Skulle vi ha latt være fordi han ikke inviterer. Det handler om empati, og greie å sette seg inn i hvordan barn reagerer ved store forsamlinger. Vær mot andre som du vil de skal være mot deg er en kjempefin innstilling å ha - man kommer så mye lengre, og man slipper å få magesår over å irritere seg over at alle ikke gjør det samme. Å sette igjen EN unge er rett og slett faenskap, og foreldrene burde ha hatt juling!! Anonymous poster hash: 67d8a...bff Forskjellig at en unge har diagnose og ikke inviterer noen og det å være onskapsfull å velge ut kun noen få og forvente å bli invitert til alle de andre. Noen slike starter og da må de tåle sin egen medisin. Var ei slik i klassen til ene barnet mitt. Vi var greie å inviterte henne like vel, men hun fikk virkelig høre det fra de andre jentene som mente at hun ikke skulle vært der siden hun var ei som ikke inviterte alle. Flere sa at hun ikke kom til å bli invitert hjem til dem. Hvordan dere gjør det med barna deres bursdager og annet går ut over de når dere ikke er tilstede. Anonymous poster hash: 1da14...86b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #17 Skrevet 5. januar 2015 Snakket med naboen om dette idag. Der hadde en jente, "Pia", kun invitert 5 stykker fra klassen i selskap pga hun visstnok ikke liker store grupper. To av de inviterte er bestevenninne med nabojenta. Nabojenta ble ikke invitert. Hun ble veldig lei seg for alle inviterer alle i bursdagene. To uker etter fyller nabojenta året og nekter å invitere "Pia" til ditt selskap. Hun inviterer alle andre jentene i klassen pga hun har blitt invitert til dem. Mor til"Pia" ringer og klager til naboen. Men naboen står på sitt, det er jo faktisk mor til "Pia" som ikke inkluderte alle i utgangspunktet. Alle jentene i klassen har en veldig kjekk bursdag med overnatting og mye aktiviteter. De slapp også ta hensyn til "Pia" som ofte er litt sytete og barnslig. Det ble snakket mye om dette selskapet på skolen, min datter i annet klassetrinn hørte om det via via på skolen. "Pia" var ikke invitert og de fleste jentene har gått over til å invitere de som inviterer dem selv, altså kun venninner. Gjett om "Pia" ofte får komme i selskap framover? Hun som kanskje mest av alle trenger inkludering. Men hvorfor skal de "normale" barna ta hensyn til diagnose, sensitive og alle mulige ting mens foreldrene til disse barna ikke gidder? Anonymous poster hash: 261c8...b0d Hvis Pia var den eneste som ikke ble invitert i bursdag til nabojenta av alle jentene i klassen var det rett og slett ondskapsfullt! VI har en med Downs i klassen til en av våre - han inviterer aldri på bursdag, men blir alltid invitert til alle oss andre. Skulle vi ha latt være fordi han ikke inviterer. Det handler om empati, og greie å sette seg inn i hvordan barn reagerer ved store forsamlinger. Vær mot andre som du vil de skal være mot deg er en kjempefin innstilling å ha - man kommer så mye lengre, og man slipper å få magesår over å irritere seg over at alle ikke gjør det samme. Å sette igjen EN unge er rett og slett faenskap, og foreldrene burde ha hatt juling!! Anonymous poster hash: 67d8a...bff Men nabojenta skal takle dette siden hun ikke har "diagnosen" sensitiv? De er 3 venninner som alltid er sammen, to av disse ble invitert men ikke nabojenta. Hvorfor skal dette være greit for nabojenta? Anonymous poster hash: 261c8...b0d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #18 Skrevet 5. januar 2015 Snakket med naboen om dette idag. Der hadde en jente, "Pia", kun invitert 5 stykker fra klassen i selskap pga hun visstnok ikke liker store grupper. To av de inviterte er bestevenninne med nabojenta. Nabojenta ble ikke invitert. Hun ble veldig lei seg for alle inviterer alle i bursdagene. To uker etter fyller nabojenta året og nekter å invitere "Pia" til ditt selskap. Hun inviterer alle andre jentene i klassen pga hun har blitt invitert til dem. Mor til"Pia" ringer og klager til naboen. Men naboen står på sitt, det er jo faktisk mor til "Pia" som ikke inkluderte alle i utgangspunktet. Alle jentene i klassen har en veldig kjekk bursdag med overnatting og mye aktiviteter. De slapp også ta hensyn til "Pia" som ofte er litt sytete og barnslig. Det ble snakket mye om dette selskapet på skolen, min datter i annet klassetrinn hørte om det via via på skolen. "Pia" var ikke invitert og de fleste jentene har gått over til å invitere de som inviterer dem selv, altså kun venninner. Gjett om "Pia" ofte får komme i selskap framover? Hun som kanskje mest av alle trenger inkludering. Men hvorfor skal de "normale" barna ta hensyn til diagnose, sensitive og alle mulige ting mens foreldrene til disse barna ikke gidder? Anonymous poster hash: 261c8...b0d Hvis Pia var den eneste som ikke ble invitert i bursdag til nabojenta av alle jentene i klassen var det rett og slett ondskapsfullt! VI har en med Downs i klassen til en av våre - han inviterer aldri på bursdag, men blir alltid invitert til alle oss andre. Skulle vi ha latt være fordi han ikke inviterer. Det handler om empati, og greie å sette seg inn i hvordan barn reagerer ved store forsamlinger. Vær mot andre som du vil de skal være mot deg er en kjempefin innstilling å ha - man kommer så mye lengre, og man slipper å få magesår over å irritere seg over at alle ikke gjør det samme. Å sette igjen EN unge er rett og slett faenskap, og foreldrene burde ha hatt juling!! Anonymous poster hash: 67d8a...bff Men nabojenta skal takle dette siden hun ikke har "diagnosen" sensitiv? De er 3 venninner som alltid er sammen, to av disse ble invitert men ikke nabojenta. Hvorfor skal dette være greit for nabojenta? Anonymous poster hash: 261c8...b0d Pia inviterte 5 jenter - "uheldigvis" for nabojenta var 2 av disse hennes 2 bestevenninner. Disse 2 kan det jo hende at også Pia leker med uavhengig av nabojenta? Det er en forskjell på å invitere 5 stykker av alle jentene (noe Pia gjorde - og uten at jeg vet hvor mange de er totalt) , og utelate kun ei (det nabojenta gjorde ved å ikke invitere Pia). Ser du virkelig ikke forskjellen? Jeg som mor hadde også syntes det var synd hvis Pia ikke hadde invitert min datter (nabojenta), men jeg hadde aldri i livet tillatt min datter å invitere ALLE de andre jentene i klassen MINUS Pia som hevn for at hun ikke ble invitert. Det for meg er ondskapsfullt, og jeg fatter ikke at foreldre ved sine fulle fem tillater dette. Hva er det vi vil lære barna våre med ei slik innstilling? Et av mine barn var en av 3 gutter som ikke ble invitert i bursdag til en i klassen - dvs nesten alle ble invitert. Men jeg kommer da ikke til å tillate at min inviterer alle unntatt denne gutten i neste bursdag?! Det hadde ikke vært i tankene mine en gang å gjennomføre en slik "hevn". Da bør man heller prøve å forklare barnet sitt grunnen til at slikt skjer, og at ja det er leit, men livet går videre. Jeg håper og tror at jeg oppdrar mine barn til en større inkludering og en bedre innstilling overfor våre medmennesker enn hva nabojenta og hennes foreldre her gjorde. Anonymous poster hash: 67d8a...bff
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #19 Skrevet 5. januar 2015 Det er så utrolig mange hvis, om, at, så fremt i svarene her. Konklusjonen er at du ikke klarer å gjøre alle til lags. Du må rett og slett velge mellom din datters ønske, og alle andres ønsker. Det er en tap-tap situasjon. Selv har jeg en femåring, og de er alltid samme gjeng i bhg som inviterer hverandre. Der er det én gutt som aldri selv har feiret bursdag. Han blir da alltid invitert til alle andre. Det skulle bare mangle. Min gutt inviterer også noen andre gutter fra andre avdelinger. De han leker mest med. Han inviterer ikke alle guttene fra de andre avdelingene av den grunn. Dette snakket jeg med bhg om, og de var helt enige. Ett sted må man sette grensen. Synes også det er forferdelig at barn skal ekskluderes fordi de ikke inviterer alle. Her synes jeg foreldrene har et ansvar for å fortelle egne barn at han/hun ikke alltid vil bli invitert i bursdager, sånn er livet. Og foreldre må slutte å kontakte andre foreldre når barnet ikke er bedt. Med unntak av hvis det kun er noen få som ikke er bedt i en stor klasse. Selv har jeg barn som takler mye folk, og jeg har økonomi til å ordne til stor bursdag. Forventer likevel ikke at barna nødvendigvis blir bedt til alle som mine barn ber. Familier tar egne valg etter sine forutsetninger, og det må man respektere. Voksne som barn. Anonymous poster hash: 08a02...03a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #20 Skrevet 5. januar 2015 Men du... Det er jo en forskjell på å invitere et par venninner og på å invitere halvparten eller mer av jentene i klassen. Det man må samarbeide for å unngå er jo at noen alltid blir utenfor, og det er faktisk ganske sårende å være en av fire som ikke blir invitert viss de 8 andre i klassen skal. I klassen til datteren min har nesten alle invitert alle jentene. Noen har valgt å invitere et par stykker, og det har gått helt greit siden foreldre og lærere har hatt stort fokus på å unngå klikkdannelser. Anonymous poster hash: 5041c...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå