Gå til innhold

Samboeren har blitt oppsagt. Hva har han krav på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! For en mnd siden ble samboeren min oppsagt i firmaet han jobber for pga nedbemanning. Og jeg lurer på hva han har krav på i forhold til lønn i oppsigelsestiden?

Samboeren min jobber som salgsfremmer for et firma som plasserer varer rundt i ulike butikker.
I kontrakten hans står det at han har 3 mnd med oppsigelsestid, mens han muntlig fikk bare en mnd da han ble oppsagt. Samboeren min henviste til kontrakten der det står 3 mnd, og da sier sjefen at i så fall har han fått feil kontrakt. Dette skal selvsagt ikke ha noe å si for samboerens min del, for begge parter har nå tross alt skrevet under på. MEN, samboeren min jobber 100%, har faste oppdrag fra levrandørene, men ikke faste timer i mnd. Han har en timelønn på 148,- timen og pleier som regel å få utbetalt ca 20 000,- i mnd hvor kjøregodtgjørelsen er inkludert.

Da samboeren min henviser til den forlengende oppsigelsestiden på 3 mnd som står står skriftlig i kontrakten, så sier sjefen hans "ok, vi får gi deg oppdrag 10 timer i mnd". Dette tilsvarer jo så vidt 1000,- i mnd etter skatt. Har han ikke rett på samme lønn under oppsigelsestiden som før? Mener å ha lest at man har krav på gjennonsnittslønn av de siste 3 mnd i oppsigelsestiden? Skal ikke en kontrakt/oppsigelsestid trygge både arbeidsgiver OG arbetidstaker?

Håper på hjelp av dere, da dette tærer veldig på vår lille familie :-(

Anonymous poster hash: fd38d...7be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns faktisk dere skal ta dere en prat edm NAV eller LO ang. dette.

Han har krav på arbeid i 3 måneder, men det står kanskje ikke noe om hvor mye arbeid han har krav på? Om det ikke står det kan de fint gi han lite arbeid for å få han til å gå. Går han frivillig kan det ses som om han har sakt opp selv og dermed også havne under karantene tid på dagpenger fra NAV.

En oppsigelse, varsel om oppsigelse, permittering eller varsle om permittering skal ALTID være skriftlig for å være gyldig. Om han fikk oppsigelsen sin muntlig er den ikke gyldig og han er ikke sakt opp, men om de svarer med å gi han alt for lite jobb så blir det en vanskelig situasjon for dere.

Snakk med de rette instansene i dag og få hjelp og rådgivning. Dette skulle dere ha gjort for en måned siden.

Det dere risikerer er at han må jobbe for luselønn i 3 måneder også ender den lønna som dagpengegrunnlaget hans om han ikke får ny jobb.

Anonymous poster hash: 60c99...d08

Skrevet

En muntlig oppsigelse er ikke gyldig, så den saken er grei. At han ikke har faste timer eller en viss prosent i kontrakten er ikke så bra, de kan m.a.o droppe å gi ham jobb.

Anonymous poster hash: 62569...fbf
Skrevet

Men er det ingen regel som sier at han skal ha utbetale gjennomsnittet av hva han har fått utbetalt de siste tre mnd?

Skrevet

Men er det ingen regel som sier at han skal ha utbetale gjennomsnittet av hva han har fått utbetalt de siste tre mnd?

Nei. Hvis han ikke har faste timer men bare jobber ved behov stiller han svakt.

Anonymous poster hash: 1ee78...0b9

Skrevet

Dette er helt horribel fremgangsmåte av arbeidsgiver, og ikke lovlig. Hvis han ikke er samarbeidsvillig, bør dere etterhvert vurdere å søke rettshjelp. Det er opplagt dere som har rett her. Oppsigelser skal for det første være skriftlige. For det andre gjelder selvsagt den avtalte oppsigelsestiden. For det tredje skal mannen din ha samme lønn som vanlig i hele oppsigelsestiden. Poenget med oppsigelsestid er jo at man skal ha tid til å områ seg før man mister inntekt.

Hvis dere ikke kommer noen vei med det gode, bør dere gå videre med saken. Dere har en god sak her, og selv om det er en belastning, vil dere få medhold. I verste fall kan dere bli nødt til å oppsøke advokat. Sjekk også om dere har noen forsikringer med relevante rettshjelpsordninger.

Jeg antar at mannen din ikke er fagorganisert? Hvis han er det, er det sånt som dette man har fagforeninger til. (NAV kan ikke blande seg eller hjelpe, i motsetning til hva en person skriver ovenfor.)

(Hilsen jurist.)

Anonymous poster hash: f56a9...97b
Skrevet

Jobber selv som salgsfremmer så kjenner til bransjen. Der sikrer de seg med kontrakter hvor det står ved behov. Ikke kontrakt festet antall timer. Dermed kan de fort si at de ikke trenger han mer enn 10 timer. Spesielt siden bransjen nå har fått seg en grundig knekk pga norgesgruppen.

Står det I kontrakten hans 3 måneder så er det det som gjelder. Og en oppsigelse skal være skriftlig. Muntlig holder ikke.

Ikke sikker men er mulig han også kan stille sterkere hvis han har jobbet lenge. Kan da Være jobb historikk som teller inn når det gjelder det juridiske. Ville anbefale han å kontakte advokat for å få riktig svar ut ifra hans kontrakt. Kanskje flere I samme firma det gjelder slik at de kan gå sammen.

Regner med at det er grunnet norgesgruppen de nedbemanner og dermed har de hatt ganske mange måneder på å finne ut hvor mange mennesker de trenger siden dette ble kjent på våren 2014.

Anonymous poster hash: ff820...c11

Skrevet

Dette er helt horribel fremgangsmåte av arbeidsgiver, og ikke lovlig. Hvis han ikke er samarbeidsvillig, bør dere etterhvert vurdere å søke rettshjelp. Det er opplagt dere som har rett her. Oppsigelser skal for det første være skriftlige. For det andre gjelder selvsagt den avtalte oppsigelsestiden. For det tredje skal mannen din ha samme lønn som vanlig i hele oppsigelsestiden. Poenget med oppsigelsestid er jo at man skal ha tid til å områ seg før man mister inntekt.

Hvis dere ikke kommer noen vei med det gode, bør dere gå videre med saken. Dere har en god sak her, og selv om det er en belastning, vil dere få medhold. I verste fall kan dere bli nødt til å oppsøke advokat. Sjekk også om dere har noen forsikringer med relevante rettshjelpsordninger.

Jeg antar at mannen din ikke er fagorganisert? Hvis han er det, er det sånt som dette man har fagforeninger til. (NAV kan ikke blande seg eller hjelpe, i motsetning til hva en person skriver ovenfor.)

(Hilsen jurist.)

Anonymous poster hash: f56a9...97b

Kjære jurist! Tusen takk for svar! Har du noen kilder som støtter opp hvor det står at samboeren skal ha samme lønn som vanlig under hele oppsigelsestiden? Lovdata eller noen paragrafer? Slik at vi kan ha nor å argumentere mot før vi eventuelt går videre med dette?

Nei, samboeren er ikke fagorganisert da det dessverre ikke er like vanlig at folk som driver med salg er organisert.

Mvh Trådstarter.

Skrevet (endret)

Hei! For en mnd siden ble samboeren min oppsagt i firmaet han jobber for pga nedbemanning. Og jeg lurer på hva han har krav på i forhold til lønn i oppsigelsestiden?

Samboeren min jobber som salgsfremmer for et firma som plasserer varer rundt i ulike butikker.

I kontrakten hans står det at han har 3 mnd med oppsigelsestid, mens han muntlig fikk bare en mnd da han ble oppsagt. Samboeren min henviste til kontrakten der det står 3 mnd, og da sier sjefen at i så fall har han fått feil kontrakt. Dette skal selvsagt ikke ha noe å si for samboerens min del, for begge parter har nå tross alt skrevet under på. MEN, samboeren min jobber 100%, har faste oppdrag fra levrandørene, men ikke faste timer i mnd. Han har en timelønn på 148,- timen og pleier som regel å få utbetalt ca 20 000,- i mnd hvor kjøregodtgjørelsen er inkludert.

Da samboeren min henviser til den forlengende oppsigelsestiden på 3 mnd som står står skriftlig i kontrakten, så sier sjefen hans "ok, vi får gi deg oppdrag 10 timer i mnd". Dette tilsvarer jo så vidt 1000,- i mnd etter skatt. Har han ikke rett på samme lønn under oppsigelsestiden som før? Mener å ha lest at man har krav på gjennonsnittslønn av de siste 3 mnd i oppsigelsestiden? Skal ikke en kontrakt/oppsigelsestid trygge både arbeidsgiver OG arbetidstaker?

Hvis kontrakten gir ham bedre vilkår enn oppsigelsestiden i lovverket, så gjelder kontrakten.

Han har derfor tre måneders oppsigelsestid og krav på lønn i perioden. Han kan kontakte en arbeidsrettsadvokat for bistand i denne forbindelse.

Han har arbeidsplikt og arbeidsrett i oppsigelsestiden.

http://advokatveiledning.no/artikler/arbeidsrett/lonn_etter_oppsigelse_1/

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Men det er en stor belastning å være i slike konflikter, selv når det er helt tydelig at arbeidsgiver ikke opptrer korrekt.

Jeg ville nok heller brukt energien på å finne meg en annen jobb, så fort som mulig.

Har en venninne som brukt alt mye tid og ressurser på en arbeidskonflikt og det var ikke verdt det.

Anonymous poster hash: 88ad0...025
Skrevet

Hvis kontrakten gir ham bedre vilkår enn oppsigelsestiden i lovverket, så gjelder kontrakten.

Han har derfor tre måneders oppsigelsestid og krav på lønn i perioden. Han kan kontakte en arbeidsrettsadvokat for bistand i denne forbindelse.

Men i kontrakten hans har han ikke faste timer, selv om han hadde faste oppdrag. Leverandøren av ulike typer varer har latt butikkene generelt tatt over for å fylle på varer i butikken. I kontrakten hans står det følgende;

Lønn:

Arbeidstakeren skal jobbe inntil 37,5 timer per uke hvis ikke annet er avtalt.

INNTIL. Det vil jo si at han ikke skal overstige dette timetallet. Men kan regne med å få mye mindre. Kontrakten kan jo ikke komme arbeidstakeren til gode i denne perioden fordi han ikke har faste timer?

Mvh Trådstarter.

Skrevet

Men det er en stor belastning å være i slike konflikter, selv når det er helt tydelig at arbeidsgiver ikke opptrer korrekt.

Jeg ville nok heller brukt energien på å finne meg en annen jobb, så fort som mulig.

Har en venninne som brukt alt mye tid og ressurser på en arbeidskonflikt og det var ikke verdt det.

Her er det snakk om å bruke 2 000 kroner på en advokat fremfor å tape 40 000.

Skrevet

Men jeg ville ikke ventet med å søke nye jobber.

Skrevet

Men i kontrakten hans har han ikke faste timer, selv om han hadde faste oppdrag. Leverandøren av ulike typer varer har latt butikkene generelt tatt over for å fylle på varer i butikken. I kontrakten hans står det følgende;

Lønn:

Arbeidstakeren skal jobbe inntil 37,5 timer per uke hvis ikke annet er avtalt.

INNTIL. Det vil jo si at han ikke skal overstige dette timetallet. Men kan regne med å få mye mindre. Kontrakten kan jo ikke komme arbeidstakeren til gode i denne perioden fordi han ikke har faste timer?

Mvh Trådstarter.

Da er det annerledes.

Hvis han i realiteten får sin arbeidsprosent redusert med mer enn 50% (det beregnes av NAV ut fra antall timer han har jobbet i snitt de siste månedene), så har han krav på dagpenger for resterende fra dag 1 dersom han får en bekreftelse fra arbeidsgiver på at de ikke kan tilby ham flere oppdrag fremover enn 10 timer per måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...