Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Har forstått det slik at man får halv kontantstøtte om barnet er 19 timer eller mindre i bhg. Halv plass tilsvarer ca 22-23 timer. Er de offentlige bhg åpne for å gi halv plass, men presisere i et skriv at barnet ikke bruker plassen mer enn 19 timer, slik at man kan motta kontantstøtte? Vi skal flytte til høsten så er fremdeles litt usikker vilken bhg vi skal bruke,men jeg skal ta noen studier hjemmefra som gjør det mulig og ha barnet der kun 19 timer. Og kan man velge noenlunde fritt hvordan utnytte de timene? Eller vil de ha barnet der kun hele/halv dager? Vi vurderer muligens en hel dag fri, og 4 korte dager fra morgenen av.. Anonymous poster hash: 346f6...c4d
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. januar 2015 #2 Skrevet 5. januar 2015 Tror det går etter barnehagens åpningstid.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 jeg tror de regner med bhg åpningstid. er bhg åpen i 10 timer og du har plass 2 dager i uken, regner de at barnet har 20 timer og kvalifiserer ikke for k.s. De går ikke utifra hvor mange timer barnet faktisk er i bhg, men hvor lenge bhg er åpen på de dagene barnet har plass der.. Det var i allefall sånn da jeg søkte for 3 år siden. Anonymous poster hash: 9f482...6d0
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Ønsker du å benytte fire dager i uka, er dette 80% plass uansett om barnet er der få timer. Halv plass = to og tre dager i uka(annenhver uke). Dette har med bemanning å gjøre. De færreste bhg gir turnus. Anonymous poster hash: bd727...931
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Nei du kan ikke sjonglere som du vil. Har du halv plass deler du plassen med en annen familie og har faste dager, f.eks mandag og torsdag en uken og mandag, tirsdag, torsdag andre uken. Da har barnet dere deler plass med de dagene dere har fri. Dette har jo med bemanning i barnehagen å gjøre, de har bare lov å være et visst antall barn pr voksen. Antall timer følger barnehagens åpningstid. Anonymous poster hash: 783dc...ecb
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 De regner barnehagens åpningstid. Med åpningstid fra 7-17 blir det ikke så mye kontantstøtte igjen. Anonymous poster hash: 4248d...2af
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 Ja vel, det forstår jeg, men hvis vi da får tildelt halv plass, og det er i orden for bhg og ta 5 halve dager, fordelt på formiddag/ettermiddag, slik at det lett kan deles med en annen familie. Hvis vi da bruker kun 4 av 5 halve dager slik at vi kommer under 19 timer, kan vi da få et skriv om at plassen kun benyttes 19 timer slik at man kan motta støtten? ikke lett å sette seg inn i alt dette😩😊 Hi Anonymous poster hash: 346f6...c4d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #8 Skrevet 5. januar 2015 Ja vel, det forstår jeg, men hvis vi da får tildelt halv plass, og det er i orden for bhg og ta 5 halve dager, fordelt på formiddag/ettermiddag, slik at det lett kan deles med en annen familie. Hvis vi da bruker kun 4 av 5 halve dager slik at vi kommer under 19 timer, kan vi da få et skriv om at plassen kun benyttes 19 timer slik at man kan motta støtten? ikke lett å sette seg inn i alt dette😩😊 Hi Anonymous poster hash: 346f6...c4d Det lar seg kanskje gjøre, men lykke til med å finne en familie som vil dele en slik plass. Anonymous poster hash: fb019...30a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #9 Skrevet 5. januar 2015 Ja vel, det forstår jeg, men hvis vi da får tildelt halv plass, og det er i orden for bhg og ta 5 halve dager, fordelt på formiddag/ettermiddag, slik at det lett kan deles med en annen familie. Hvis vi da bruker kun 4 av 5 halve dager slik at vi kommer under 19 timer, kan vi da få et skriv om at plassen kun benyttes 19 timer slik at man kan motta støtten? ikke lett å sette seg inn i alt dette HiAnonymous poster hash: 346f6...c4d Nei. Det er NAV som betaler ut pengene og se ser kun på antall dager, ikke om barnet er der 1 eller 10 timer hver gang. Samme hva du eller barnehagen skriver. Anonymous poster hash: 02539...db0
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #10 Skrevet 5. januar 2015 Tviler... og hvor skal dere finne en fam som har samme behovet som dere, bare motsatt? Anonymous poster hash: bd727...931
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #11 Skrevet 5. januar 2015 Uansett vil det være svært lite heldig for barnet å gjøre det slik. Anonymous poster hash: bd727...931
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #12 Skrevet 5. januar 2015 Ja vel, det forstår jeg, men hvis vi da får tildelt halv plass, og det er i orden for bhg og ta 5 halve dager, fordelt på formiddag/ettermiddag, slik at det lett kan deles med en annen familie. Hvis vi da bruker kun 4 av 5 halve dager slik at vi kommer under 19 timer, kan vi da få et skriv om at plassen kun benyttes 19 timer slik at man kan motta støtten? ikke lett å sette seg inn i alt dette😩😊 Hi Anonymous poster hash: 346f6...c4d Det blir ikke lett å finne en annen familie å dele plassen sånn med. Barnehagene kan heller ikke ta på seg å skrive slike bekreftelser hver måned. Det er rett og slett ikke sånn deT fungerer. Har du delt plass får du faste dager. Vil du ha korte dager ønsker barnehagen at barnet er der i kjernetiden, som er 4-5 timer midt på dAgen. Anonymous poster hash: 783dc...ecb
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #13 Skrevet 5. januar 2015 Mulig jeg formulerte meg rart, men halv plass må jo fordeles på et eller annet vis, hovedpoenget mitt var om hvis man får tildelt plass på 22 timer (la oss si det er halv plass I aktuell bgh) (uansett om det er fordelt på 2 hele dager, noen halve etc..) Et det da normalt å få skriv om at man betaler for halv plass, men benytter kun 19 timer? Etter svar her ser det ut til å være vanskelig, men hvilke bhg har egentlig kun åpent 38 timer, slik at det er mulig få ut halv kontantstøtte? Rart å gi ut noe uten at det Er mulig få noen å ha rett til de. Anonymous poster hash: 346f6...c4d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #14 Skrevet 5. januar 2015 Planen var å forlenge ulønnet permisjon med et, muligens 2,år, hvor jeg tar noe videreutdanning og barnet kan ha kortere/ ferre dager i bhg når det er så lite. Ser ikke at det er uheldig for barnet og gå litt bhg og være hjemme med mor frem til det er 2-3 år Hi Anonymous poster hash: 346f6...c4d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #15 Skrevet 5. januar 2015 Mulig jeg formulerte meg rart, men halv plass må jo fordeles på et eller annet vis, hovedpoenget mitt var om hvis man får tildelt plass på 22 timer (la oss si det er halv plass I aktuell bgh) (uansett om det er fordelt på 2 hele dager, noen halve etc..) Et det da normalt å få skriv om at man betaler for halv plass, men benytter kun 19 timer? Etter svar her ser det ut til å være vanskelig, men hvilke bhg har egentlig kun åpent 38 timer, slik at det er mulig få ut halv kontantstøtte? Rart å gi ut noe uten at det Er mulig få noen å ha rett til de. Anonymous poster hash: 346f6...c4d Nei, det er ikke normalt å få et sånt skriv, og det vil ikke hjelpe deg på noen måte, da det er barnehagens åpningstid som gjelder. Med halv plass vil du få 2 faste dager og 1 fast dag annenhver uke, ikke flere halve dager. Vår bhg har åpent 9 timer og 15 min per dag, og man vil derfor kunne få halv kontantstøtte med 40% plass. Anonymous poster hash: 8b3fb...01a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #16 Skrevet 5. januar 2015 Mulig jeg formulerte meg rart, men halv plass må jo fordeles på et eller annet vis, hovedpoenget mitt var om hvis man får tildelt plass på 22 timer (la oss si det er halv plass I aktuell bgh) (uansett om det er fordelt på 2 hele dager, noen halve etc..) Et det da normalt å få skriv om at man betaler for halv plass, men benytter kun 19 timer? Etter svar her ser det ut til å være vanskelig, men hvilke bhg har egentlig kun åpent 38 timer, slik at det er mulig få ut halv kontantstøtte? Rart å gi ut noe uten at det Er mulig få noen å ha rett til de. Anonymous poster hash: 346f6...c4d Nei, det er ikke normalt å få et sånt skriv, og det vil ikke hjelpe deg på noen måte, da det er barnehagens åpningstid som gjelder. Med halv plass vil du få 2 faste dager og 1 fast dag annenhver uke, ikke flere halve dager. Vår bhg har åpent 9 timer og 15 min per dag, og man vil derfor kunne få halv kontantstøtte med 40% plass. Anonymous poster hash: 8b3fb...01a [/quote takk for fint svar Så det går an få 40 % plass? Trodde et bare var halv og hel skjønner du For vi tenkte tilpasse det så det kom under 19 timer for å hjelpe litt på økonomien og få råd til at vi gjør det slik Anonymous poster hash: 346f6...c4d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #17 Skrevet 5. januar 2015 Mulig jeg formulerte meg rart, men halv plass må jo fordeles på et eller annet vis, hovedpoenget mitt var om hvis man får tildelt plass på 22 timer (la oss si det er halv plass I aktuell bgh) (uansett om det er fordelt på 2 hele dager, noen halve etc..) Et det da normalt å få skriv om at man betaler for halv plass, men benytter kun 19 timer? Etter svar her ser det ut til å være vanskelig, men hvilke bhg har egentlig kun åpent 38 timer, slik at det er mulig få ut halv kontantstøtte? Rart å gi ut noe uten at det Er mulig få noen å ha rett til de. Anonymous poster hash: 346f6...c4d Nei, det er ikke normalt å få et sånt skriv, og det vil ikke hjelpe deg på noen måte, da det er barnehagens åpningstid som gjelder. Med halv plass vil du få 2 faste dager og 1 fast dag annenhver uke, ikke flere halve dager. Vår bhg har åpent 9 timer og 15 min per dag, og man vil derfor kunne få halv kontantstøtte med 40% plass. Anonymous poster hash: 8b3fb...01a [/quote takk for fint svar Så det går an få 40 % plass? Trodde et bare var halv og hel skjønner du For vi tenkte tilpasse det så det kom under 19 timer for å hjelpe litt på økonomien og få råd til at vi gjør det slik Anonymous poster hash: 346f6...c4d Ja i en del barnehager kan man få 40%, som da er 2 dager i uka. Men sjekk barnehagens åpningstid, for mange har åpent så lenge at også 2 dager blir over 19 timer. Anonymous poster hash: 8b3fb...01a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #18 Skrevet 5. januar 2015 Ok, nå begynner det løsne for meg, og det øyner seg muligheter for å finne en løsning som passer oss😊 Anonymous poster hash: 346f6...c4d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #19 Skrevet 5. januar 2015 Her jeg bor får man ikke halv plass i barnehagene i det hele tatt, når de sitter ved hovedopptaket og deler ut plasser hopper de glatt over søknadene til de som evt søker halve plasser og fyller barnehagene med barn som skal ha hel plass. I følge styrer er det veldig få som søker halv plass, det skjer slett ikke hvert år at de får søknader på det. De gangene de får det er erfaringen at det er vanskelig å legge kabalen fordi de som ønsker halv plass jobber gjerne deltid og det er vanskelig å finne foreldre som da jobber forskjellige dager og kan dele en plass. Derfor ønsker de hele plasser. Har mine barn i en barnehage med ca 80 plasser og alle var fulle ved barnehagestart, men så var det et barn som søkte redusert plass og da kunne de visst ikke nekte det så det er et barn i barnehagen som nå har halv plass. Noe annet enn hel og halv plass er helt uaktuelt. Hun som nå har halv plass går 3 dager og 2 dager annenhver uke, men de har ikke funnet noen som vil ha den andre halvparten av plassen så den står ledig og barnehagen taper penger.... Sjekk nettsiden til kommunen du skal søke barnehageplass i, det står gjerne noe der om de kommunale barnehagene. I vår kommune står det på nettsidene at både barnehagene og sfo opererer med helv og halv plass, noen annen prosent enn det er det ikke mulig å få. Anonymous poster hash: 783dc...ecb
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #20 Skrevet 5. januar 2015 Her jeg bor får man ikke halv plass i barnehagene i det hele tatt, når de sitter ved hovedopptaket og deler ut plasser hopper de glatt over søknadene til de som evt søker halve plasser og fyller barnehagene med barn som skal ha hel plass. I følge styrer er det veldig få som søker halv plass, det skjer slett ikke hvert år at de får søknader på det. De gangene de får det er erfaringen at det er vanskelig å legge kabalen fordi de som ønsker halv plass jobber gjerne deltid og det er vanskelig å finne foreldre som da jobber forskjellige dager og kan dele en plass. Derfor ønsker de hele plasser. Har mine barn i en barnehage med ca 80 plasser og alle var fulle ved barnehagestart, men så var det et barn som søkte redusert plass og da kunne de visst ikke nekte det så det er et barn i barnehagen som nå har halv plass. Noe annet enn hel og halv plass er helt uaktuelt. Hun som nå har halv plass går 3 dager og 2 dager annenhver uke, men de har ikke funnet noen som vil ha den andre halvparten av plassen så den står ledig og barnehagen taper penger.... Sjekk nettsiden til kommunen du skal søke barnehageplass i, det står gjerne noe der om de kommunale barnehagene. I vår kommune står det på nettsidene at både barnehagene og sfo opererer med helv og halv plass, noen annen prosent enn det er det ikke mulig å få. Anonymous poster hash: 783dc...ecb Det jeg ville frem til egentlig er at her i kommunen lønner det seg å søke om full plass, bruke hele plassen ihvertfall første måneden og deretter si opp halve plassen. Det er eneste måten å få halv plass på her... Anonymous poster hash: 783dc...ecb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå