Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 Jeg er hjemme i perm. Noe som betyr at vår morgen ikke starter før ca 07.30. Naboen sin morgen starter mellom kl 6og7. Da med snøfres eller med at de starter bilene og lar de gå i minst 20 min før de drar. Skjønner hvorfor de gjør det, men med flere våkennetter med syke barn i jula, hvor barna har blitt vekt tidlig istedet for å få sovet ut på morgenen, rant det over for meg. Dvs jeg har ikke gjort noe ennå, men med gårdsplass rett utenfor våre soveromsvindu mener jeg denne naboen burde skjønne bedre??? Anonymous poster hash: eb440...251
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #2 Skrevet 5. januar 2015 Det med bilen kan du siifra om, men snøfreser syns jeg ikke du kan si noe om såfremt det er etter klokka seks. Slikt hører desverre med når vi bor i ett land med snø. Våkner jeg av naboen som freser sår jeg heller legge meg tidligere og starte dagen litt tidligere. Jeg er skikkelig b menneske, så har heller lært meg å leve med slikt. Noen ganger er det oss som må gjøre slikt tidlig og evt irritere naboer. Anonymous poster hash: 5ee9a...4ab
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 Seriøst??? Dette regner jeg med er tull, men dersom du faktisk mener det: nei, du har ingen rett å klage på dette. Bruk ørepropper. Anonymous poster hash: 116d8...a80
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Så naboen skal komme for sent på jobb fordi snøfreseren han måker frem bilen med om morgenen vekker deg? Det blir for dumt altså. Det er hverdag, mannen må få måke snø så han får ut bilen. Anonymous poster hash: 296df...843
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 20 minutter tomgang er mye med mindre det dreier seg om en lastebil som trenger mye tid på å få varmet opp allt og det er veldig kaldt hos dere. En bil på tomgang bråker uansett ikke så mye at lyden burde være noe å klafe på. Måke snø må man nødvendig vis gjøre før man drar om morgenen om snøen falt om natten. Dette bør du ikke klage på. Anonymous poster hash: db01a...cbb
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Jeg trodde ikke det var lov å la bilen gå på tomgang? En kupévarmer bør vel være bedre for denne naboen. Anonymous poster hash: 2d4bf...9c7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 Velkommen til virkeligheten hvor dine ønsker og behov ikke er hovedprioriteten til andre mennesker. Grusomt, ikke sant? Anonymous poster hash: 15e5e...86c
Luksusdyret Skrevet 5. januar 2015 #8 Skrevet 5. januar 2015 20 minutter tomgang er mye med mindre det dreier seg om en lastebil som trenger mye tid på å få varmet opp allt og det er veldig kaldt hos dere. En bil på tomgang bråker uansett ikke så mye at lyden burde være noe å klafe på. Måke snø må man nødvendig vis gjøre før man drar om morgenen om snøen falt om natten. Dette bør du ikke klage på. Anonymous poster hash: db01a...cbb Signerer denne. Burde ha holdt med 10 min tomgang, men så lenge det er vanlig personbil uten feil på eksosanlegget så bråker det jo ikke? Er jo bare å lukke soveromsvinduet så hører du ikke så mye... Å måke snø kan man heller ikke ta kvelden før, her i nord er det vanlig at det faller 20-30 cm snø om natta, og da hjelper det lite at man måker kvelden før. Dere var hjemme i jula, verken på jobb eller skole og kunne da ha sovet på dagen mens naboen var på jobb. Har selv en mann som slet med nattesøvnen i jula, og da tok han det igjen på dagtid. No problem. Hadde forstått frustrasjonen om du var på nattevakt og la deg akkurat når naboen begynte å bråke.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #9 Skrevet 5. januar 2015 Jeg trodde ikke det var lov å la bilen gå på tomgang? En kupévarmer bør vel være bedre for denne naboen. Anonymous poster hash: 2d4bf...9c7 Forbudet mot tomgangskjøring er regulert i Trafikkreglenes § 16: 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødvendig utslipp av røyk eller gass. 2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødvendig. Anonymous poster hash: 2d4bf...9c7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #10 Skrevet 5. januar 2015 Snøfreser må du tåle. MEN biler på tomgang er faktisk ikke lov. De får montere motorvarmer/dieselvarmer. Anonymous poster hash: 1c95b...c82
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #11 Skrevet 5. januar 2015 Nei. Dette kan du ikke klage på. Naboen må jo få komme seg på jobb?! Anonymous poster hash: 0a874...cdf
Optatium Skrevet 5. januar 2015 #12 Skrevet 5. januar 2015 I mitt nabolag fyrer de fleste opp bilen litt før de reiser nå i kulda, og med liten baby lar jeg den gå mer enn ti minutter også. Hvis naboen min klagde på det ville jeg syntes det var underlig. I et nabolag må man tåle lyder som dette og snøfres, samme som gressklipping om sommeren. Syns kanskje det er verre at barna dine våkner av dette, de må jo være veldig vare for lyd.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #13 Skrevet 5. januar 2015 Snøfreser må du tåle. MEN biler på tomgang er faktisk ikke lov. De får montere motorvarmer/dieselvarmer. Anonymous poster hash: 1c95b...c82 Da må HI huske på at hun heller aldri kan la bilen sin gå på tomgang når hun en gang er ferdig med perm og skal begynne å levere barn i Bhg. Anonymous poster hash: 116d8...a80
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #14 Skrevet 5. januar 2015 Det er ikke alle som har parkeringsplass det er mulig å strekke strøm til, så motorvarmer er ikke for alle. Jeg har garasje så ikke noen problemstilling her, men jeg trodde en kupevarmer trenger vel også strøm? Snøfreser kan du virkelig ikke si noe på altså, folk må få måke ut bilen før jobb. Mannen her i huset kan også være ute klokken 6 om morgenen med snøfreseren, han begynner på jobb klokken 7. Men han er grei da, for i samme slengen tar han gjerne brøytekanten ved veien for de nærmeste naboene så de selv slipper å ta den når de skal ut. Ingen som har klagd enda Anonymous poster hash: 296df...843
Luksusdyret Skrevet 5. januar 2015 #15 Skrevet 5. januar 2015 Snøfreser må du tåle. MEN biler på tomgang er faktisk ikke lov. De får montere motorvarmer/dieselvarmer. Anonymous poster hash: 1c95b...c82 Da må HI huske på at hun heller aldri kan la bilen sin gå på tomgang når hun en gang er ferdig med perm og skal begynne å levere barn i Bhg. Anonymous poster hash: 116d8...a80 Pluss at flere deler linker om at det er farlig å sette barna i bilstolen med masse klær på. Det er man nesten nødt til hvis man skal ut med bil i 30 minus uten å varme den først.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #16 Skrevet 5. januar 2015 Det er IKKE lov med støy før kl.07 på hverdager. Så ja, du kan klage Hi. Anonymous poster hash: c938d...d0f
Luksusdyret Skrevet 5. januar 2015 #17 Skrevet 5. januar 2015 Det er IKKE lov med støy før kl.07 på hverdager. Så ja, du kan klage Hi. Anonymous poster hash: c938d...d0f Hva skal naboen gjøre for å komme seg på jobb da mener du? Loven sier noe om forstyrrelse av "alminnelig nattero", altså straffeloven, mens naboloven § 2 forbyr å gjøre noe som er "urimelig eller utilbørlig". Å måke snø før man skal på jobb kl 6 på morgenen (noe som IKKE er natt) er verken urimelig eller utilbørlig. Enkelte kommuner kan fastsette i forskrift om tidsrom for når det skal være stille, i tillegg til lovverk som eksisterer ellers. Det må Hi sjekke med kommunen sin.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #18 Skrevet 5. januar 2015 Hadde naboen begynte å snekre hus kl 6 om morgenen så hadde det vært lov til å klage. Men ikke når det dreier seg om å frese snø for at han skal komme seg på jobb nei. Dessuten kan jo du sove på dagen. Anonymous poster hash: cba97...fab
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #19 Skrevet 5. januar 2015 Det er IKKE lov med støy før kl.07 på hverdager. Så ja, du kan klage Hi. Anonymous poster hash: c938d...d0f Det er ikke lovlig med unødvendig støy. Snømåking er ofte nødvendig for å komme seg på jobb om morgenen og dermed ikke ulovlig. Om derimot du som er hjemmeværende starter snøfreseren tilsvarende tidlig, kan det ansees som unødvendig og derfor ulovlig, men det ville vært rimlig sært av naboen din å klage på det. Anonymous poster hash: db01a...cbb
Førstemann Skrevet 5. januar 2015 #20 Skrevet 5. januar 2015 Det er ikke mulig med min bil å ikke lag den gå på tomgang, da ser jeg jo ingenting. Bilen bruker tid på å bli varm. Motorvarmer er ikke aktuelt. Så nei, du kan ikke klage på dette.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #22 Skrevet 5. januar 2015 Hvis det er et reelt problem for deg kan du jo høre med naboen om det er mulig å parkere et annet setd slik at bilen ikke står rett ved ditt vindu. Kansje kan han sette bilen i din garasje for eksempel slik at han slipper å ha den på tomgang før han starter. Skal du løse dette bør du ha gode forslag til hvordan problemet kan løses uten at det gjør hverdagen vansklig for naboen. Anonymous poster hash: db01a...cbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå